Pilot road 3 "studsar" vid bromsning

Kan folk sluta inbilla sig att man måste köra "in" däck!!!!!
På med nya ostar o gasa satan. Inte fan är det nån som "Kör" in rossis däck varje gång han får nya. Lr har ni sett han mysåka runt på banan?

Till försvar av folk som trodde att man skulle köra in däck (migsjälv inkl), det är ju inte hel ologiskt att man tänkte det, har till och med fått höra det av Sveriges största MC butik och varför förklarade Mr. Juh@ väl.
Själv inbillade jag mig att man kanske la på ett ett lag silikon eller dylikt för att preservera däcket bättre. Alla vet ju att man inte vill ha "gamla" däck.

Så jag fattar inte att folk tycker det är konstigt att man trodde det! Hej och hopp

Man SKA ta de lugnt med nya sulor då det är ett silikonlager som man måste köra bort. De första meterna är det snorhalt. Men det brukar räcka med nån kilometer sen är det borta.

Man SKA ta de lugnt med nya sulor då det är ett silikonlager som man måste köra bort. De första meterna är det snorhalt. Men det brukar räcka med nån kilometer sen är det borta.

Vilken däckstillverkare använder silikon och till vad?!

Om det är ett silikonlager på däcket är det troligen för att man själv roat sig med att kleta dit det!

Detta år folk som kör in däcken dumma i huvudet och ifjol när jag och en till klotade på nytt gummi var vi dumma i huvudet för att vi inte kört in däcken och det hörde till allmänbildningen att nytt gummi skulle köras in efter konstens alla regler.

Slutsatsen måsta vara att man är dum i huvudet hur man än gör :banana:banana:banana:banana

Vilken däckstillverkare använder silikon och till vad?!

Om det är ett silikonlager på däcket är det troligen för att man själv roat sig med att kleta dit det!

Vet inte om det är ett bindmedel eller vad i Dunlop Q2 men haft ett gäng dylika och efter en snabbrepa upprätt så ser man ränniler med "medel" som trängt ur däcket. Brukar köra en repa så och sedan låta detta torka upp ordentligt innan det blir mer inspirerad körning...

Vet inte om det är ett bindmedel eller vad i Dunlop Q2 men haft ett gäng dylika och efter en snabbrepa upprätt så ser man ränniler med "medel" som trängt ur däcket. Brukar köra en repa så och sedan låta detta torka upp ordentligt innan det blir mer inspirerad körning...

Nä, det som händer där är att det goa greppet rinner ur däcket. Rätt sätt är att köra ordentligt på lite sladd i kurvorna så att man river av gummit fort nog att greppet inte hinner rinna ur. Då har man alltid grepp kvar så länge det finns gummi kvar. Fast ju mer gummi det är kvar desto mer grepp finns det givetvis kvar i däcket.

Jappsåeresörru!

Dom håller längre om de bara ligger. Skulle de inte finnas där skulle de inte kunna förvaras lika länge.

Förlåt om jag går tillbaka till ämnet.. :tungan

Då jag nyligen skaffat mig ny hoj har jag senaste veckorna gjort ganska stora ändringar på dämparna/höjden/fjädringsspänningen på hojen.

Jag lyckades av misstag hitta en inställning där jag hade för mycket kompression och eventuellt retur på framgaffeln vilket resulterade i ganska kraftig "chattering" vid hård inbromsning med framhjulet. Alltså det känns som små studsar där framhjulet nästan låser sig och greppar om igen, vilket uppfattas som vibrationer i styret.

Detta löste sig genom att minska framförallt kompressionen fram i mitt fall, men jag blev förvånad över att endast 2 klick på dämparen kunde skapa detta beteende!

Last edited:
Det finns ingen silikonyta på däck. Formarna har INGET släppmedel, däremot så är dom blanka pga att formen är helt slät. Så innan dom ruggats upp lite så är det sämre fäste (viktigare att tänka på om det regnar) än då det är inkört, men det är inte frågan om många kilometer. Vill du slippa problemet löser du det med sandpapper eller kör lite i grus.

Kanske inte silikon men nått dret är det på nya däck iaf.

Och att hala däck bara beror på blankt gummi vill jag gärna ha en källa på.

Kan folk sluta inbilla sig att man måste köra "in" däck!!!!!
På med nya ostar o gasa satan. Inte fan är det nån som "Kör" in rossis däck varje gång han får nya. Lr har ni sett han mysåka runt på banan?

Det är lite skillnad på att köra ut på banan med nya däck som är varma(däckvärmare) och att köra ut ur garaget med nya sulor.
Värmen hjälper till att skapa grepp.
Men i racedäck, så finns det inga frostskyddsmedel eller andra kemikalier som i gatdäcken.
Där har ni den största skillnaden, ihop med att racedäcken är förvärmda med däckvärmare.

Det finns ingen silikonyta på däck. Formarna har INGET släppmedel, däremot så är dom blanka pga att formen är helt slät. Så innan dom ruggats upp lite så är det sämre fäste (viktigare att tänka på om det regnar) än då det är inkört, men det är inte frågan om många kilometer. Vill du slippa problemet löser du det med sandpapper eller kör lite i grus.

Håller med dig nästan fullt ut Juh@.
Nya däck har en "viss" beläggning på ytan (nej, INTE silicon) som i vissa fall måste nötas bort/ruggas upp.
Beläggningen kan vara från oxidation(en av de sakerna som får däcket att åldras.) Eller damm/smuts från lagring eller transport.

Släppmedel är jag osäker på om det används numera, jag tror inte det.(har inte fått svar än från Michelin som jag mailade om det)
Dock är däcken blanka när de är nya.
Juh@ har redan sagt det; kör en liten bit i grus för att rugga ytan och sen är det bra.

Nya däck är även kalla, vilket ger sämre grepp som de flesta redan vet.

Har för mig att du jobba me däck!
Rekomenderar du dina kunder 20 lugna mil?????:confused:

Sen fattar man ju att kalla däck e halare än varma, men det gäller ju även nu dammet på asfalten på våren, kylan i underlaget....ja ju name it! Men ett par nya svålar en varm sommardag går det alldeles utmärkt o gasa satan med efter man kommit till andra rödljuset:tummenupp

Det är lite skillnad på att köra ut på banan med nya däck som är varma(däckvärmare) och att köra ut ur garaget med nya sulor.
Värmen hjälper till att skapa grepp.
Men i racedäck, så finns det inga frostskyddsmedel eller andra kemikalier som i gatdäcken.
Där har ni den största skillnaden, ihop med att racedäcken är förvärmda med däckvärmare.

Håller med dig nästan fullt ut Juh@.
Nya däck har en "viss" beläggning på ytan (nej, INTE silicon) som i vissa fall måste nötas bort/ruggas upp.
Beläggningen kan vara från oxidation(en av de sakerna som får däcket att åldras.) Eller damm/smuts från lagring eller transport.

Släppmedel är jag osäker på om det används numera, jag tror inte det.(har inte fått svar än från Michelin som jag mailade om det)
Dock är däcken blanka när de är nya.
Juh@ har redan sagt det; kör en liten bit i grus för att rugga ytan och sen är det bra.

Nya däck är även kalla, vilket ger sämre grepp som de flesta redan vet.

Back