Pimpning av turbohojen! GSXR1100T Blingbling edition

Arctic#1 skrev:
Tackar :) Det var väl du som tipsade mig om att jag skulle sätta lamporna så? Jag tror det... men det var bra! Blev mycket snyggare så :)

Hoztic skrev:
Grymt snyggt! :Bugar Väntar med spänning på resultatet! Polerar du allt med Dremeln, eller har du häftigare saker till dom större ytorna?

OT: Anar en VR6'a i bakgrunden? Inga turboplaner för den? :hihi

Tackar! Nä, jag polerar inte allt med Dremeln. När det ska slipas bort färg mm på större ytor så använder jag en annan slipmaskin (en sån där mus eller vad de nu heter), men för resterande slipning, t.ex. våtslipning för att få lite glans på aluminiumet, då slipar jag för hand. Jobbigt...

Nja, den där vr6:an ska igentligen inte stå där, det var killen som photoshoppade bilden som lade in den så han kunde klippa ut min hoj och ändra bakgrunden så det inte såg helt tosigt ut när han skulle höja baken på hojen. Så var den vr6:an kommer ifrån vet jag inte :hihi Det är inte min iaf. Själv kör jag Honda Civic och Beach Buggy. Men Buggyn har jag lite turboplaner för :) De brukar kunna röra på sig ganska hyfsat med turbo :)
 
Lite mer har blivit gjort idag. Jag polerade de sista grejorna (men det kommer säkert mer), dvs. det andra gaffelbenet, hållaren till ena fotpinnen, staget till bromsoket bak, avgasröret och locken till oljebehållarna på styret. Se bild nedan! Locken blev ganska fina faktiskt... De var svarta innan och texten var försänkt, så texten är fortfarande svart men resten är blankt. Avgasröret var svårt att få någon glans på eftersom röret är så satans hårt, men det ska ändå iväg och galvaniseras eller förnicklas eller vad det nu heter. Blir finare yta då.
Jag såg nu på bilderna att jag glömde rengöra styret... :huvet Jaja. Får försöka komma ihåg det till nästa gång. Hojen ska även snyggas till framför hastighetsmätaren. Det ligger sladdar överallt nu och det ser inte så snyggt ut, så det kommer en formgjuten kolfiberkåpa där sen som mätaren sitter fast i och som döljer sladdarna. Ska bara få på framkåpan innan jag tillverkar kolfibergrunkan så jag kan bygga en plugg att gjuta av.
Framkåpan är spacklad och färdigslipad vid hålen för lamporna och det blev jäkligt snyggt tycker jag, men jag glömde ta bild på den idag. Fan vad mycket text! Jag skulle kanske ta och skaffa mig ett liv också... :hihi
 

Bifogat

  • avgror2.JPG
    avgror2.JPG
    103.9 KB · Visningar: 339
  • instrkrona2.JPG
    instrkrona2.JPG
    75.7 KB · Visningar: 477
Vackert mannen!

Är grymt imponerad av sådana som dig själv. Jordnära människor som kanske inte är experter (?), men som ändå får ut mycket pulver för lite cash.
Vedbotrim kanske är ordet jag söker :)

Och nej, jag försöker inte smöra mig in hos dig. Även fast det skulle vara kul att testa på gammelsukkan :hihi


/Jonathan

Edit: Snygg svets mellan flänsen och utblåset!
 
Jonathan skrev:
Vackert mannen!

Är grymt imponerad av sådana som dig själv. Jordnära människor som kanske inte är experter (?), men som ändå får ut mycket pulver för lite cash.
Vedbotrim kanske är ordet jag söker :)

Och nej, jag försöker inte smöra mig in hos dig. Även fast det skulle vara kul att testa på gammelsukkan :hihi


/Jonathan

Edit: Snygg svets mellan flänsen och utblåset!
Tackar :) Nä, expert är jag inte på något, men man lär sig mycket genom att göra själv och våga prova. Nja, jag lånar nog inte ut den... men den får passagerarsadel i vinter så åktur kan jag bjuda på vid tillfälle :tummenupp

Ang. svetsen så har jag inte gjort den själv... har ingen svets och är ganska kass på att svetsa (har inte provat så mycket) fastän jag jobbar på Esab :hihi

Jocks skrev:
Ser mycket bra ut, kul att photoshoppen kom till användning också.
Tackar! Japp, jag har den som inspiration för mitt bygge :tummenupp Förhoppningsvis så ska den likna photoshoppen när den är klar. Hoppas den gör det också, då hade den varit snygg..
 
lahi skrev:
Jaså, ska du härmas? :hihi Hehe, men mig gör det inget, så bygg du :tummenupp
Bra idé det där med avgasröret... :) Men mitt rör ska vara som det är! 20 cm långt rakt ut i sidan.
Starta gärna en byggartråd och släng upp lite bilder på ditt bygge sen! Vill se!

Nu är byggtråden uppe som du redan har hittat till ser jag. från vilken hoj kom din plast?
 
Henkka skrev:
Nu är byggtråden uppe som du redan har hittat till ser jag. från vilken hoj kom din plast?
Japp, den har jag hittat och jag kommer att följa den noga :) Min plast kommer från GSXR1000 -01-02. Men bakdelen på din hoj är ju nästan snyggare... börjar bli sugen på en sådan, men det får nog vänta en stund :hihi
 
Lite uppdateringar. Har inte hunnit med så värst mycket de senaste dagarna, men jag har iaf polerat upp kedjeskyddet så mycket det gick. Det blev kanske inte så jäkla bra eftersom den har ganska mycket repor och bulor. Den har levt ett hårt liv.
Jag spacklade och slipade kåpan lite runt rören för lamporna, men fick spackla lite till efter jag slipat klart. Bilden nedan är med spackel men oslipad. Det får ni stå ut med.
Packboxarna i gaffelbenen är också bytta. De läckte som såll...
Fälgarna och svingen ska jag få tillbaka i slutet av veckan! :banana Hoppas jag... Det är senaste beskedet iaf.
 

Bifogat

  • kedjeskydd2.jpg
    kedjeskydd2.jpg
    101.9 KB · Visningar: 234
  • kedjeskydd1.jpg
    kedjeskydd1.jpg
    47 KB · Visningar: 251
  • framkapaspackel1.jpg
    framkapaspackel1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 340
lahi skrev:
Lite uppdateringar. Har inte hunnit med så värst mycket de senaste dagarna, men jag har iaf polerat upp kedjeskyddet så mycket det gick. Det blev kanske inte så jäkla bra eftersom den har ganska mycket repor och bulor. Den har levt ett hårt liv.
Jag spacklade och slipade kåpan lite runt rören för lamporna, men fick spackla lite till efter jag slipat klart. Bilden nedan är med spackel men oslipad. Det får ni stå ut med.
Packboxarna i gaffelbenen är också bytta. De läckte som såll...
Fälgarna och svingen ska jag få tillbaka i slutet av veckan! :banana Hoppas jag... Det är senaste beskedet iaf.

Riktigt stiligt! Vart köpte du glasfiberrören sa du?? :gnissla
Har du kåpan monterad i motorn som original eller har du gjort egna kåpfästen? Har du behållt "buren" ifram för lamporna och kåpfästena?

Blir inte ljuset ganska så smalt och riktat när det lyser igenom ett rör? Kan du ställa lamporna rätt för besiktingen eller?

Bling bling hojen blir riktigt häftig tror jag!! :yoparty
 
Henkka skrev:
Riktigt stiligt! Vart köpte du glasfiberrören sa du?? :gnissla
Har du kåpan monterad i motorn som original eller har du gjort egna kåpfästen? Har du behållt "buren" ifram för lamporna och kåpfästena?

Blir inte ljuset ganska så smalt och riktat när det lyser igenom ett rör? Kan du ställa lamporna rätt för besiktingen eller?

Bling bling hojen blir riktigt häftig tror jag!! :yoparty
Tackar! Glasfiberrören gjorde jag själv. Jag hittade en 1-liters plastflaska för batterivatten som hade precis rätt diameter, så jag lade 2 varv glasfiber runt den. Blev kanon! :tummenupp Kåpan sitter fast med två skruvar i "buren" framför styret, två skruvar i motorn alltså originalinfästningarna men med stag framåt till infästningarna i sidokåporna (sidokåporna går inte lika långt bakåt som original), och två skruvar undertill i originalinfästningarna (med distanser mellan).
Den sk. buren är lite kapad på sidorna för att få plats. Vet inte om jag ska ta bort den nu eftersom lamporna ska monteras i kåpan.
Jag tror det blir ganska bra ändå med lamporna i rör. Linsen sitter ca 5 cm längre fram än bakre kanten på rören i kåpan, så jag tror inte att rören skymmer. Lamporna hamnar ganska långt fram ändå. Ska jag ställa lamporna inför besiktningen så får jag slipa lite i rörens bakkant, men det går snabbt :hihi Macken här i byn har utrustning för att kolla lamporna :tummenupp
 
lahi skrev:
Tackar! Glasfiberrören gjorde jag själv. Jag hittade en 1-liters plastflaska för batterivatten som hade precis rätt diameter, så jag lade 2 varv glasfiber runt den. Blev kanon! :tummenupp Kåpan sitter fast med två skruvar i "buren" framför styret, två skruvar i motorn alltså originalinfästningarna men med stag framåt till infästningarna i sidokåporna (sidokåporna går inte lika långt bakåt som original), och två skruvar undertill i originalinfästningarna (med distanser mellan).
Den sk. buren är lite kapad på sidorna för att få plats. Vet inte om jag ska ta bort den nu eftersom lamporna ska monteras i kåpan.
Jag tror det blir ganska bra ändå med lamporna i rör. Linsen sitter ca 5 cm längre fram än bakre kanten på rören i kåpan, så jag tror inte att rören skymmer. Lamporna hamnar ganska långt fram ändå. Ska jag ställa lamporna inför besiktningen så får jag slipa lite i rörens bakkant, men det går snabbt :hihi Macken här i byn har utrustning för att kolla lamporna :tummenupp

Tackar för infon... funderar på att planka dig rakt av när det gäller lamporna, om du ursäktar, för det blir SNYGGT!

Angående kåpfästena i motorna så är ju skruven i toppen bara borrad och gängad, alltså borde man kunna göra likadant med den främre skruven och sen sätta ett stag imellan och sen kåpfästet på den, vad tror du om det?
 
Henkka skrev:
Tackar för infon... funderar på att planka dig rakt av när det gäller lamporna, om du ursäktar, för det blir SNYGGT!

Angående kåpfästena i motorna så är ju skruven i toppen bara borrad och gängad, alltså borde man kunna göra likadant med den främre skruven och sen sätta ett stag imellan och sen kåpfästet på den, vad tror du om det?
Jag hjälper gärna till med info :tummenupp Ja, jag har inget emot att du kopierar det, så bara bygg! :tummenupp

Det där med kåpfästet borde ju gå, tycker jag... Bra idé! Min lösning är inte så värst stabilt, så den idén kanske jag kopierar av dig... :hihi Men man får nog skruva bort bulten och kolla först, så den inte bara är en 3-millimetersbult med jätteskalle :hihi
 
lahi skrev:
Jag hjälper gärna till med info :tummenupp Ja, jag har inget emot att du kopierar det, så bara bygg! :tummenupp

Det där med kåpfästet borde ju gå, tycker jag... Bra idé! Min lösning är inte så värst stabilt, så den idén kanske jag kopierar av dig... :hihi Men man får nog skruva bort bulten och kolla först, så den inte bara är en 3-millimetersbult med jätteskalle :hihi

Redan kollat det, både den främre och den i bak är identiska förrutom hålet. Och håller det ibak så håller det ifram, specielt när kraften bara blir ½! :tummenupp
 
Henkka skrev:
Redan kollat det, både den främre och den i bak är identiska förrutom hålet. Och håller det ibak så håller det ifram, specielt när kraften bara blir ½! :tummenupp
Ok, då ska jag nog också göra så :) Om jag kommer ihåg det... mycket att tänka på nu.
 
Henkka skrev:
Angående kåpfästena i motorna så är ju skruven i toppen bara borrad och gängad, alltså borde man kunna göra likadant med den främre skruven och sen sätta ett stag imellan och sen kåpfästet på den, vad tror du om det?

Så har jag prexis löst mina fästen för 1000 R kåporna..!
 
Lite uppdateringar: Nu har jag fått tillbaka fälgarna och svingen från pulverlack! Blev inte riktigt som krom, men det blev blankt och fint ändå :) Jag ska vaxa upp dem ordentligt sen också. Svingen sitter på hojen nu. Kåporna är lagade och spacklade och några delar är slipade också. Framkåpan med lamporna i är äntligen färdigspacklad. Centrum på bromsskivorna är slipade med maskin och jag funderar som bäst på när jag ska orka våtslipa och polera upp dem :hihi Batterilådan, fästet till bromsoket bak, länkaget till bakdämparen och en jäkla massa smådetaljer är slipade och målade. Bromsoken är slipade och ska målas efter de fått nya tätningar och dammskydd. Reaktionsstaget till bakbromsoket är polerat. Ryckutjämnaren slipad och polerad. Mycket jobb... tur att jag bara har 3 st 12-timmarspass i veckan på mitt vanliga arbete så jag har tid över till hojen :hihi
 

Bifogat

  • Falgarlack1.jpg
    Falgarlack1.jpg
    135.3 KB · Visningar: 507
  • Svinglack1.jpg
    Svinglack1.jpg
    138.4 KB · Visningar: 280
  • Svinglack2.jpg
    Svinglack2.jpg
    129.8 KB · Visningar: 291
  • Bromsskiva.jpg
    Bromsskiva.jpg
    82.2 KB · Visningar: 227
Oj oj, nu vart jag avundsjuk! Inte illa måste jag säga, du sliter och jobbar med detaljerna! Kanske skulle tvätta av min hoj och åtminstonde göra den ren, för någon puts orkar man ju inte med. Men som sagt det blir klockrent! Men lite mer krom-effekt på fälgarna hade jag föreställt mig, kanske bara bilden som förvränger?
 
Henkka skrev:
Oj oj, nu vart jag avundsjuk! Inte illa måste jag säga, du sliter och jobbar med detaljerna! Kanske skulle tvätta av min hoj och åtminstonde göra den ren, för någon puts orkar man ju inte med. Men som sagt det blir klockrent! Men lite mer krom-effekt på fälgarna hade jag föreställt mig, kanske bara bilden som förvränger?
Ja, det är detaljerna som gör under för helhetsintrycket, så för första gången i hela mitt liv ska jag fixa till just detaljerna :hihi Ang. fälgarna så hade jag också tänkt mig lite mer kromeffekt, men detta var så nära krom det gick att få pulverlack. Men om en vecka eller två när lacken satt sig ordentligt (gör pulverlack det förresten? Våtlack ska man vänta med ett tag iaf) så ska jag testa rubbing och vax och se om jag får lite mer glans på grejorna. Funkar ibland :tummenupp
 
Imponerande vad du håller på.

Själv orkar jag knappt att gå ut i garaget och ens titta på min nerplockade hoj.
Vad gör man när kreativiteten har försvunnit? :va
 
Chirre skrev:
Imponerande vad du håller på.

Själv orkar jag knappt att gå ut i garaget och ens titta på min nerplockade hoj.
Vad gör man när kreativiteten har försvunnit? :va

Man tittar på kalendern å ser att det snart är hojsäsong, och vips har man massor med motivation igen :D
Men visst känns det tungt ibland, i synnerhet som jag bara ska göra tråkjobb (växellåda), men lite puts ska jag väl bättra på också...
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top