Pierobon F042 lättviktsracer

Glöm SFRO, ramen har ett VIN-nr och hojen går att registrera som vilken hoj som helst, det går redan ett par stycken i Tyskland. Kravet är att den uppfyller kraven enl Euro 3, vilket innebär att du måste ta motor, insprut, luftbox, avgassystem, elsystem och bromssystem från en Euro 3-godkänd hoj.

Då är det inga som helst problem att få en inreggad. :)
 
Slirkoppling och lättviktsbatteri

Vist är det en rolig fas i bygget när grejorna börjar rulla in. APTC Slirkopplingen som är ganska unik och bl.a. används av NCR i sina byggen kommer att passa bra. Finns en förutom slirfunktionen en inbyggd "servofunktion" som drar åt lamellpaketet när motorn driver, vilket innebär att man klarar sig med halva kopplingsfjädertrycket.

Ett lättviktsbatteri från Shorai på 483 gram sitter ju som en smäck när det gäller ett bygge med lätta ambitioner. :)

Jag har uppdaterat bloggen lite med lite ny info.

Härnäst kommer det en del om montering av elsystem, insprut och luftbox.
 
Vist är det en rolig fas i bygget när grejorna börjar rulla in. APTC Slirkopplingen som är ganska unik och bl.a. används av NCR i sina byggen kommer att passa bra. Finns en förutom slirfunktionen en inbyggd "servofunktion" som drar åt lamellpaketet när motorn driver, vilket innebär att man klarar sig med halva kopplingsfjädertrycket.

Ett lättviktsbatteri från Shorai på 483 gram sitter ju som en smäck när det gäller ett bygge med lätta ambitioner. :)

Jag har uppdaterat bloggen lite med lite ny info.

Härnäst kommer det en del om montering av elsystem, insprut och luftbox.


Härligt Mikkel!

Ser fram emot att se/prova :krama den.. :tummenupp
 
Nu byggs det, bloggen uppdaterat med Montering av insprut, luftbox, motorstyrning och elsystem och lite modifieringar. Håll till godo.
 
Fantastiskt fin ram, men...

Lättviktsbygge var det väl? :confused:

En luftkyld motor som väger 70 kilo låter överviktig.

Totalvikten räknas och denna blir enligt beräkning 138 kg utan bränsle allt annat inräknat. Motorn kan också bantas ett antal kg, men det blir ett senare projekt. Alternativt skaffa en EVO motor som ju väger 5 kg mindre och har 5 hk mera. :D
 
Totalvikten räknas och denna blir enligt beräkning 138 kg utan bränsle allt annat inräknat. Motorn kan också bantas ett antal kg, men det blir ett senare projekt. Alternativt skaffa en EVO motor som ju väger 5 kg mindre och har 5 hk mera. :D

Mikkel. Tips är att prova byta ut tändspolarna med nyare (999/1098) varinter så du slipper de där klumparna som väger bly.
Inte helt 100 om det passar rakt av med det borde gå, tror jag. :tummenupp ett kilo till..
 
Mikkel. Tips är att prova byta ut tändspolarna med nyare (999/1098) varinter så du slipper de där klumparna som väger bly.
Inte helt 100 om det passar rakt av med det borde gå, tror jag. :tummenupp ett kilo till..

Tackar för detta tips, skall undersökas.
 
Totalvikten räknas och denna blir enligt beräkning 138 kg utan bränsle allt annat inräknat. Motorn kan också bantas ett antal kg, men det blir ett senare projekt. Alternativt skaffa en EVO motor som ju väger 5 kg mindre och har 5 hk mera. :D
Ett så hängivet lättviktsbygge borde väl ha en motor som är byggd för att vara lätt (se bild)? Den där överviktiga Ducatimotorn (visserligen välljudande) mellan ramrören känns ju som en lackering med sprayburk där man har spacklat, slipat och grundat med perfekt noggrannhet.
 

Bifogat

  • aprilia450v2.jpg
    aprilia450v2.jpg
    32.3 KB · Visningar: 552
  • ulli2 600.jpg
    ulli2 600.jpg
    115.8 KB · Visningar: 331
Last edited:
Vist är det en rolig fas i bygget när grejorna börjar rulla in. APTC Slirkopplingen som är ganska unik och bl.a. används av NCR i sina byggen kommer att passa bra. Finns en förutom slirfunktionen en inbyggd "servofunktion" som drar åt lamellpaketet när motorn driver, vilket innebär att man klarar sig med halva kopplingsfjädertrycket.

Ett lättviktsbatteri från Shorai på 483 gram sitter ju som en smäck när det gäller ett bygge med lätta ambitioner. :)

Jag har uppdaterat bloggen lite med lite ny info.

Härnäst kommer det en del om montering av elsystem, insprut och luftbox.

Skall du vekligen ha slirkoppling på den? Känns som lite dubbla budskap...

Citat
""Back to basic", sug på den lite. Vad behövs egentligen för att ta sig runt på två hjul kring en roadracing bana (förutom all personlig utrustning)? Kalla mig gärna bakåtsträvare men jag tycker att dagen hojar är för effektstinna och till följd av detta måste ha hjälpmedel som antispinn för att hjälpa föraren att inte "highsida" ut ur kurvorna. Detta tillsamman med ABS ,"fly by wire" och annan elektronik som skall hjälpa föraren tycker jag förflyttar fokus från vad det handlar om. En motorcykel skall ha samspel och avvägning mellan vikt, chassi, däck, bromsar och effekt. Den skall på bästa sätt förmedla underlaget till föraren och vara lätthantering och samtidigt stabil. Det föraren som kör motorcykeln utan hjälpmedel och det är förarens skicklighet som är avgörande för hur fort det går."
 
Skall du vekligen ha slirkoppling på den? Känns som lite dubbla budskap...

Citat
""Back to basic", sug på den lite. Vad behövs egentligen för att ta sig runt på två hjul kring en roadracing bana (förutom all personlig utrustning)? Kalla mig gärna bakåtsträvare men jag tycker att dagen hojar är för effektstinna och till följd av detta måste ha hjälpmedel som antispinn för att hjälpa föraren att inte "highsida" ut ur kurvorna. Detta tillsamman med ABS ,"fly by wire" och annan elektronik som skall hjälpa föraren tycker jag förflyttar fokus från vad det handlar om. En motorcykel skall ha samspel och avvägning mellan vikt, chassi, däck, bromsar och effekt. Den skall på bästa sätt förmedla underlaget till föraren och vara lätthantering och samtidigt stabil. Det föraren som kör motorcykeln utan hjälpmedel och det är förarens skicklighet som är avgörande för hur fort det går."

Om det i fet stil ska funka måste man ha slirkoppling på den rovan. :tummenupp
 
Ett så hängivet lättviktsbygge borde väl ha en motor som är byggd för att vara lätt (se bild)? Den där överviktiga Ducatimotorn (visserligen välljudande) mellan ramrören känns ju som en lackering med sprayburk där man har spacklat, slipat och grundat med perfekt noggrannhet.

Vist det finns lätta motorer men de passar inte i en ram från Pierobon. Sedan står det inte Ducati på dom och är man ducatifanatiker som jag är så är valet enkelt. Vet du i övrigt vad de motorer väger som du lagt upp bilder på?
 
Vist det finns lätta motorer men de passar inte i en ram från Pierobon. Sedan står det inte Ducati på dom och är man ducatifanatiker som jag är så är valet enkelt. Vet du i övrigt vad de motorer väger som du lagt upp bilder på?

Den vänstra väger 32 kg.
 
Ett så hängivet lättviktsbygge borde väl ha en motor som är byggd för att vara lätt (se bild)? Den där överviktiga Ducatimotorn (visserligen välljudande) mellan ramrören känns ju som en lackering med sprayburk där man har spacklat, slipat och grundat med perfekt noggrannhet.

men det är ju en slö 450 motor inte konstigt att den inte väger nått.... vad ska man då med ett dyrt stabillt chassi till:va
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top