Pilot power 2ct nått att ha?

Fredde69

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSV
Jag får väl fortsätta att påstå att pp2ct är bra däck för den som kör måttligt snabbt på bana och kör blandat väg/bana. Att däcken ser "köttade" ut hänger förmodligen på felinställd fjädring. Jag förbrukade 4 bak och 2 fram däck förra sommaren och det fungerade mycket bra för mig. Sen är klart att det kanske finns bättre däck. Men det finns nog lika många ideér om däck som förare.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag har idel goda erfarenheter Pilot Power men jag ser ju vad merparten av er skriver. Vilka vartider pratar vi om när man börjar pressa på tex A-torp och Gelleråsen?
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Det är själva ..n ! fick hem mitt Pilot power 2ct förra veckan och tanken var att ha ett bra däck när jag ska till Mantorp 2 Maj. Jag tyckte jag tog reda på det jag behövde innan jag beställde men så var icke fallet:huvet Jag skulle ha tagit Metzler M3 som planerat.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Det är själva ..n ! fick hem mitt Pilot power 2ct förra veckan och tanken var att ha ett bra däck när jag ska till Mantorp 2 Maj. Jag tyckte jag tog reda på det jag behövde innan jag beställde men så var icke fallet:huvet Jag skulle ha tagit Metzler M3 som planerat.

Vilka varvtider ligger du på? Metzler M3 är visserligen väldigt bra däck.
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Vilka varvtider ligger du på? Metzler M3 är visserligen väldigt bra däck.
Första gången på Mantorp men varvtiden blir nog pinsamt dålig. Kör i medel grupp så ett pp 2ct duger nog åt mig men ökar chansen att klota med dom så infinner sig en viss osäkerhet.
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
va fan!!! la på ett nytt michelin pilot road i veckan men när man läser det här så blir man ju inte direkt glad:confused: fan va osäker man blir

Jag har ett sådant på min Superduke eller för att vara mer exakt ett PilotRoad 2ct och på de gör det sig kanon.

Nu kör jag den iof bara på gata, dock väldigt aktivt med nerlägg i rondeller och så och där tycker jag det beter sig mycket behagligt.

Har kört 400mil på det och det är mycket kvar på det, så även där är jag nöjd so far.:tummenupp
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag har ett sådant på min Superduke eller för att vara mer exakt ett PilotRoad 2ct och på de gör det sig kanon.

Nu kör jag den iof bara på gata, dock väldigt aktivt med nerlägg i rondeller och så och där tycker jag det beter sig mycket behagligt.

Har kört 400mil på det och det är mycket kvar på det, så även där är jag nöjd so far.:tummenupp


ok ok, jag är ju bara en glad amatörförare så att säg som ännu inte börjat "ligga" i kurvorna pga av oron att få ett släpp, har ingen större erfarenheter av olika däck men läser man här på sporthoj om vad som skrivs om de olika däckmärkena så verkar det skilja grymt mkt från person till person som i det här fallet, en klotar till höger å vänster me ett visst märke medans andra inte har haft tillstymmelse till släpp ed exakt samma märke och beteckning, blir man klokare? nej, jag blir bara lite mer kluven:va SÅ!!! VAD SKA MAN KÖRA PÅ??? (fürsten, du behöver inte svara, jag vet vad du svarar:pannkyss )
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Undrar jag också, verkar lite "jag säljer inte metzeler så därför är det skit, köp dunlop istället, helst av mig då."

:rolleyes:
Jag tror säkert "FH" skulle bli jätteglad om ni köpte däck av honom, men det är inte därför han förespråkar ett visst däckmärke. Det är som svar på frågan.... Det däcket, är inte bra till det frågan gällde.
Jag har själv provat P Road 2CT på Falkenberg. Det däcket smälte betydligt mer (på min Blackbird) än vad förra Road 2) gjorde på Kinnekulle månaderna innan. På Falken pressade jag rätt bra o greppet höll, men däcket hade inte hållt många bankörnigar. På gatan har man inte de problemen.

Jag hade lyssnat lite på dem som provat o vet. Ställ svaret i relation till frågan.

Jag har ett sådant på min Superduke eller för att vara mer exakt ett PilotRoad 2ct och på de gör det sig kanon.

Nu kör jag den iof bara på gata, dock väldigt aktivt med nerlägg i rondeller och så och där tycker jag det beter sig mycket behagligt.

Har kört 400mil på det och det är mycket kvar på det, så även där är jag nöjd so far.:tummenupp
De greppar finfint o jag brukar få ut 1000-1200 mil på mina bakdäck. :tummenupp
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Första gången på Mantorp men varvtiden blir nog pinsamt dålig. Kör i medel grupp så ett pp 2ct duger nog åt mig men ökar chansen att klota med dom så infinner sig en viss osäkerhet.

Lite vad jag är ute efter är att grabbarna som sågar däcken kör såpass fort att de kvalar in i ett Rookie1000race. Då har de köpt fel däck i min mening.
Ha en trevlig bandag.
Mvh Roberth
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Visst finns det bättre bandäck än pilot power.
Kan dock säga det att för de flesta gatåkare som testar på bana fungerar det helt ok. 1.18 tider på åsen en hel dag i gassande sol fungerar... Både på pilot power och på metzler M3.
Kör du snabbare än så så bör du använda ett mer bananpassat däck.

Det största felet de flesta gör med pilot power är däcktrycket.
Man lyssnar på vad racefolket/banrävar kör i sina däck.. och sen pyser man ur...
Pilot power har en mjuk stomme där du inte ska ha under 2.3bar. Går du ner på 2.0 eller lägre Så är det klart som fasen att däcken går varma.
Beror också på hur du gasar. Ett gatdäck kräver bättre gaskontroll när det börjar gå fortare jmf med ett racedäck.

På min r750 fick jag ut ca 2-3 kursdagar och ca 600mil på ett pilot power.
och har aldrig haft några problem tempomässigt med våra deltagare.

Du som just köpt ett pilot road.. Du har inte köpt ett dåligt däck.. Gasa och ha kul. Du kommer vara rätt nöjd med det däcket...

Att många som klotar på bankörningar kört pilot power... ja.. Det är det vanligaste däcket.
Att skylla på däcken för att man klotar är som att skylla på polisen för att man kör för fort...
Anpassa dig som förare efter situationen.. och efter det matrial du kör på.
 
Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
....Att många som klotar på bankörningar kört pilot power... ja.. Det är det vanligaste däcket.
Att skylla på däcken för att man klotar är som att skylla på polisen för att man kör för fort...
Anpassa dig som förare efter situationen.. och efter det matrial du kör på.

Prexis. Det var så jag menade.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är själva ..n ! fick hem mitt Pilot power 2ct förra veckan och tanken var att ha ett bra däck när jag ska till Mantorp 2 Maj...

Det är nog generellt sett bäst att relatera till egna erfarenheter, titta på andras erfarenheter från banor och krascher, läsa eventuella tester och slutligen lyssna på säljarna - om än Patrick må tillskrivas osedvanligt mycket erfarenhet:) . I den turordningen. Saknar man analytisk förmåga samt erfa är man tyvärr mer i händerna på andra samt säljarna. Så är det.

Min begränsade erfarenhet: Ligger man mer än 5-10% över de tider som Rookie-folket och de snabbaste i snabb grupp presterar - är M3, Corsa III och PP2CT fungerande och bra val, liksom Qualifier för all del. Du får snabbt upp dom i temp, dom fungerar för vanlig landsvägskörning och överhettar inte under 20-minuterspass. Bra vid kallare väderlek. Ganska bekvämt faktiskt.

Börjar Du pressa ned Dina tider ännu mer och nosa på de snabba i snabb grupp - kanske till och med licensgruppens tider - kan överhettning leda till snabba släpp. Enligt vad jag förstått är det detta som orsakat de flesta krascher med PP2CT inblandade. Därför kan det i dessa lägen vara tillrådligt att handla DOT-racedäck (nya eller beggade) och införskaffa däcksvärmare. Kall- och våtegenskaper är inte prioriterade egenskaper för dessa däck, så skaffa utrustning för att kränga däck (eller en god vän som redan kan detta).

Här kan ju ett däck som Qualifier RR (eller PP) vara ett alternativ innan man byter till race-däck. Däremot kostar den sista banprestandan alltid "touringegenskaper" enligt vad jag förstått.

Själv är jag "långsam" i snabb grupp och har PP2CT på hojen just nu. Då den verkar matas med mer och mer banmil blir det nog ngt annat när denna omgång är slut. Det beror också på vilka tider jag kör på. Som jag känner det nu får jag väl slå av när jag närmar mig gränsen och därför är ett däck som är "tydligt" och "säger ifrån tidigt" mitt nästa val för gata/ban-däck!

Mina 2p - lycka till!
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Jag har idel goda erfarenheter Pilot Power men jag ser ju vad merparten av er skriver. Vilka vartider pratar vi om när man börjar pressa på tex A-torp och Gelleråsen?


Med vanliga PP körde jag på 1,48 tider på Anderstorp. Jag är långt ifrån en RR förare men tyckte jag kunde pressa på duktigt med min hoj. Tillräckligt grepp för att slipa fotpinnarna iaf. :D
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Med vanliga PP körde jag på 1,48 tider på Anderstorp. Jag är långt ifrån en RR förare men tyckte jag kunde pressa på duktigt med min hoj. Tillräckligt grepp för att slipa fotpinnarna iaf. :D


finns det ovanliga pp-däck med:va
 

Solid snake

Guest
Jag tror säkert "FH" skulle bli jätteglad om ni köpte däck av honom, men det är inte därför han förespråkar ett visst däckmärke. Det är som svar på frågan.... Det däcket, är inte bra till det frågan gällde.
Jag har själv provat P Road 2CT på Falkenberg. Det däcket smälte betydligt mer (på min Blackbird) än vad förra Road 2) gjorde på Kinnekulle månaderna innan. På Falken pressade jag rätt bra o greppet höll, men däcket hade inte hållt många bankörnigar. På gatan har man inte de problemen.

Jag hade lyssnat lite på dem som provat o vet. Ställ svaret i relation till frågan.


De greppar finfint o jag brukar få ut 1000-1200 mil på mina bakdäck. :tummenupp
Hade du läst så hade du sett att det inte var några michelindäck det gällde, utan metzeler.

Och de måste ju vara helt värdelösa eftersom att han bara säger "dunlop qualifier rr" hela tiden....


:rolleyes:
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Jag har kört på ett par Michelin Pilot Power 2ct och är absolut nöjd! Jag är lite kräsen när det kommer till däck, vill hellre ha mer grepp än längd i dom. Har aldrig varit med om maken om ett par däck som håller i så pass mycket i blött! Där alla mina andra gamla däck släppt håller dessa istället i och man kan köra lite tuffare utan hjulspinn när det regnat. Torrgreppet har jag inte heller något att klaga på. Tycker dom håller i bra för en bandag eller vanlig landsväg - mer än väl.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top