Pinlock ivägen vid körning

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
Är det bara jag som tycker att övre kanten på pinlocket är ivägen när man kör. Eller har jag hjälmen på något konstigt sätt??? Har en shoei raid2
 

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Ingen
Det är den där filmen man sätter på insidan för att slippa imma va?

Jag köpte ett nässkydd istället och det blev mindre imma då.

Har en XR-1000 eller vad den heter.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Jag har oxå en Raid 2 med pinlock och jag tycker inte att det stör något.
Har dock för mig att jag gjorde det ibörjan, så jag tror att det bara är en vanesak!

//Niklas
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag stör mig också på det, dock skiljer det lite mellan vilken hoj jag sitter på, dvs vilken sittställning jag har. På gixxern är det riktigt irriterande. Det hade kunnat få vara några mm högre :gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag stör mig också på det, dock skiljer det lite mellan vilken hoj jag sitter på, dvs vilken sittställning jag har. På gixxern är det riktigt irriterande. Det hade kunnat få vara några mm högre :gnissla

Till min hjälm följde det med ett pinlock och ett oborrat visir, så fick man själv montera det om man ville.

Jag kletade bara fast det i visiret på prov och satte mig på hojen, sen insåg jag att jag skulle störa mig på det, så jag gav bort det utan att ha borrat i visiret.

Jag absolut hatar imma, men tror att pinlocket skulle vara värre, så jag fortsätter att "imbehandla" visiret med vanlig tvål istället.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Av nån anledning sitter dom jävligt korkat på Shoei hjälmar. mitt är dessutom inte tätt längre :gnissla
 

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
hmmm

Då var man inte ensam med detta problem, konstigt att dom inte sätter det högre upp, så man slipper den jä.... kanten, annars hade varit gött att slippa imman. Får nog bli vanligt yes ändå.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Till min hjälm följde det med ett pinlock och ett oborrat visir, så fick man själv montera det om man ville.

Jag kletade bara fast det i visiret på prov och satte mig på hojen, sen insåg jag att jag skulle störa mig på det, så jag gav bort det utan att ha borrat i visiret.

Jag absolut hatar imma, men tror att pinlocket skulle vara värre, så jag fortsätter att "imbehandla" visiret med vanlig tvål istället.
Jag kör med ett spegelvisir sommartid, och då märker man inte alls imman på samma sätt :tummenupp Konstigt nog stör jag mig aldrig på plupparna i det visiret :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kör med ett spegelvisir sommartid, och då märker man inte alls imman på samma sätt :tummenupp Konstigt nog stör jag mig aldrig på plupparna i det visiret :va

Jag köpte ett "rökfärgat" visir (jo tjena, röken från eldade bildäck då LR?) men det höll på att sluta så här:
attachment.php


Så det använder jag aldrig mera!
 

SeRRe

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
västerås
Hoj
........
är nybörjare med allt som har med hoj åking o göra, hur behandlar ni visiret med tvål för att hålla imman borta??
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
är nybörjare med allt som har med hoj åking o göra, hur behandlar ni visiret med tvål för att hålla imman borta??

Stryk på lite tvål och torka rent med torrt papper så bildas ingen imma!

Enkelt beprövat knep och kostar nästan gratis!
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Av nån anledning sitter dom jävligt korkat på Shoei hjälmar. mitt är dessutom inte tätt längre :gnissla

Justeringsfråga. Pinnarna sitter exentriskt så det är bara att vrida lite försiktigt (och passa in pin-lock-visiret också förståss) så får du tätt. Har råkat ut för precis samma sak nämligen.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Lånar tråden ett ögonblick.
Varför kallas det pinlock? (sökte på det en gång innan jag kommit på vad det var, men hittade inget vettigt alls)
Varför inte något mer logiskt som "immskydd"?
Mitt immskydd verkar vara svetsat i visiret och oborttagbart (men det är oas inte nån yberhäftigt märkes-hjälm) kallas det fortfarande pinlock då?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har slutat använda imskydd i form av pinlock, då det brukar vibrera loss efter ett tag och skava på visiret (ger repor). När det går under 4+ så blir det imma ändå. Det fungerar bra mycket bättre med andningsmask som täpper till upp i hjälmen - all andningsluft går nedåt.
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Lånar tråden ett ögonblick.
Varför kallas det pinlock? (sökte på det en gång innan jag kommit på vad det var, men hittade inget vettigt alls)
Varför inte något mer logiskt som "immskydd"?
Mitt immskydd verkar vara svetsat i visiret och oborttagbart (men det är oas inte nån yberhäftigt märkes-hjälm) kallas det fortfarande pinlock då?

Pinlock är ett varumärke.
http://www.pinlock.com/default1.asp

:fakta
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Pinlock

Har en Shoei XR 1000 och har samma problem med att skarven hamnar i siktfältet. Skrev om det i en beg test i Bike under 2007, kommer inte ihåg vilket nummer.
Köpte mig en Arai Corsair, men har inte hunnit prova att köra med den än. Sparar den tills det blir torrare, skiten sliter så j:a fort på en snygg ny hjälm:)

Kör snyggt därute!:tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ok, där ser man, och man måste borra i visiret, låter ju ypperligt. ;D
Tur att svetsat imskydd satt på visiret när man köpte hjälmen. ;)
SH borde ha en ordliste-wiki el liknande för mig och alla andra nybörjare som inte kan jargongen och alla facktermer ordentligt än. =)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top