Pierobon F042 lättviktsracer

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Hej alla

Jag håller just nu på att bygga en Pierobon lättviktsracer. Ni kan följa bygget på min blogg Detta är en ren banmaskin byggd på en luftkyld 1000 cc Ducatimotor (ca 95 hk på slangen) och kommer att ha en vikt på ca 138 kg utan bränsle om alla beräkningar stämmer. Chassigeometrin är som en Aprilia 250 GP racer.
 
Ser riktigt grymmt ut :tummenupp dock kanske tråden skulle legat i hojbyggen forumet ?
 
Nice! Men hur tusan kan den väga 138 kg torr? Är motorn lätt jämfört med en R6-motor?
 
Vad kostar ett sånt bygge? (komplett byggsats inkl motor)
 
Tog gärna emot en Pierobon ram. Väger inte många kilo. :)


Härligt bygge, ser fram emot att följa det! :tummenupp
 
Vad kostar ett sånt bygge? (komplett byggsats inkl motor)

Undrar samma sak, varför ska folk alltid ha så svårt för att tala om vad grejorna kostar?


edit:
http://thekneeslider.com/archives/2007/04/18/pierobon-f042-ducati-frame-kit/

"Just to let people know, the parts are currently in production and they are also developing a kit. Basic pricing is as follows, not including taxes and shipping. All prices are in euros. Current Euro to US dollar ratio is 1 Euro to 1.3 US dollars. SO the main frame works out to #3600 US.

Frame = 2649.60
Rear Frame = 325.00
Front Frame = 216.00"
 
Last edited:
Undrar samma sak, varför ska folk alltid ha så svårt för att tala om vad grejorna kostar?

Saxat från nfracing.se

Prisexempel

Delarna till en F042 banhoj med frontkåpa och kuts, anpassad till en Ducati Supersport 1000DS av årsmodell 2003 till 2006, kostar från 84.900 inklusive moms. Frakt tillkommer.

Så, inte så svårt att hitta? totalpris beror ju såklart på vad man ska använda för hoj som donator, och vilka komponenter man vill använda.
 
Flytta´t till ombyggnatjonsforat och bömba in bilder direkt i tråden!

I övrigt hejar jag på, jättefina ramar med vilka ett bygge inte kan misslyckas!
 
Flytta´t till ombyggnatjonsforat och bömba in bilder direkt i tråden!

I övrigt hejar jag på, jättefina ramar med vilka ett bygge inte kan misslyckas!

Har bett DonQ flytta tråden till rätt forum.

Kommer att lägga upp lite bilder också, de flesta kommer dock att ligga på bloggen.

Tog gärna emot en Pierobon ram. Väger inte många kilo. :)


Härligt bygge, ser fram emot att följa det! :tummenupp

5,9 kg väger denna.

om du vill se den på nära håll och kolla in svetsarna så klicka här så får du se högupplöst bild. (5 mb så ha tålamod)
 
Last edited:
Nice! Men hur tusan kan den väga 138 kg torr? Är motorn lätt jämfört med en R6-motor?

Jag vet inte vad en R6 motor väger men en Ducati 1000DS årsmodell 2003 - 2006 väger på min badrumsvåg strax under 70 kg inkl olja och insprut. Bättre är en Ducati 1100 EVO som väger 5 kg mindre. Skall tillägga att mina fälgar inte är standard utan superlätta. Med standard fälgar får man nog räkna med några kg till. Jag bygger med glasfiberkåpor och förmodligen kan man komma ned på 125 kg om man lättar ordentligt med kolfiber och titan m.m. och en 125 hk på slangen om man trimmar lite.
 
Last edited:
Jag blev jättefrestad när jag fick utskicket om Pierobon-ramarna. Fattades bara kapital egentligen. De är smått magiska de där ramarna.
 
5,9 kg väger denna.

om du vill se den på nära håll och kolla in svetsarna så klicka här så får du se högupplöst bild. (5 mb så ha tålamod)

Ja, vill minnas att jag läst något sånt.

Får ett oerhört ha-begär måste jag säga. Skulle helt klart vara kul med en hoj som har 1hk/kg och bara väger kring 130kg. :tummenupp

Kanske får bli nästa projekt? :)
 
Last edited:
Skulle man kunna få ett sånt där bygge väggodkännt via SFRO månne?
 
Skulle man kunna få ett sånt där bygge väggodkännt via SFRO månne?

Ser ingen anledning till att det skulle vara något problem. Håller ramen för racing så håller den för gatkörning. Är bara en fråga om att få den inreggad.
 
Häftigt bygge, lycka till!
 
Ser ingen anledning till att det skulle vara något problem. Håller ramen för racing så håller den för gatkörning. Är bara en fråga om att få den inreggad.


Brukar inte SFRO vara ganska petiga med materialkvalitet och svetsar etc? Dvs, att man ska kunna dokumentera vilket alu-kvalisort man har haft och att svetsarna är korrekt utförda?

Jag vet inte vad en R6 motor väger men en Ducati 1000DS årsmodell 2003 - 2006 väger på min badrumsvåg strax under 70 kg inkl olja och insprut. Bättre är en Ducati 1100 EVO som väger 5 kg mindre. Skall tillägga att mina fälgar inte är standard utan superlätta. Med standard fälgar får man nog räkna med några kg till. Jag bygger med glasfiberkåpor och förmodligen kan man komma ned på 125 kg om man lättar ordentligt med kolfiber och titan m.m. och en 125 hk på slangen om man trimmar lite.

Visst finns det även ett gatkit för denna hoj? Dvs, med lysen etc? Vet du vad färdig hoj väger då?

Tycker det är intressant att den kan bli så lätt. En SuperDuke har t.ex. en motor som väger 58 kg, men ramen väger ca 12 kg (dvs totalt samma som bara motorn i ditt bygge), om vad jag läst på nätet stämmer, vilket borde ge förutsättningar att bygga ett ännu lättare bygge än ett Pierobon-kit. Ändå väger SuperDuken 186 kg utan soppa.
 
Last edited:
Brukar inte SFRO vara ganska petiga med materialkvalitet och svetsar etc? Dvs, att man ska kunna dokumentera vilket alu-kvalisort man har haft och att svetsarna är korrekt utförda

Jag skulle vilja träffa och prata med kontrollanten som ger nedslag på svetsarna på en av ovanstående ramar. Antingen är han blind eller okunnig.

Nä, jag tror en Pierobon ram går igenom utan några som helst problem. Jag tror det spelar mer roll hur övriga delar av hojen är byggt.
 
Jag skulle vilja träffa och prata med kontrollanten som ger nedslag på svetsarna på en av ovanstående ramar. Antingen är han blind eller okunnig.

Nä, jag tror en Pierobon ram går igenom utan några som helst problem. Jag tror det spelar mer roll hur övriga delar av hojen är byggt.

Vad de bryr sig om är material som blir spröda med tiden, dvs lätta och fina för race men kanske inte lika bra till 4 gånger längre livslängd och otaliga mil på dåliga vägar. Tror det skall stå lite om det i sfroboken. Har debatterat crmo ramar med en besikningsman, det är inte det lättaste att få igenom utan rejäla överdimensioner.
 
Vad de bryr sig om är material som blir spröda med tiden, dvs lätta och fina för race men kanske inte lika bra till 4 gånger längre livslängd och otaliga mil på dåliga vägar. Tror det skall stå lite om det i sfroboken. Har debatterat crmo ramar med en besikningsman, det är inte det lättaste att få igenom utan rejäla överdimensioner.

Spondon (och numera GIA-Engineering) har byggt rörramar med 7020 alurör i snart 20 år med mycket stor framgång. Har aldrig hört talas om nån ram som blivit dålig på grund av ålder. Pierobon använder samma legering i sina ramar så jag tvivlar starkt på att deras skulle vara sämre.

Nåja, nog med OT nu.
 
Visst finns det även ett gatkit för denna hoj? Dvs, med lysen etc? Vet du vad färdig hoj väger då?

Gatversionen F042 hstreet (med en Ducati Hypermotard som donatorhoj) väger under 154 kg inkl lättviktsbatteri.

Ser ingen anledning till att det skulle vara något problem. Håller ramen för racing så håller den för gatkörning. Är bara en fråga om att få den inreggad.

Glöm SFRO, ramen har ett VIN-nr och hojen går att registrera som vilken hoj som helst, det går redan ett par stycken i Tyskland. Kravet är att den uppfyller kraven enl Euro 3, vilket innebär att du måste ta motor, insprut, luftbox, avgassystem, elsystem och bromssystem från en Euro 3-godkänd hoj.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top