Pinlock

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det finns tydligen olika kvalitet på pinlockvisir!
30 sitter i budgethjälmar, 70 och 120 är högsta.
Värt att titta på när man handlar.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Att det passar din hjälm?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det finns tydligen olika kvalitet på pinlockvisir!
30 sitter i budgethjälmar, 70 och 120 är högsta.
Värt att titta på när man handlar.
Vad representerar värdet?
Transmission, styvhet, storlek?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Förmåga att hålla imma borta verkar vara en sak som skiljer. 30 verkar bara finnas i standardstorlek ("one size fits all"), medan 70 och 120 är måttanpassade till specifika hjälmar för att få så optimalt siktfält som möjligt. 70 och 120 finns också med olika färg/toning. 120 verkar vara racevarianten.

Till både Arai- och Shoeihjälmar jag köpt följde det med 120.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kan någon förklara pinlock? Jag köpte en LS2 Storm hjälm, slet upp hjälmen, slängde allt annat... Tydlig fanns det ett pinlock visir i lådan som nu är borta?Är alla pinlock en standardstorlek eller är varje pinlock modellspecifik? Jag är gammal motorcykelåkare och förr i tiden fanns inte sånt så jag visste inte om det. Plupparna i hjälmen trodde jag var för tear offs eller nåt liknande modern tjafs. Alla vet ju att man ska torka av visiret med sidan av handen. ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan någon förklara pinlock? Jag köpte en LS2 Storm hjälm, slet upp hjälmen, slängde allt annat... Tydlig fanns det ett pinlock visir i lådan som nu är borta?Är alla pinlock en standardstorlek eller är varje pinlock modellspecifik? Jag är gammal motorcykelåkare och förr i tiden fanns inte sånt så jag visste inte om det. Plupparna i hjälmen trodde jag var för tear offs eller nåt liknande modern tjafs. Alla vet ju att man ska torka av visiret med sidan av handen. ?
Det tråkiga svaret är: det beror på. Som jag skrev ovan så brukar vissa hjälmar (i synnerhet dyrare sådana) ha måttanpassade varianter som bara passar den modellen, medan andra hjälmar har standardformat. Du får kolla med hjälmtillverkaren, helt enkelt. Borde gå att hitta på hemsidan.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det står bara "Pinlock Ready" ?

***Edit*** Det finns ett "Pinlock 70 Max Vision" men ingen vidare information
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har aldrig testat pinlock. Glipa på visiret eller fullt öppet.
Om det snöar mycket så stängs den lilla glipan på visiret hela tiden. Jag brukar bygga upp kammarna på visirmekanismen med superglue och en liten smula kartong. Då håller sig visiret uppe.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kan någon förklara pinlock? Jag köpte en LS2 Storm hjälm, slet upp hjälmen, slängde allt annat... Tydlig fanns det ett pinlock visir i lådan som nu är borta?Är alla pinlock en standardstorlek eller är varje pinlock modellspecifik? Jag är gammal motorcykelåkare och förr i tiden fanns inte sånt så jag visste inte om det. Plupparna i hjälmen trodde jag var för tear offs eller nåt liknande modern tjafs. Alla vet ju att man ska torka av visiret med sidan av handen. ?
Jag har alltid haft modellanpassade pinlocks, så dom är modellanpassade eftersom passformen är själva grejen.
Så jag tror att den kan bli svårt att hitta ett "standard", men till din hjälm finns det väl nya att köpa?
Kollade bara lite snabbt, och det verkar finnas ett bra utbud.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag har alltid haft modellanpassade pinlocks, så dom är modellanpassade eftersom passformen är själva grejen.
Så jag tror att den kan bli svårt att hitta ett "standard", men till din hjälm finns det väl nya att köpa?
Kollade bara lite snabbt, och det verkar finnas ett bra utbud.
Länka please!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag blir inte kompis med mitt pinlockvisir. Det immar lite långsamt igen när det är sådant väder och om det kommer in fukt i hjälmen kan man ge sig fan på att den lägger sig mellan visiren och gör det snudd på omöjligt att se något. Väldigt nära att slänga det. (och ja, jag har bytt och låtit någon som vet vad de gör, förhoppningsvis, göra det också)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag blir inte kompis med mitt pinlockvisir. Det immar lite långsamt igen när det är sådant väder och om det kommer in fukt i hjälmen kan man ge sig fan på att den lägger sig mellan visiren och gör det snudd på omöjligt att se något. Väldigt nära att slänga det. (och ja, jag har bytt och låtit någon som vet vad de gör, förhoppningsvis, göra det också)
Trist :(
Jag är supernöjd med alla mina pinlock.
Har bara varit med om imma när det har blivit gammalt/slitet, så att det inte sluter 100% tätt.
I annat fall har det fungerat magiskt, till och med på vintern med snöskoter.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag blir inte kompis med mitt pinlockvisir. Det immar lite långsamt igen när det är sådant väder och om det kommer in fukt i hjälmen kan man ge sig fan på att den lägger sig mellan visiren och gör det snudd på omöjligt att se något. Väldigt nära att slänga det. (och ja, jag har bytt och låtit någon som vet vad de gör, förhoppningsvis, göra det också)
Ett knep jag brukar använda för att få pinlockvisiret att sluta tätt är att ta loss huvudvisiret från hjälmen och böja det så att det blir nästan rakt samtidigt som jag passar in pinlocken. Då blir det mycket lättare att få det att hamna perfekt.

Observera att detta var på en Arai-hjälm som har erkänt "sega" visir. Vågar inte lova att det funkar på andra märken. Testa försiktigt först så du inte råkar spräcka visiret.

Även viktigt att visiren är helt torra och rena innan.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ett knep jag brukar använda för att få pinlockvisiret att sluta tätt är att ta loss huvudvisiret från hjälmen och böja det så att det blir nästan rakt samtidigt som jag passar in pinlocken. Då blir det mycket lättare att få det att hamna perfekt.

Observera att detta var på en Arai-hjälm som har erkänt "sega" visir. Vågar inte lova att det funkar på andra märken. Testa försiktigt först så du inte råkar spräcka visiret.

Även viktigt att visiren är helt torra och rena innan.
Shoei säger att det är så man ska göra, jag fegade lite när jag satte dit mitt så jag fick göra om.
På min HJC var det enklare.
Efter ett par år kan man ta loss det och smörja kanten med samma olja (jävligt lite) som man får till visirkanten.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har en HJC och har gjort det där men det blir inte bra ändå tyvärr :/
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top