Pilot power 2ct nått att ha?

Jag köper hellre däck av en bra handlare dyrt än billigt och man inte riktigt vet vad man handlat. Om man köper en dyr hoj varför jaga priset på däck när det är det enda som har kontakt med asvalten? Man sparar inte många kronor i långa loppet!

Fel, du sparar mycket. hur stor skillnad är det på däck från tyskland? ingen! varför betala dyrare för däcken i sverige när de finns billigare. då kan du ju köpa bättre däck med mindre hållbarhet och därmed få bättre fäste och marginaler. jag har i alla fall inte lust att bli blåst på mer pengar än nöden kräver, kostar i mitt tycke för mycket redan som det är med försäkring och allt annat till hojar. priserna är för höga i sverige och genom lite konkurens tvingas priserna ner. jag tror inte de som säljer däck i tyskland går med förlust men ändå är de betydligt billigare än i swedala.
 
Kan så vara - men vore däcket skräp skulle det aldrig användas till trotts uppbackning i från Dunlop då Yamaha inte skulle acceptera att deras R6'or presterar skräp vavrtider på banorna!!

/Fürstenhoff.

Jag tvivlar inte en sekund på att Qualifier inte är ett bra däck, och jag kan hålla med om att PP 2CT inte är ett bra däck att pressa på bana. Men för den medelmåttiga bandagsåkaren så duger PP2CT så länge man inte överhettar dem.

Jag körde själv 3 dagar på Gotland Ring med dessa förra året i rätt lugnt tempo Licensgruppen, det var 30grader i luften, 45 i backen inför första passet. Jag hade däckvärmare på inställda på 40grader. Efter första passet låg däcktemperaturen på 65 grader vilket är på gränsen till överhettning för det däcket enligt vad jag hört. Men de fungerade fint i mitt moderata tempo.
 
Last edited:
Personligen har jag bra erfarenhet av det yttre gummilagret, då det har en viss kondomkänsla ( feeling in the ass ) och det mittre lagret är mer big trailer in the garage ( hard stuff ) med andra ord sviesta banan rubber off :tummenupp
Gotland ring rubber on! :tummenupp
 
Last edited:
En sak jag inte fattar, det verkar som att det finns TVÅ olika qualifier RR !

Är det riktigt ??!
Alltså som det verkar nu finns det .
1. Dunlop qualifier RR
2. Dunlop Sportmax qualifier RR

????
Om det är 2 olika, är något av däcken dåliga ?
Vad jag har sett så finns det bara ett namn på dessa och det är Dunlop Sportmax Qualifier RR däremot så orkar inte alla skriva ut hela namnet så på många sidor står det bara Dunlop Qualifier RR.

Däremot finns det som det redan har skrivits en Europa och en Asien variant på dessa.
 
Ska hämta min RR idag. Kan jag se någonstnas på däcket om det är ett EU/Asien-däck?
 
har inte kört med de nyare pilot däcken eller 2CT däcken, hade ett par Pilot däck på min husa 2004 men de är allt, men jag har Dunlop SportMax sula i bak på min cykel å jag kan lätt säga att de blir dunlop i nästa uppsättning också.
 
LÅNAR TRÅDEN LITE...

Ska åka lite banåkningar i sommar samt gata så vilket däck är optimalt för gata/bana alltså funkar på båda.

har läst lite i tråden ang Dunlops RR däck men en del verkar missnöjda och en del prisar detta däck. Har funderat på Michelins 2ct men det verkar som många här säger att det släpper vid hög temp vilket jag inte vill :)

Hur är Metzlers M3 däck gata/bana???

///Micke
 
Jag har tagit mej friheten att citera Sandstream från en tidigare tråd eftersom snacket om importdäck har kommit igång igen:

I en annan tråd diskuterade vi importerade däck, dvs däck som inte köps av återförsäljare i Sverige, men den aktuella tråden kändes inte som den bästa platsen för detta.
Som jag skrev där har jag kontaktat några stora tillverkare av däck och fått svar på min frågor angående de däck som importeras till Sverige, tex via tyska nätbutiker.
Anledningen till att jag ställde frågorna är att det under många år har snackats om att alla billiga däck som köps från tex Tyskland är importerade från Asien, Syd Amerika etc och inte alls avsedda för vårt svenska klimat.


Om vi börjar med Michelin så svarar en person på deras svenska huvudkontor så här:
Jag kan inte uttala mig för andra däcktillverkare eftersom alla har olika policy när det gäller tillverkning av däck för olika länder eller rättare sagt olika kontinenter, men för Michelin gäller det att om ett däck som du köper i Sverige, Tyskland eller ex.vis Japan har samma specifikation, dvs samma dimension, namn, load och speedindex, etc så är det samma däck och kan då användas i de länder där detta däck säljs.

Men eftersom förhållandena och kraven på däck varierar mellan olika länder eller kontinenter så utvecklar och tillverkar vi däck på tre olika kontinenter, Europa, Nord Amerika och Asien.

För var och en av dessa kontinenter så utvecklar vi däck som skall vara optimerade för de förhållanden eller användningsområden som gäller där, vilket gör att många av de däck som vi utvecklar och tillverkar i ex.vis för SydAmerika eller Asien kan inte användas i Europa då de har optimerats för ex.vis klara körning på mycket dåliga vägar och dessa däck har då p.g.a en mycket hård gummiblandning i slitbanan inte de egenskaper som vi kräver här i Europa när det gäller våtgrepp eller komfort.

Dessa däck har då ett namn som är unikt för just det land eller område där de säljs för att inte kunna förväxlas och säljas på andra områden.
Men andra däck som ex.vis Michelin Pilot Sport PS2 som är avsett för snabba högprestandabilar på bra vägar säljs i princip i hela världen.

Så, för att återgå till din fråga så är det normalt inga problem att köpa ett däck i ex.vis Tyskland om det har samma specifikation som det motsvarande däcket här i Sverige, men tyvärr så är det så att det finns en importmarknad där det via Internet eller däckhandeln kommer in däck som inte är avsedda för Sverige eller Europa.

I ett flertal fall har det hänt att konsumenter köpt däck oftast billigt men i tron att det är samma Michelin kvalitet som de är vana vid, men som sedan har visat sig vara i princip livsfarliga vid användning vid vått väglag. Självklart är dessa däck av högsta Michelin kvalitet för de förhållanden som gäller i de länder där de säljs men inte här där förhållanden och krav är totalt annorlunda, och därför så marknadsför och säljer vi inte dessa däck här.

Så en bra tumregel om man är osäker kan vara att alltid kolla på respektive däcktillverkares hemsida eller i produktblad att de däck man tänker köpa marknadsförs och säljs här i Sverige.

Många gånger så kan det också vara så att det på denna importmarknad säljs däck som är av en äldre generation än den som säljs via det vanliga återförsäljarnätet vilket inte innebär att det är ett dåligt däck, men kanske då saknar de egenskaper som den senaste utvecklingen inom däckteknologin har kommit fram till.

Svar på ett par följdfrågor till Michelin:
Vi har fabriker i 86 länder i världen och vår tillverkning av däck för den Europeiska marknaden sker i huvudsak i de europeiska fabrikerna i ex.vis Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland, etc, men även til viss del i ex.vis Japan, USA, Brasilien och Mexico för de typer av däck som säljs i hela världen. Så oavsett var däcken är tillverkade så är de om de är avsedda för ett visst område identiska när det gäller egenskaper och arbetssätt.
Dock så använder vi oss av flera olika tillverkningsprocesser i de olika fabrikerna (manuell, halvautomatisk och helautomatisk) vilket kan göra att däcken kan ibland när man tar i dem "kännas" olika när det gäller styvhet men också se olika breda/stora ut, men som alltid skall man jämföra däck när de är monterade på fälg.

Slutsats Michelin:
Om däcket säljs i Sverige/Europa så är det samma däck oavsett vart du än köper det och vart det än har tillverkats.


Pirelli/Metzeler svarar så här:
Det är sant att det kommer in en del produkter via sidoimport från andra marknader, det sämmer också att produkterna kan hålla en annan kvalitet än de krav vi har uppsatta här i Europa. Alla däck som är godkända för den europeiska skall ha en E-märkning på däcket. Pirelli har inte så stora problem av detta då de flesta av våra fabriker finns i Europa, men visst har det förekommit att vi sett däck avsedda för andra marknader här i Sverige. Det kan inte anses vara någon fara att köpa Pirelli däck i Tyskland, problem kan dock uppkomma om du av någon anledning vill reklamera däcken, då skall de reklameras till den återförsäljare där du köpte däcken.

Slutsats Pirelli/Metzeler:
I princip alla däck tillverkas i Europa för den europeiska marknaden.
Kolla efter E-märket (kan stå tex E2 eller E3 vilket det också gjorde på de Pirelli SuperCorsa jag köpt som kommer från Tyskland).


Dunlop svarar så här:
There are differences on tires for different markets. One important thing is that you need to have E- market tires within EU. If you live in Sweden, as your e-mail indicates, all tires imported by the Goodyear Dunlop Tires Nordic is OK for this market.

Slutsats Dunlop:
Samma sak här, kolla efter e-märkningen.


Jag hoppas att ovanstående gett lite klarhet i debatten och att de som hävdar att det som importeras är skräp tänker om.
__________________
Kan tyvärr inte svara på PM så skicka e-post istället.


sandstream.se
 
Däck hit och dit...

Vilket tjaffs för lite däck...

Om jag påstår att 90% av alla klotningar både på landsväg och bana beror på däcken!!! Vad säger ni då???

Förhoppninsvis inser ni att så inte är fallet. Felet sitter oftast bakom styret.
Det ena däcket släpper.. det andra är snorhalt... Det 3e däcket bettar som bara den...
Du som förare påverkar betydligt mer än du erkänner...

Hur många har erkänt efter en klotning att "jag körde för fort"
eller "jag blev rädd och bromsade/släppte gasen" i kurvan.
Förklaringen blir istället... "Däcket bara släppte"

De flesta däck av klassen PP pp2ct DQ Bridgeston bt mfl mfl håller tillräckligt bra för den vanliga gatåkaren. Det krävs andra misstag från föraren för att få det att släppa.

Annars så är väll Bridgestone det bästa däcket.. De vann ju VM.... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
 
Last edited:
Idag var jag förbi och kollade på en testhoj som Öhlins testförare kört nere i Spanien.
En zzr1400. De har kört 2ct på den.. och inte har det smält heller...
Måste vara något fel på däcket då eller?
 

Bifogat

  • DSC00343.jpg
    DSC00343.jpg
    31.3 KB · Visningar: 242
Last edited:
Den kolla jag åxå på idag,av kåpan att döma,så var fästet helt ok.
 
I frågasättande

:va Om det är så att folk inte vet vem du är så tror nog ingen på ditt banrekord på nurnbergerring :tummenupp :yoparty
 
:va Om det är så att folk inte vet vem du är så tror nog ingen på ditt banrekord på nurnbergerring :tummenupp :yoparty

Det vet nog de flesta här inne vem det "är"...

Btw ett banrekord är endast ett banrekord under officiell tidtagning. Dv s i de flesta fall under race. ;)
 
Idag var jag förbi och kollade på en testhoj som Öhlins testförare kört nere i Spanien.
En zzr1400. De har kört 2ct på den.. och inte har det smält heller...
Måste vara något fel på däcket då eller?

Jag tror det beror på att dessa testförare kan köra hoj på riktigt:tummenupp

En Michelingubbe jag samtalat med berättade att Öhlins gärna använder dessa däck då de uppför sig på samma sätt under hela däckets livslängd.

Jag kan bara hålla med.
 
Det finns många bra däckfabrikat.

Pilot Power och 2CT verisionen är riktigt bra däck för både gata och bana, snälla och förutsägbara på bana i vått som torrt. Speciellt i vått.
Men de är inte tävlingsdäck förståss och ska man jaga varvtider(snabba tider)under varma dagar så finns Pilot Race och liknande att tillgå.

Om 4 av 7 vurpade hojar på en bandag var Suzuki, betyder det att Suzuki är en skithoj????
 
Back
Top