Pinsam receptionist på bilskola

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
Min tjej är sugen på hojkort så hon tog tag i saken i morse och ringde en körskola i Eslöv. Kan ju säga att hon knappast lär gå till den bilskolan efter telefonsamtalet...

Receptionisten kunde i princip inte svara på en enda fråga förutom vad 5 lektioner kostade som "paketlösning".
Det mest pinsamma var när min tjej frågade vad de hade för motorcykel. Då svarade receptionisten ungefär:
"Jag har ingen aning, det är så många som frågat och jag har fortfarande inte lärt mig, jag borde kanske börja skriva upp mer".
När tjejen sedan frågade om hojjen hade ABS eller inte så visste hon såklart inte det heller. Hon visste heller inte hur många lektioner en nybörjare på den bilskolan tog i genomsnitt (borde inte vara så svårt att räkna ut mellan tummen och pekfingret) eller något om den nya riskutbildningen mer än att den minsann ingick, vilka regler som gällde för egen mc hade hon såklart ingen koll på. Allt hon gjorde var att hänvisa till deras körlärare som givetvis inte var där utan kom tillbaka på måndag... Bra jobbat! Hon ingav juh förtroende :)

"Jag har ingen aning, det är så många som frågat och jag har fortfarande inte lärt mig, jag borde kanske börja skriva upp mer".

:tummenupp

postit_lappar_1.jpg

Så jävla illa ju! har själv suttit i en repa rn gång i tiden och information är ju det man ska ha där du sitter så kunderna blir nöjda...speciellt sådant basic som din tjej frågade efter.

fan va pinsamt dåligt av henne :(

Är man receptionist så spelar kanske inte vad det är för hoj för roll eller om den har ABS, spelar det ens roll för den som ska ta kortet?

Förhoppningsvis så har skolan valt en vanlig nakenhoj med tillräckligt låg sitthöjd för att vara lämplig för nybörjare för att vara bra för övningskörning. När jag tog mc-kort så bytte skolan hoj mitt i, men jag bytte inte skola för det.
Dessutom fick jag lära mig att bromsa själv. Hur är det, om man väljer att ta kortet med ABS borde inte det stå i KK då att man bara har behörighet för ABS? Har för mig att det var så när jag tog bilkörkort, att om man körde upp med automat så fick man den begränsningen i behörighet också. Rimligt för hojar då manöverprovet är en stor del av uppkörningen.

Är man receptionist så spelar kanske inte vad det är för hoj för roll eller om den har ABS, spelar det ens roll för den som ska ta kortet?

Förhoppningsvis så har skolan valt en vanlig nakenhoj med tillräckligt låg sitthöjd för att vara lämplig för nybörjare för att vara bra för övningskörning. När jag tog mc-kort så bytte skolan hoj mitt i, men jag bytte inte skola för det.
Dessutom fick jag lära mig att bromsa själv. Hur är det, om man väljer att ta kortet med ABS borde inte det stå i KK då att man bara har behörighet för ABS? Har för mig att det var så när jag tog bilkörkort, att om man körde upp med automat så fick man den begränsningen i behörighet också. Rimligt för hojar då manöverprovet är en stor del av uppkörningen.

Är fortfarande så när det kommer till bil (automat/manuell) men något med ABS krav eller liknande finns inte. :) Därför är det ju smart att köra upp med en MC som har ABS :)

Det värsta är nog att cheferna inte fattar att dom losar kunder på dessa jon....:gnissla
Hur lockar man kompetent personal till att bli receptionist i en körskola? Vad tror du en sådan tjänar? En handledare tjänar inte inte så mycket och om personen är kompetent nog för att jobba som handledare så är det bättre både för personen själv och för verksamheten att pyssla med den biten istället för att svara på frågor om vad det är för hoj.

Hur många ringer bilskolan och frågar vad de har för bil?

Är fortfarande så när det kommer till bil (automat/manuell) men något med ABS krav eller liknande finns inte. :) Därför är det ju smart att köra upp med en MC som har ABS :)
Låter som fusk, synd att människor inte förstår att ta tillvara på utbildningstillfällen.

Last edited:
Hur lockar man kompetent personal till att bli receptionist i en körskola?
Du tror väl inte på allvar att hon inte har kompetens nog för att kunna svara på enkla frågor? :rolleyes:

Receptionistens okunnighet i det här fallet är chefens fel. Han har uppenbarligen inte brytt sig om att ge henne grundläggande intern utbildning utan bara låter henne klara sig själv. Han bryr sig inte hur hon sköter jobbet och hur hon tar han om kunderna. Ett företag som har kvalitet som ledord utmärker sig genom hela organisationen, från de lägsta till de högsta posterna.

Last edited:

För det första, en 16-åring som kör Volvo hemma kör säkert gärna det på körskolan också. Alltså kan det vara en relevant fråga från en framtida kund.

För det andra, du tycker alltså inte att det är relevant att få veta vilken hojmodell körskolan använder? Eller om den är utrustad med ABS eller ej?

Tur du inte arbetar som receptionist, då jag ser det som deras uppgift att svara på frågor via telefon från framtida kunder, om de har den kunskap som krävs.
I din värld, vad är receptionistens uppgift på sin arbetsplats?? Sitta och se snygg ut? (Det ser jag ju inte ens över telefon...:mad:)

Visar man lite intresse för jobbet så lär man sig allt det där snabbt.
Jag menar, det blir ju roligare om man kan göra jobbet utmärkt bra?

jag valde den körskola som hade en liten golf, kompisen valde samma bilskola för de hade även passat kombi...(hennes val var ju mer smart än mitt egentligen men det är länge sen nu ;))

Det var jag som sa till henne att fråga vad de hade för hoj på körskolan eftersom jag själv har dålig erfarenhet av körskolor på mindre orter. När jag tog mitt mckort så ringde jag en lokal körskola och bokade in en lektion. Väl där så hade man en gammal Kawazaki där kopplingen var tejpad och andra patentlösningar. Jag bytte körskola till en annan, och även om hojen där var bättre så var den fortfarande antik och knappast att rekomendera... Därav att hon frågade om ABS, det var helt enkelt för att kunna ha ett hum om hur gammal hoj de har.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna