Pinlock

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det finns tydligen olika kvalitet på pinlockvisir!
30 sitter i budgethjälmar, 70 och 120 är högsta.
Värt att titta på när man handlar.
 
Att det passar din hjälm?
 
Det finns tydligen olika kvalitet på pinlockvisir!
30 sitter i budgethjälmar, 70 och 120 är högsta.
Värt att titta på när man handlar.
Vad representerar värdet?
Transmission, styvhet, storlek?
 
Förmåga att hålla imma borta verkar vara en sak som skiljer. 30 verkar bara finnas i standardstorlek ("one size fits all"), medan 70 och 120 är måttanpassade till specifika hjälmar för att få så optimalt siktfält som möjligt. 70 och 120 finns också med olika färg/toning. 120 verkar vara racevarianten.

Till både Arai- och Shoeihjälmar jag köpt följde det med 120.
 
Kan någon förklara pinlock? Jag köpte en LS2 Storm hjälm, slet upp hjälmen, slängde allt annat... Tydlig fanns det ett pinlock visir i lådan som nu är borta?Är alla pinlock en standardstorlek eller är varje pinlock modellspecifik? Jag är gammal motorcykelåkare och förr i tiden fanns inte sånt så jag visste inte om det. Plupparna i hjälmen trodde jag var för tear offs eller nåt liknande modern tjafs. Alla vet ju att man ska torka av visiret med sidan av handen. ?
 
Kan någon förklara pinlock? Jag köpte en LS2 Storm hjälm, slet upp hjälmen, slängde allt annat... Tydlig fanns det ett pinlock visir i lådan som nu är borta?Är alla pinlock en standardstorlek eller är varje pinlock modellspecifik? Jag är gammal motorcykelåkare och förr i tiden fanns inte sånt så jag visste inte om det. Plupparna i hjälmen trodde jag var för tear offs eller nåt liknande modern tjafs. Alla vet ju att man ska torka av visiret med sidan av handen. ?
Det tråkiga svaret är: det beror på. Som jag skrev ovan så brukar vissa hjälmar (i synnerhet dyrare sådana) ha måttanpassade varianter som bara passar den modellen, medan andra hjälmar har standardformat. Du får kolla med hjälmtillverkaren, helt enkelt. Borde gå att hitta på hemsidan.
 
Det står bara "Pinlock Ready" ?

***Edit*** Det finns ett "Pinlock 70 Max Vision" men ingen vidare information
 
Jag har aldrig testat pinlock. Glipa på visiret eller fullt öppet.
Om det snöar mycket så stängs den lilla glipan på visiret hela tiden. Jag brukar bygga upp kammarna på visirmekanismen med superglue och en liten smula kartong. Då håller sig visiret uppe.
 
Kan någon förklara pinlock? Jag köpte en LS2 Storm hjälm, slet upp hjälmen, slängde allt annat... Tydlig fanns det ett pinlock visir i lådan som nu är borta?Är alla pinlock en standardstorlek eller är varje pinlock modellspecifik? Jag är gammal motorcykelåkare och förr i tiden fanns inte sånt så jag visste inte om det. Plupparna i hjälmen trodde jag var för tear offs eller nåt liknande modern tjafs. Alla vet ju att man ska torka av visiret med sidan av handen. ?
Jag har alltid haft modellanpassade pinlocks, så dom är modellanpassade eftersom passformen är själva grejen.
Så jag tror att den kan bli svårt att hitta ett "standard", men till din hjälm finns det väl nya att köpa?
Kollade bara lite snabbt, och det verkar finnas ett bra utbud.
 
Jag har alltid haft modellanpassade pinlocks, så dom är modellanpassade eftersom passformen är själva grejen.
Så jag tror att den kan bli svårt att hitta ett "standard", men till din hjälm finns det väl nya att köpa?
Kollade bara lite snabbt, och det verkar finnas ett bra utbud.
Länka please!
 
Jag blir inte kompis med mitt pinlockvisir. Det immar lite långsamt igen när det är sådant väder och om det kommer in fukt i hjälmen kan man ge sig fan på att den lägger sig mellan visiren och gör det snudd på omöjligt att se något. Väldigt nära att slänga det. (och ja, jag har bytt och låtit någon som vet vad de gör, förhoppningsvis, göra det också)
 
Jag blir inte kompis med mitt pinlockvisir. Det immar lite långsamt igen när det är sådant väder och om det kommer in fukt i hjälmen kan man ge sig fan på att den lägger sig mellan visiren och gör det snudd på omöjligt att se något. Väldigt nära att slänga det. (och ja, jag har bytt och låtit någon som vet vad de gör, förhoppningsvis, göra det också)
Trist :(
Jag är supernöjd med alla mina pinlock.
Har bara varit med om imma när det har blivit gammalt/slitet, så att det inte sluter 100% tätt.
I annat fall har det fungerat magiskt, till och med på vintern med snöskoter.
 
Jag blir inte kompis med mitt pinlockvisir. Det immar lite långsamt igen när det är sådant väder och om det kommer in fukt i hjälmen kan man ge sig fan på att den lägger sig mellan visiren och gör det snudd på omöjligt att se något. Väldigt nära att slänga det. (och ja, jag har bytt och låtit någon som vet vad de gör, förhoppningsvis, göra det också)
Ett knep jag brukar använda för att få pinlockvisiret att sluta tätt är att ta loss huvudvisiret från hjälmen och böja det så att det blir nästan rakt samtidigt som jag passar in pinlocken. Då blir det mycket lättare att få det att hamna perfekt.

Observera att detta var på en Arai-hjälm som har erkänt "sega" visir. Vågar inte lova att det funkar på andra märken. Testa försiktigt först så du inte råkar spräcka visiret.

Även viktigt att visiren är helt torra och rena innan.
 
Ett knep jag brukar använda för att få pinlockvisiret att sluta tätt är att ta loss huvudvisiret från hjälmen och böja det så att det blir nästan rakt samtidigt som jag passar in pinlocken. Då blir det mycket lättare att få det att hamna perfekt.

Observera att detta var på en Arai-hjälm som har erkänt "sega" visir. Vågar inte lova att det funkar på andra märken. Testa försiktigt först så du inte råkar spräcka visiret.

Även viktigt att visiren är helt torra och rena innan.
Shoei säger att det är så man ska göra, jag fegade lite när jag satte dit mitt så jag fick göra om.
På min HJC var det enklare.
Efter ett par år kan man ta loss det och smörja kanten med samma olja (jävligt lite) som man får till visirkanten.
 
Jag har en HJC och har gjort det där men det blir inte bra ändå tyvärr :/
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top