Pilot road 3 eller 4

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej!

Ska köpa nya däck och undrar lite kring däcken i rubriken. Om jag förstått saken rätt är de ganska lika men PR4 har bättre köregenskaper på blött underlag.

Greppar de lika bra på torrt underlag eller är PR3 bättre?

Jag ska inte köra på bana och lägger inte ner några knän i kurvorna men jag vill gärna bli bättre på kurvtagning och vill inte att däcket ska släppa.
 
Generellt så är nyare modeller bättre och finns nu #5 så hade jag valt dem.
Googla på pilot road 5 review så får du lite beslutsunderlag.
Och som de säger på SVT, det finns ju andra däck också :-) Googla på däcktester, har du Readly så kan du läsa Motorads tester, de är nog bäst på sånt.
 
Personligen så skulle jag inte köpa någon av dessa däck alls, visst är dom bra till det du ska använda de till, dock hellre lägga på ett Michelin Pilot Power 2 CT. Anledningen är att sidorna på däcket värms upp fortare och du slipper att halka runt, Pilot rod 3,4, mm tar alldeles för lång tid på sig att bli uppvärmda, helt plötsligt när du lägger ned hojen tappar du fästet. Du får exakt samma långa hållbarhet men med bättre fäste ja har provat dom flesta, bara ett tips du gör precis som du vill och andra har säkert en massa åsikter men detta är vad jag har upplevt.
 
Personligen så skulle jag inte köpa någon av dessa däck alls, visst är dom bra till det du ska använda de till, dock hellre lägga på ett Michelin Pilot Power 2 CT. Anledningen är att sidorna på däcket värms upp fortare och du slipper att halka runt, Pilot rod 3,4, mm tar alldeles för lång tid på sig att bli uppvärmda, helt plötsligt när du lägger ned hojen tappar du fästet. Du får exakt samma långa hållbarhet men med bättre fäste ja har provat dom flesta, bara ett tips du gör precis som du vill och andra har säkert en massa åsikter men detta är vad jag har upplevt.

Är 5an jag köpt och visat bild på lika usla? :gnissla
 
Pilot road 3 har väl inte tillverkats på typ 4-5 år?

Sedan något år är det PR 5 som gäller. Bra däck i största allmänhet. Att de skulle vara hala och ta lång tid att värma upp känner jag inte igen eller har ens hört talas om...


Buy quality, cry once
 
Pilot road 3 har väl inte tillverkats på typ 4-5 år?

Sedan något år är det PR 5 som gäller. Bra däck i största allmänhet. Att de skulle vara hala och ta lång tid att värma upp känner jag inte igen eller har ens hört talas om...


Buy quality, cry once

Skönt att höra :yoparty
 
Personligen så skulle jag inte köpa någon av dessa däck alls, visst är dom bra till det du ska använda de till, dock hellre lägga på ett Michelin Pilot Power 2 CT. Anledningen är att sidorna på däcket värms upp fortare och du slipper att halka runt, Pilot rod 3,4, mm tar alldeles för lång tid på sig att bli uppvärmda, helt plötsligt när du lägger ned hojen tappar du fästet. Du får exakt samma långa hållbarhet men med bättre fäste ja har provat dom flesta, bara ett tips du gör precis som du vill och andra har säkert en massa åsikter men detta är vad jag har upplevt.

Inga däck från de stora tillverkarna kommer att få trådstartaren att halka runt och tappa fästet förutsatt att det är någon av de senare modellerna och inte något bortglömt däck sedan -89.
 
Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till :tummenupp
 
Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till :tummenupp

Anstränger du dig för att vara otrevlig eller kommer det naturligt?
 
Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till :tummenupp

Vilken charmknutte:tummenupp....
 
Hebbe, det bästa du kan göra är att montera vettet och skriva till Trafikverket och be dem stoppa upp den röda porfyren i rektum istället för att använda den som ballast i vägbeläggning.
 
Har ingen större erfarenhet av PR3 eller 4 bortsett från att jag hade ett PR3 framdäck på min ninja 300 och har inga egentliga klagomål på varken livslängd eller fäste. På nuvarande 600cc sporthoj har jag testat att köra Pilot Power 2CT och måste säga att jag var chockad över hur dålig livslängden var på bakdäcket, det höll i 500 mil innan det var sopslut. Men det hade bra fäste och funkade fint på bana. Nu kör jag med ett PR5 i bak pga att det var det enda däcket jag kunde få tag i på kort varsel. Men jag är otroligt missnöjd med det, det kostade mycket och släpper konstant när det är lite blött och kallt på asfalten.
 
.......... klippt bort.... Nu kör jag med ett PR5 i bak pga att det var det enda däcket jag kunde få tag i på kort varsel. Men jag är otroligt missnöjd med det, det kostade mycket och släpper konstant när det är lite blött och kallt på asfalten.
Märkligt att Road 5 skulle vara ett dålig val i väta. Motorrad tycker precis tvärt om.
Har det med (ute-)temperatur att göra?
Läs testet:https://www.bike.se/test/test-basta-mc-dacken/

EDIT: Har kört ett par tusen mil med Pilot Road 3 och 4. Tycker att de fungerar bra. Aldrig varit orolig i väta. Inte mer än man normalt är - dvs lite försiktigare än i torrt väglag. Då talar vi visserligen landsväg och inte bana. Road 5 har jag inte testat.
Men jag kör kanske för mesigt? :)
 
Last edited:
Anstränger du dig för att vara otrevlig eller kommer det naturligt?

Nä tydligen behöver man inte anstränga sig de kommer helt naturligt tydlig även för vissa andra här och kanske även lite mer därtill. När man kommer med helt felaktig fakta tillbaka kanske man ska backa lite, eller? klarar man inte av att få lite gliringar tillbaka kanske man inte ska ingå i en diskussion. Uppenbarligen klarar vissa inte av det så då måste man för sitt eget ego skull lägga sig på en ännu lägre nivå. Eller vad säger du PeterDeliter:rofl:rofl:rofl
 
Nä tydligen behöver man inte anstränga sig de kommer helt naturligt tydlig även för vissa andra här och kanske även lite mer därtill. När man kommer med helt felaktig fakta tillbaka kanske man ska backa lite, eller? klarar man inte av att få lite gliringar tillbaka kanske man inte ska ingå i en diskussion. Uppenbarligen klarar vissa inte av det så då måste man för sitt eget ego skull lägga sig på en ännu lägre nivå. Eller vad säger du PeterDeliter:rofl:rofl:rofl

I vilket inlägg är det någon som kommer med felaktig fakta?
 
I vilket inlägg är det någon som kommer med felaktig fakta?

Brooklyn S: Pilot road 3 har väl inte tillverkats på typ 4-5 år? ,De går alldeles utmärkt att inhandla.

Gundj: Inga däck från de stora tillverkarna kommer att få trådstartaren att halka runt och tappa fästet förutsatt att det är någon av de senare modellerna och inte något bortglömt däck sedan -89.
Ja svarade med gliring tillbaka Då det visst spelar roll att anpassa däcken till den typ av körning, Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top