Pickup till cross och motard!

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Funderar på att köpa en pickup då jag tänkte att det skulle vara smidigt om man ska köpa cross till sommaren och så vill jag ta hit supermotarden i vinter. Funderar på hur stort flak man behöver. Funkar det att bara fälla ner den bakre luckan så att bakdäcket hamnar på den (kanske kommer bli tre crossar på flaket) :va Gissar att en king cab med dubbelhytt har för litet flak? Ni som har pickuper får gärna skriva vilken modell, och gärna hur dom fungerar för ändamålet :tummenupp

Det får plats en KTM SuperEnduro på en SSang Young med flärpen nere och det flaket är inte stort.
181-1.jpg

Fy fan det hade jag inte trott. Då måste man ju kunna köpa en dubbelhytt ändå :)

Jag kör med en skodapickup. Den är billig och bra. Får plats i alla fall två crossar på flaket när man kör med luckan nedfälld. skatt 800kr per år, trafikförsäkring 1200kr/år och drar typ 0,65 om jag kör full gas hela tiden. snålkör man ligger den säkert på 0,5. köpte min skoda för 11.000kr. nackdelen är väl att man inte får plats med något i kupén förutom två personer, dvs man måste ha alla väskor och prylar på flaket också.
jag går i tankarna att köpa en merca vito skåpbil istället. det tycker jag verkar va de perfekta crossbilen.

jag har en ww-pickis dubbelhytt -96 med lite högre kåpa. 2 crossar går lätt in på flaket, 3 kan man nog tricksa in med kåpan på. Det är rätt precis på höjden att man får in hojen utan att spänna ihop framgaffeln, men med motardsulor är det nog rätt bra frigång. Kupen är rymligare än en vanlig kombibil. nackdelen är väl soppaförbrukningen ca 1.3 l/mil hur man än kör. Kan rekomendera kvd bilauktioner där brukar de sälja några varje vecka.

Jag va helt inne på att köpa en Cheva S10 för nån månad sen, man får en 99-00:a med farthållare, ac osv för runt 40´. Men har nog fan ångrat mig, med ett soppapris på 12:- som garanterat kommer att stiga så börjar jag fundera på att köpa en trampbil istället .......

Får kolla lite noggrannare på kvd bilauktioner när jag har bestämt mig hur mycket jag vill lägga på en pickis. Mmm det är ju lite segt att dom drar så pass mycket för man vill ju gärna ha en lite fetare typ king cab eller liknande. Hur är komforten och ljudnivån i dom runt 00?

tror att alla pikkisar oavsett märke får på en cross med flärpen nere.
förutom epa-varianterna dårå

Jag kör med en skodapickup. Den är billig och bra. Får plats i alla fall två crossar på flaket när man kör med luckan nedfälld. skatt 800kr per år, trafikförsäkring 1200kr/år och drar typ 0,65 om jag kör full gas hela tiden. snålkör man ligger den säkert på 0,5. köpte min skoda för 11.000kr. nackdelen är väl att man inte får plats med något i kupén förutom två personer, dvs man måste ha alla väskor och prylar på flaket också.
jag går i tankarna att köpa en merca vito skåpbil istället. det tycker jag verkar va de perfekta crossbilen.

Jag kör också skodapickup, den är billig och funkar bra till slit och släng. Var försäkrar du din bil? Tycker 1200kr/år lät billigt.

Jag hade en Mazda B2000 eller vad dom heter med 1½ hytt. Den fick vi på tre hojar på med läppen nere. Och sen tre pers i hytten med lite grejer på flaket och lite i hytten. Den tredje hojen backade man in mellan dom två andra hojarna som man ställde ytterst. :tummenupp

Buss e bättre

Tja jag har haft en B2600 4wd man fick på 3st hojar men det är jobbigt att lasta och all utrustning tar upp baksätet snabbt:huvet . Nu har jag bytit till en buss en caravell skåp så jävla bra drar mindre lastar enklare hjälmhylla verktyg kan stå kvar men kan gå in på en mack utan att behöva oroa sig för att någon norrpar något på flaket. varma kläder när man byter om. Att stå och byta om på ett flak med :arsele iväders när man ska köra is e inte kul jag låvar.En sak var bra på vintern med Mazdan man körde bara upp i en plogvall med framhjulen så rasa hojarna av när man letta på spännbanden:tummenupp

Om man vill ha en med enkelhytt så får hela hojen plats fast dumt med plats för prylsen då.
Ett litet tips är om man vill köpa pickis att inte köpa en för ny då man som privatperson fuckar upp momsen på den så man lär ju aldrig få sålt den till en företagare igen då han/alternativt du tappar 25% på den.
Vill ju ha en ny Navara själv men hur kul är det att loosa en hundring direkt i moms, får tydligen stata eget i det snaraste...:D

Har kollat lite och omvärderat. Blir nog en släpkärra istället när jag väl köper en cross. Känns sådär att lägga 50.000:- på en halvrisig pickup från 86 :). Sen om jag ska åka med den mellan sverige och norge lite då och då så vill jag ha lite högre toppfart och väghållning. Kanske gå ihop med polarna och ha en pickis som projekt istället :)

högre toppfart än med ett släp efter....
då kan du ju ta vilken pickup som helst ju..alla gör väl över 80km/h....eller hur fort kör du med släp....:-)

Back