"Pilot Power" eller "Pilot Power 2CT"

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Ska jag välja det vanliga Michelin Pilot Power eller 2CT modellen till min motard? Hojen är en lätt motard med en 510cc motor och en 5" bakfälg. jag hade tänkt köra gata, gocartbana och förhoppningsvis riktig motardbana också.

Eller ska jag titta på ett helt annat däck?

Tack på förhand.

Jag köpte Power, mest för att det fanns tillgängligt, och var billigt - funkade kalas, och slets inte nämnvärt trots relativt hård körning i röd grupp på kartbana (gluffis ex-640 ). :)

Fint slitage, inget kallruggande öht faktiskt. :tummenupp

PowerOne Comp var dock billigare har jag för mig, o det höll riktigt bra tyckte jag... Men det är klart annorlunda profil på det mot vanliga gatdäcken ;)

Jag har kört på ett 2ct hela säsongen och det är först nu det är slut.
Har varit väldigt blandad körning, med två hela dagar på stor bana (sviestad och knutstorp). :tummenupp

Jag har kört med maxxis presa sport ma-ps hela säsongen. Har funkat fint! Rullat 10 halvdagar på bana, i mellangruppen, samt 2-300 mil väg utan problem! :tummenupp

Dock var det kanske aningens för brett för min 4.25 fälg..

Om man inte kör fort, dvs bana i dom snabba/licens grupperna, så kan man köpa ett däck som passar ens ekonomi och köra på samma typ av däck ett tag så man lär sig hur det beter sig.

Jag har sett en äldre herre åka Nordschleife på Metzler Touringdäck på tider som rätt många är avundsjuka på...

Har ingen erfarenhet av motard men vid hård bankörning räzer har 2ct varianten en tendens att bli överhettad. Så då är vanliga power att föredra.

Skall du inte pressa bana så håller 2ct lite längre...

Tack för alla bra svar :tummenupp

Min erfarenhet av Pilot Power är att det även fungerar bra i kyla och regn. För min del blir gatkörningen mest när min sporthoj är avställd. Alltså våren och hösten när det är lite kyligt och ibland fuktigt.

En fråga: Gummiblandningen i det vanliga Pilot Power. Är den det samma som 2CT däckets mittdel?

En fråga: Gummiblandningen i det vanliga Pilot Power. Är den det samma som 2CT däckets mittdel?

Ja.
Och eftersom ett ja är för kort för att svara så dubblar jag med att ja,2ct har samma gummiblandning i mitten som vanliga PP,men är mjukare på sidorna.

så!

Har ingen erfarenhet av motard men vid hård bankörning räzer har 2ct varianten en tendens att bli överhettad. Så då är vanliga power att föredra.

Skall du inte pressa bana så håller 2ct lite längre...
Nix, 2ct håller inte bättre! Precis som Sportbike skrev så är det samma gummismet i mitten, där vi åker ca 95-98% av vår körning, kanske mer. Skillnaden mellan vanliga PP och PP 2ct är att skuldran, biten längst ut på däcket består av 100% silica och har bättre våtfäste. Kanon, om det inte vore för nackdelen att det tål mindre värme och slits fortare. Så för bankörning är vanliga PP bättre, och frågan är ju hur många som tränar fotpinneskrap när det regnar så att dom får ut så mycket av 2ct-däcken? :va

Har bara kört 2ct med r1a men då vart det lätt överhettat på bana. Men på gata är det bra!

Då kanske ett 2CT blir halt efter ett tag på en gocart/motardbana även med en motard?

Inte i rookie grupperna... Det går inte så fort på gocartbanor mot storbanor så värmeproblemet är mycket mindre. Det viktiga är att hålla koll på däckstrycket däremot.

http://gallery.mean.net/main.php?g2_itemId=58

så ser ett PowerOne Competition B ut efter ett pass på Gelleråsen. Jag har aldrig åstadkommit samma slitage på gocartbana/motardbana och jag tycker jag brukar ha skaplig fart i snabba gruppen...

Tänk på att en motard är lättare och har betydligt mindre effekt än sporthojar typ R1,Blade,ZX10 etc så det är liten risk att överhetta 2CT på en motard. Däremot har man grymt fäste redan från depån eftersom de har mycket goda egenskaper innan de uppnått rätt arbetstemperatur. Ser både på storbana och gokartbana att många förare har FÖR "sportiga/rejsiga" däck som de inte lyckas få upp tillräcklig värme i vilket medför att de har sämre fäste än om de skulle kört med touringdäck.

Enda sättet att hitta rätt däck för just dig är att prova sig fram, din typ av hoj,körstil,effekt,väder,önskade egenskaper etc kan ingen annan än du själv svara på.

De flesta däcken på marknaden är bra så länge man använder dem till det de är tillverkade för. Sedan måste vi komma ihåg att uttryck som: Bra grepp, lång livslängd, styregenskaper, stabilitet etc är väldigt relativa begrepp beroende på vem man talar med.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back