Pilot road 3 "studsar" vid bromsning

Carl-Magnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Hoj
Suzuki SV650S 2003
För någon vecka sedan lät jag sätta på nya däck på min SV650 K3. Det blev Michelin pilot road 3.
Var ute på en tur idag i lugnt tempo och jag upplevde att gaffeln "studsade" eller vibrerade kraftigt vid inbromsningar från 70 km/h och uppåt. Totalt har jag kört ungefär 12 mil på däcken. Jag upplevde det också som att det låste ganska lätt vid inbromsningar från samma hastighet. Jag jämför med mina gamla pilot road 2.

Jag har även lagt på stålslangar till frambromsen som jag upplever ger mycket känsla samt öhlins-fjädrar i gaffeln.

Är det någon som kan hjälpa mig med vad jag har för problem?

Tacksam för hjälp

Låsa framhjulet i lugnt tempo? Det lyckas jag inte ens med i bantempo.
Studsande framhjul låter livsfarligt hur lyckas du med det?

Framändan vibrerar kraftigt vid inbromsning. Är allt åtskruvat ordentligt efter hjulbytet?

Dom beter sig annorlunda vid inbromsning än andra däck jag kört på, lamellerna i framdäcket ger mig lustiga symtom i kombination med att ABSen börjar jobba, och den går in tidigare än innan tycker jag.

Men i övrigt är jag inte missnöjd med dom, men vi får se när det blir lite varmare i gatan och tempot blir högre.

EDIT: givetvis kör jag inte på gränsen så att min ABS är räddaren i nöden, men med jämna mellanrum så brukar jag kolla så att den gör vad den skall, litet udda att nypa till för kung och fosterland även om det är i låga hastigheter.

Last edited:
Är väl inte så att framhjulet studsar, men jag känner ett kraftigt vibrerande i gaffeln.
Och ja, det är lite otäckt.
Har inte dubbel kollat att allt är åtskruvat utan bara antagit det, men det är enbart vid inbromsning det "studsar". Kurvtagning samt stabilitet rakt fram är bra.

Jag funderade på om det är så att nya däck är lite "hala" men jag kommer inte ihåg att mina gamla var det.

Okej, jag funderade också kring om det var lamellerna som gjorde att det vibrerade. Hur nya är dina däck?

Tycker det snarare låter som du skadat nån bromsskiva när du krängt däcken än att det skulle vara studs i gummit ;)

Tycker det snarare låter som du skadat nån bromsskiva när du krängt däcken än att det skulle vara studs i gummit ;)

Dom är lite knepiga faktiskt, inte bakan men fram så är det inte som man är van vid.

inget fel på greppet men hårda inbromsningar är inte som det brukar vara, en vanesak tror jag.

Svårt att enbart på din beskrivning ge diagnos. I samband med montering av framhjulet är det viktigt att centrera oken mot skivorna innan man drar åt skruvarna i gaffelbenen (brukar bestå i att gunga framgaffeln några gånger innan skruvarna dras åt, se manualen) Om man inte gör detta kan man få fenomen som liknar skeva skivor och hjulet "hugger". En annan sak som är viktig, är att du har styrlagret rätt åtdraget.

Dom är lite knepiga faktiskt, inte bakan men fram så är det inte som man är van vid.

inget fel på greppet men hårda inbromsningar är inte som det brukar vara, en vanesak tror jag.

Nog din abs som luras då, hade ett PR3 fram på min förra hoj (och PR2 bak) betta som attans i ur och skur och bromsa var inget kosntigt alls. Vet andra som kört dem på bandagar och är nöjda, dock äldre hojar utan ABS

Tack för alla svar. Det är inte jag själv som gjort servicen utan allt är lämnat åt verkstad. Därför antar jag att det är ok gjort, men What do they say about assumption being the brother of all fuck-ups?
Får känna lite mer på framänden imorn tror jag.

Nog din abs som luras då, hade ett PR3 fram på min förra hoj (och PR2 bak) betta som attans i ur och skur och bromsa var inget kosntigt alls. Vet andra som kört dem på bandagar och är nöjda, dock äldre hojar utan ABS

Ja jag tror det är ABSen som inte riktigt fattar, inget drastiskt men annorlunda.

Jag körde förra säsongen på Road 3or och har varit väldigt nöjd med uppförandet i både vått och torrt (totalt ca 400 mil). Kört allt från tokblött till torrt på bana (1,20-tider på Gelleråsen vid torrt). Körde även en del gata utan att märka något som helst konstigt med däcken förutom att dom låter annorlunda när hastigheten gott och väl överstiger 100 km/h. Om det vibrerar vid inbromsning skulle jag i 1a hand kolla upp skicket på bromskivorna, att dom inte har slagit sig

Har PR3 fram och bak på min. Bästa däcken jag kört på, hur bra grepp som helst och inga överraskningar. Däremot började mitt framhjul kännas konstigt när de va precis nytt. Guppade lite framtill vid vissa hastigheter, typ 70 och inbromsningar kändes skumma. Jag åkte till en annan däckfirma än där jag köpt och fått däcken monterade och då konstaterade killen att däcket inte satt på fälgen korrekt. Han ordnade till det och sedan dess försvann alla obehag!

Kör rätt mycket bana och laborerat lite med fjädrings inställningar. Vid de tillfällena mitt framhjul låste sig, hoppade eller vibrerade vid inbromsning var det returen i framgaffeln som var för "hårt" inställt.

Vart det första jag tänkte på och med tanke på att du bytt fjädrar kan det vara så att de inte är rätt inställda helt enkelt.

Testa försiktigt och skriv upp allt du ändrar med returen. Börja med små små ändringar och testa dig fram. Jag är rätt säker på returen och har du inte inställningsmöjligheter som retur och komp. så är det fel olja.
Är rätt säker på att det i alla fall är nåt med gaffeln som spökar.

Last edited:
Tyckte PR2 var bättre allround även om PR3 möjligen är något bättre vid regn, det gör dock inte PR2 dåligt i regn. Så länge inte däcket är skadat på något vis känns det inte troligt att de symtom du beskriver beror på det, har bromsat hårt med PR3 både på gata och bana och det krävs duktiga inbromsningar innan hjulet låser sig/ABS'n kliver i = mer eller mindre provocerat fram det.

Senast jag körde på PR2 lyckades jag inte låsa hjulet på plan ren asfalt, hojen gick upp på framhjulet istället. Tycker det låter som felaktigt inställda dämpare, testa att sänka retur och kompression en aning tillfälligt för att se om problemet finns kvar!

Back