Pilot Power 2CT vs Maxxis Presa Sport MA-PS

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Någon som har erfarenhet av dom här däcken, själv har jag bara testat Michelins 2CT men funderar på att testa Maxxis.

Hur står sig Maxxis Presa Sport MA-PS mot Michelin Power 2CT ?

Kört just nu presa sport. Ett mycket prisvärt däck som fungerat bra på gatan och bana. Legat på stabila 1,15 tider på Gelleråsen med dem utan problem. Vilket jag förvisso gör med pilot power med. Så fäste finns det i båda däcken.
Pilot power har större risk för att överhettas vid aktiv bankörning. Men har bättre våt och kallfäste.

Kör du mest hoj när det är torrt och varmt så kan jag rekomendera maxxis. Det funkar helt ok. Ger mycket däck för pengarna. Har lite trögare instyrning jmf med pilot power.

Power har mycket bättre våtfäste. Kommer snabbare upp i temp. Är lättare att svänga med. Slits snabbare en Maxxis.

Sen om det spelar nån roll är väl maxxis halva priset mot michelin däcken?

Skall köra med maxxis däcken iår själv tycker jag michelin däcken e skit äckliga att köra med.
Om man vill ha märkes däck tycker jag dunlop e de bästa valet.

Jag älskar knäskrap...

Skall köra med maxxis däcken iår själv tycker jag michelin däcken e skit äckliga att köra med.
Om man vill ha märkes däck tycker jag dunlop e de bästa valet.

Håller med dig. Provade Pilot Power 2ct blev inte imponerad, för mig släppte däcket utan förvarning.

Om det mot förmodan inte finns Maxxis Presa Sport MA-PS på lagerhyllan när du ska handla så vill jag varmt rekomendera Continental RaceAttack Street. Ett gatdäck med mycket bra egenskaper för bankörning och aktiv gatkörning men med lite sämre våtengenskaper.
Jag har kört 3 bandagar + 400 mil aktiv gatkörning. Grymt fäste, utmärkt feedback. Jag är mycket nöjd så inne på mitt andra set nu. Var inte rädd för att testa dem.

Om du ska jaga bantider så kör på slicks / bandäck.

Håller med dig. Provade Pilot Power 2ct blev inte imponerad, för mig släppte däcket utan förvarning.

Om det mot förmodan inte finns Maxxis Presa Sport MA-PS på lagerhyllan när du ska handla så vill jag varmt rekomendera Continental RaceAttack Street. Ett gatdäck med mycket bra egenskaper för bankörning och aktiv gatkörning men med lite sämre våtengenskaper.
Jag har kört 3 bandagar + 400 mil aktiv gatkörning. Grymt fäste, utmärkt feedback. Jag är mycket nöjd så inne på mitt andra set nu. Var inte rädd för att testa dem.

Om du ska jaga bantider så kör på slicks / bandäck.

Nu kommer jag sticka ut hakan.. och säkert få skit tillbaka.
Jag och även några andra instruktörer här på forumet ligger och kör på bra mycket snabbare än många de flesta deltagare samt instruktörer vi haft på våra kurser. Jag har slitit ut åtskilliga pilot power och de enda släpp jag fått på dem är när jag varit på tok för våldsam på gasen.
Men som vanligt är det alltid däckets fel att det släpper och inte förarens.
Att sedan gå ut och säga till folk att jagar du bantider så kör på slicks/bandäck. Från vilka kriterier utgår du då?
Jag ser varje år flera deltagare på våra kurser som kommer på slicks/bandäck. Och det tempo de har ger aldrig tillräckligt för att värma upp dessa däck. Dessa personer åker med all säkerhet med större fäste och större marginaler på ett gatdäck.

Valet av däck eller snarare känslan av förtroendet för däcken sitter väldigt mycket i skallen. Litar du inte på att däcken håller för din körning så blir din körning stel och ryckig. Den blir inte mjuk och följsam vilket i sig ger att du får oförklarliga släpp m,m. Dvs många kör som om det fått ett spett uppkört i röven.

Nu kommer jag sticka ut hakan.. och säkert få skit tillbaka.
Att sedan gå ut och säga till folk att jagar du bantider så kör på slicks/bandäck. Från vilka kriterier utgår du då?
Jag utgår från att föraren har blivit ganska snabb och kanske funderar på att börja köra ERF.
Jag ser varje år flera deltagare på våra kurser som kommer på slicks/bandäck. Och det tempo de har ger aldrig tillräckligt för att värma upp dessa däck. Dessa personer åker med all säkerhet med större fäste och större marginaler på ett gatdäck..
Många köper beg slicks kan ju vara så att det är billgare än att köpa ett nytt gatdäck. Sen kör inte alla bra eller i det tempo som man ska ,men det handlar inte tråden om.
Valet av däck eller snarare känslan av förtroendet för däcken sitter väldigt mycket i skallen. Litar du inte på att däcken håller för din körning så blir din körning stel och ryckig. Den blir inte mjuk och följsam vilket i sig ger att du får oförklarliga släpp m,m. Dvs många kör som om det fått ett spett uppkört i röven.
Håller med har man inte däck som passar ens körstil blir det inte bra utan stel körning.

Jag har samma tempo med contis som med pilot power skillnad är att med contis upplever jag som de ger bättre feedback än pilot power 2ct.

Men det är ju bara vad jag tycker vet andra som älskar pilot power 2.
Vad jag läst till mig är det silican (det som gör dem underbara i regn) i pilot power 2 ct som gör däcken lite luriga. Rätta mig om jag har fel. :näsblod .

Last edited:
Jag utgår från att föraren har blivit ganska snabb och kanske funderar på att börja köra ERF.

Många köper beg slicks kan ju vara så att det är billgare än att köpa ett nytt gatdäck. Sen kör inte alla bra eller i det tempo som man ska ,men det handlar inte tråden om.

Håller med har man inte däck som passar ens körstil blir det inte bra utan stel körning.

Jag har samma tempo med contis som med pilot power skillnad är att med contis upplever jag som de ger bättre feedback än pilot power 2ct.

Men det är ju bara vad jag tycker vet andra som älskar pilot power 2.
Vad jag läst till mig är det silican (det som gör dem underbara i regn) i pilot power 2 ct som gör däcken lite luriga. Rätta mig om jag har fel. :näsblod .

Kanske funderar på att köra ERF... Har du kommit så har du fått betydligt större erfarenhet. Och då frågar man inte om gatdäck på sporthoj...Vilket tråden handlade om.

Vad jag förstår i det du läser så drar du dina erfarenheter från hur pp2ct uppträder på bana.
Jag har själv aldrig kört på conti under detta årtusende. Så jag varken dissar eller hissar det däcket.
Du pratar om körstil... Är man digital på gasen så får man problem vilket däck du än kör på. Allra helst med 1000cc.
Tror mer på att skillnaden du känner i uppträdandet beror på chassieinställningar. Ett däck som känns bra på en hoj behöver inte kännas bra på en annan. Kolla också vilket däckstryck du kör på, De flesta som överhettat pilot powerdäcken har gjort det just pga följande.
1.På tok för lågt lufttryck i däcket. De har ingen koll var lufttrycket ska vara på på just det däcket.
2. Digital gasning. Vilket de flesta görs som gasar som tokar på rakorna och kryper genom kurvorna.
3. Ingen koll på fjädringen. Vilket gör att däcket få ta allt stryk.
4. Du kör för fort för det däcket och skall ha ett racedäck när du kör bana.

På Gata är de flesta däck som säljs idag mer än bra för gatanvändandet.
Betänk att de touringdäck som säljs idag har bättre grepp än vad racingdäcken hade i mitten av 90-talet.

Folk har en övertro på däck. Kör du mjukt och avslappnat så känner du vad hojen har för sig under dig vilket däck du än kör på.
TS i det här fallet kör en FZ1.. Knappast en hoj man brukar köra med slicks...

Det silcan, som är ett bindemedel, gör i däcket är att fungera som en termos. Det bevarar värmen i däcket. Vilket är bra när det gäller gata. Efter som du stannar vid korsningar, Du kör inte lika hårt och kurvorna är inte lika tvära på gata kontra bana.
Vilket man också bör tänka på när man läser tester på däck i våra mc-tidningar. De testar oftast på bana. Där däcket blir genomvarmt och hålls varmt.
I verkligheten går temperaturen upp och ner flera gånger under en tur på slingerbulten tex...

Det finns många parametrar som spelar på betydligt större sätt än många tror.

Jag kör gärna pilot power i början och slutet på en säsong pga av kall och våtegenskaperna detta däck har.
När det senare blir varmare så kör jag på vad jag kommer över till vettigt pris..
Man gör sina egna val utifrån sina egna förutsättningar...
Däremot uppmanar jag inte någon att köra på racedäck på gata. Inte ens beggade...

Jag har köpt Maxxis Presa Sport MA-PS till denna säsong.
Betalade 2100kr med frakt :tummenupp

Efteråt har jag läst både Bu & Bä om däcket :confused:
Var nära att skicka tillbaka dom men valde att prova däcken i sommar.

Hoppas däcken duger åt en försiktig gubbe på 40+ :va

Tro inte allt du läser.
Det finns tester som gett maxxis mycket bra betyg.
Tycker själv att de funkar bra...
Om du letar på nicket abuse och bilder han fotat så kommer du hitta bilder på min hoj. De bilderna är tagna när jag kör med maxxis däck. Tycker det säger ganska mycket ändå...

Kanske funderar på att köra ERF... Har du kommit så har du fått betydligt större erfarenhet. Och då frågar man inte om gatdäck på sporthoj...Vilket tråden handlade om.

massa text...

Var frågar jag om gatdäck i tråden?:confused: .

Jag har själv aldrig kört på conti under detta årtusende. Så jag varken dissar eller hissar det däcket.
..

Var inte rädd för att testa Continental Raceattack street Det är deras nyaste däck ryktesvägen har Conti det senaste året anställt flera ingenjörer från Metzler och det här är en produkt från dem.

Både fram och bak hoppas jag? Annars var det dyrt.

Var frågar jag om gatdäck i tråden?:confused: .

Nu backar vi lite.. ok.
TS frågar om maxxis presa sport jmf pilot power 2ct.
Det jag utläser i frågan är att TS har erfarenhet från pp2ct och vill ha en jmf MELLAN dessa däck. Inget annat.

Du och någon mer hoppar in i tråden och börjar tala om vad NI tycker om pp 2ct. Något TS har egna erafarenheter runt.

Du tar sedan upp conti attack. Som ett alternativ.. För att sedan säga att ska du jaga bantider kör slicks....
Om man nu funderar över pilot power vs Maxxis... Då är man nog inte ute efter att jaga bantider.

Så vem tog upp bandäck i denna tråd.. Det var inte jag.. Jag svarade på TS fråga utifrån mina erfarenheter. Och gav lite kommentarer till vad du skrev.

För att vara riktigt rak. Jag tror inte att ditt pp2ct släppte utan förvarning bara sådär. Jag är mycket övertygad om att du klantade dig och därför släppte däcket. Möjligen att det kört på något som gjort att det tappade fäste.
Och nej jag höjer inte pp till skyarna.. Idag finns det andra däck som har mycket bra och bättre egenskaper än vad pp2ct har.

Ett däck har ett användningsområde.. och det är där det ska användas.
Mina sista 2 ören.

Var inte rädd för att testa Continental Raceattack street Det är deras nyaste däck ryktesvägen har Conti det senaste året anställt flera ingenjörer från Metzler och det här är en produkt från dem.

Tror säkert att det är ett toppen däck.. och kommer att testa det om tillfälle ges.
Kör på det jag får spons på... Och om jag får spons på Coni så visst.

Jag är också inne på att köpa ett av dom däcken.. Men jag har ett alternativ till: Dunlop Qualifier
vad säger ni om de? om man kör gata o ett par bandagar..

Jag är också inne på att köpa ett av dom däcken.. Men jag har ett alternativ till: Dunlop Qualifier

Qrr är enligt mig ett kanondäck så länge det är torrt på backen..det är inga däck man åker runt när det är lite blött..

då kör jag hellre Metzler M3 el pilot power.

på bana gick dom kanonbra..:tummenupp

Jag har provat dessa förra året. Jag är kanon nöjd, släpper fint och mjukt och är kvickstyrt.
Dock så är jag kanske inte rätt referens, då jag bara kör gata, aldrig kör i regn och kör en hoj som man kan ge full gas med under fullt nerlägg. 110Hk skrämmer ingen. Kräver dock lite uppvärmning.

Sitter o funderar på att köpa hem ett ser Maxxis jag med då framdäcket ska bytas i månaden.
Hur är det att blanda däcken? t.ex BT014 fram och Maxxis bak?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka