Carl-Magnus
Ny medlem
Känner du av det även när du bromsar mycket lätt eller bara när du tar ner farten ordentligt?
Nej, så fort bromsarna börja ta så känner jag det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Känner du av det även när du bromsar mycket lätt eller bara när du tar ner farten ordentligt?
Nej, så fort bromsarna börja ta så känner jag det.
Man SKA ta de lugnt med nya sulor då det är ett silikonlager som man måste köra bort. De första meterna är det snorhalt. Men det brukar räcka med nån kilometer sen är det borta.
Nu börjar det bli väldigt OT men för er som inte tror på nya hala däck
http://www.youtube.com/watch?v=Q9zNUPDmnz4
Vilken däckstillverkare använder silikon och till vad?!
Om det är ett silikonlager på däcket är det troligen för att man själv roat sig med att kleta dit det!
Vet inte om det är ett bindmedel eller vad i Dunlop Q2 men haft ett gäng dylika och efter en snabbrepa upprätt så ser man ränniler med "medel" som trängt ur däcket. Brukar köra en repa så och sedan låta detta torka upp ordentligt innan det blir mer inspirerad körning...
Det finns ingen silikonyta på däck. Formarna har INGET släppmedel, däremot så är dom blanka pga att formen är helt slät. Så innan dom ruggats upp lite så är det sämre fäste (viktigare att tänka på om det regnar) än då det är inkört, men det är inte frågan om många kilometer. Vill du slippa problemet löser du det med sandpapper eller kör lite i grus.
Kan folk sluta inbilla sig att man måste köra "in" däck!!!!!
På med nya ostar o gasa satan. Inte fan är det nån som "Kör" in rossis däck varje gång han får nya. Lr har ni sett han mysåka runt på banan?
Det finns ingen silikonyta på däck. Formarna har INGET släppmedel, däremot så är dom blanka pga att formen är helt slät. Så innan dom ruggats upp lite så är det sämre fäste (viktigare att tänka på om det regnar) än då det är inkört, men det är inte frågan om många kilometer. Vill du slippa problemet löser du det med sandpapper eller kör lite i grus.
Det är lite skillnad på att köra ut på banan med nya däck som är varma(däckvärmare) och att köra ut ur garaget med nya sulor.
Värmen hjälper till att skapa grepp.
Men i racedäck, så finns det inga frostskyddsmedel eller andra kemikalier som i gatdäcken.
Där har ni den största skillnaden, ihop med att racedäcken är förvärmda med däckvärmare.
Håller med dig nästan fullt ut Juh@.
Nya däck har en "viss" beläggning på ytan (nej, INTE silicon) som i vissa fall måste nötas bort/ruggas upp.
Beläggningen kan vara från oxidation(en av de sakerna som får däcket att åldras.) Eller damm/smuts från lagring eller transport.
Släppmedel är jag osäker på om det används numera, jag tror inte det.(har inte fått svar än från Michelin som jag mailade om det)
Dock är däcken blanka när de är nya.
Juh@ har redan sagt det; kör en liten bit i grus för att rugga ytan och sen är det bra.
Nya däck är även kalla, vilket ger sämre grepp som de flesta redan vet.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |