Pickup-besatt.

Det är SWEDAC som gått ut med nya riktlinjer för fordonsidentitet. I USA så heter det "chassis number" och det sitter således på chassit. Dom använder sig som regel inte av ramnummer, men i Sverige så står det "ramnummer" och inte "chassinummer" så därför måste importören stämpla in ramnummer i hamnen. Detta görs regelbundet av generalagenter, men inte av "gråzons" importörer.

T.ex. så har inga Chevrolet Colorado eller Chevrolet S10 försetts rutinmässigt med ramnummer, utan det har gjorts i de enstaka fall där bilprovningen krävt det, eller om den enskilde importören har gjort det på eget bevåg. Enligt Klintberg & Way så fanns en rekommendation att sätta numret ovanför antingen främre eller bakre axel på höger sida.

Bilen behäftas med koden "identitet okänd" vid kontrollbesiktningen och då måste du göra en ny regbesiktning.. Det blir alltså som att registrera ett helt oregistrerat fordon enligt dom som jag pratade med på bilprovningen.. Det är väl det som är problemet, det blir inte bara en enkel tvåa. Jag hann backa ur lokalen innan dom började knappa på datorn och slapp helt detta, tycker dock synd om alla dom som kommer att rulla igenom besiktningen, betala 580:- för en besiktning där du får en enkelbiljett till registreringsbesiktningen och måste betala för detta också.

Se till att skrapa fram numret innan du besiktigar bilen nästa gång, detta är nytt för i år..

OK, men både jag och bekanta har i alla tider haft problemet, det slutade alltid med att det bankades in ett nummer och sen stod det "chassinummer åsatt i samband med besiktning" framöver i reg.handlingen.

Men är det numera ändrat får man ju se till att få dit ett före besiktning...
 
Hur fan har jag missat det......

Då till nästa jakt jag behöver hjälp med är att hitta snurra !
Tack för hjälpen Teo.

Ligger en 04 ute nu. De har common rail men är fortfarande samma block. Lite dyr kanske. Kika vidare. Det dyker upp då och då... Tjöp vanen på stört så kan du börja rota med den så länge så klipper du till på motorn när den dyker upp.

Fick du inte köpa Forden btw?
 
Last edited:
Går det in cummins raka sexor i vanen dock? De brukar ju bara komma med åttan som är kortare, och rätt trångt brukar det vara frammåt?
 
Ligger en 04 ute nu. De har common rail men är fortfarande samma block. Lite dyr kanske. Kika vidare. Det dyker upp då och då... Tjöp vanen på stört så kan du börja rota med den så länge så klipper du till på motorn när den dyker upp.

Fick du inte köpa Forden btw?

Lutar i att göra så !
Har inte fått svar ännu från amerikat.
Vann ju budgivningen men säljaren ville ha mer för att släppa kärran.
Hur mycket mer vet jag inte ännu.
 
Går det in cummins raka sexor i vanen dock? De brukar ju bara komma med åttan som är kortare, och rätt trångt brukar det vara frammåt?

Är ju bara att knöla upp växellådstunneln lite. De passade ju i D/W250 -89 utan större modifikationer av kaross.
Dessutom smalare än åttan så man får ner armarna och illa med den i vanen. Kan vara lite högre dock.
 
Är ju bara att knöla upp växellådstunneln lite. De passade ju i D/W250 -89 utan större modifikationer av kaross.
Dessutom smalare än åttan så man får ner armarna och illa med den i vanen. Kan vara lite högre dock.

Nå motorlådan in i inredningen kan va för kort gentemot fronten på motorutrymmet dock. Vannen har aldrig sålts med rak sexa.
Nu spekulerar ju jag bara, men ändå, tänkvärt om man inte kollat upp det, då det brukar vara trångt där.
 
Karosshöjning på vanen så slipper man mecka med kardantunnel, när man ändå ska byta motor och låda så gör det ju inget om man måste fixa lite nya fästen till kylaren.
 
Nå motorlådan in i inredningen kan va för kort gentemot fronten på motorutrymmet dock. Vannen har aldrig sålts med rak sexa.
Nu spekulerar ju jag bara, men ändå, tänkvärt om man inte kollat upp det, då det brukar vara trångt där.

Är ju bra att expandera den lite i bakkant inne i hytten.
 
Vad ska man leta efter för pickis om man vill ha ett så LÅNGT flak som möjligt?
Har för mig jag såg en Dodge på blocket med enkelhytt och långt flak med beteckningen sport, men är inte helt hundra då det var ett tag sen..
 
Mitt flak är ca 2.4m.
Har 1 1/2 hytt.
Bilen är totalt 6.4m lång.
Hytten har alltså inte någon betydelse.
OM det inte är den nyare karossen. Det flaket är lite kortare trots att bilen är en 2500.
 
Vad ska man leta efter för pickis om man vill ha ett så LÅNGT flak som möjligt?
Har för mig jag såg en Dodge på blocket med enkelhytt och långt flak med beteckningen sport, men är inte helt hundra då det var ett tag sen..

Detta ser ju oroväckande långt ut...

http://www.blocket.se/pajala/Chevrolet__3500__Cc31403_Pickup_57132172.htm?ca=11&w=3

Annars tycker jag faktiskt att de nyaste Dodgarnas 8-fotsflak ser längre ut än ju st 8 fot. Såg en enkelhyttare på ebay med en mätsticka på flaket som visade 8,5 fot.
 
Haha, ja, det finns ju aluflak att tillgå, men tänkte ett "standard"-flak utseendemässigt.
de med dubbelhytt har ju oftast den längsta ramen, men också minst flak. så en dubbelhyttsram fast med en enkelhytt och resten flak hade väl varit bäst.

Fraden, är det invändigt mått?
 
Haha, ja, det finns ju aluflak att tillgå, men tänkte ett "standard"-flak utseendemässigt.
de med dubbelhytt har ju oftast den längsta ramen, men också minst flak. så en dubbelhyttsram fast med en enkelhytt och resten flak hade väl varit bäst.

Fraden, är det invändigt mått?

Tja du det finns i regel 6,5 och 8-fotsflak oavsett hyttkonfiguration.
 
Haha, ja, det finns ju aluflak att tillgå, men tänkte ett "standard"-flak utseendemässigt.
de med dubbelhytt har ju oftast den längsta ramen, men också minst flak. så en dubbelhyttsram fast med en enkelhytt och resten flak hade väl varit bäst.

Fraden, är det invändigt mått?

8ft = 2.4m. Long box är allt som oftast just 8' oavsett hyttmodell. Innermåtten skiljer inte såvärst mycket men upp till nånstans 2cm verkar det diffa beroende på modell
http://www.truckaddons.com/tonneau-bed-measurements-guide.html
 
Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top