Pickup-besatt.

Tackar för tipsen !

Har nu mailat säljaren och bett om pris på kärran.
 
Jahopp, chevan har gjort det igen. Tvärdöd längs med vägen, jag blir så trött på denna bil .. :huvet

Finns det nån som vet någon duktig mek? Jag betalar gärna för att få ordning på den.
Bilen står ute på värmdö för tillfälligt men jag skickar den gladeligen genom hela sthlm/uppsala om de finns nån bra mek nånstans inom en radie av en bunt mil.

Mina dragrace kompisar förstår sig tyvär inte på varken diesel eller el verkar det som.

Jag har hört talas om nån firma i västberga som provtrycker pumpar och spridare, dock inte hittat något efter en massa googlande. Alternativt elfel, men jag hittar ingen firma som pysslar specifikt med elfel eller är duktiga på det .

Tips nån?
 
Jahopp, chevan har gjort det igen. Tvärdöd längs med vägen, jag blir så trött på denna bil .. :huvet

Finns det nån som vet någon duktig mek? Jag betalar gärna för att få ordning på den.
Bilen står ute på värmdö för tillfälligt men jag skickar den gladeligen genom hela sthlm/uppsala om de finns nån bra mek nånstans inom en radie av en bunt mil.

Mina dragrace kompisar förstår sig tyvär inte på varken diesel eller el verkar det som.

Jag har hört talas om nån firma i västberga som provtrycker pumpar och spridare, dock inte hittat något efter en massa googlande. Alternativt elfel, men jag hittar ingen firma som pysslar specifikt med elfel eller är duktiga på det .

Tips nån?

Var på Värmdö står den. Jag kommer meka Blåford på norra Värmdö under helgen.
 
Jahopp, chevan har gjort det igen. Tvärdöd längs med vägen, jag blir så trött på denna bil .. :huvet

Finns det nån som vet någon duktig mek? Jag betalar gärna för att få ordning på den.
Bilen står ute på värmdö för tillfälligt men jag skickar den gladeligen genom hela sthlm/uppsala om de finns nån bra mek nånstans inom en radie av en bunt mil.

Mina dragrace kompisar förstår sig tyvär inte på varken diesel eller el verkar det som.

Jag har hört talas om nån firma i västberga som provtrycker pumpar och spridare, dock inte hittat något efter en massa googlande. Alternativt elfel, men jag hittar ingen firma som pysslar specifikt med elfel eller är duktiga på det .

Tips nån?

Googla "oil pressure switch 6.5diesel" sitter med mobilen så jag kan inte hjälpa dig mer än så.
Den sitter i "V-et" tappar den kontakten stannar motorn.

Annars är det väl pmd modulen som har gett upp.nBrukar ligga nära till hands.
 
Googla "oil pressure switch 6.5diesel" sitter med mobilen så jag kan inte hjälpa dig mer än så.
Den sitter i "V-et" tappar den kontakten stannar motorn.

Annars är det väl pmd modulen som har gett upp.nBrukar ligga nära till hands.

Tack, jag har faktiskt funderat på den rackaren.
pmd´n bytte jag men det gav tyvär inget resultat.
Jag har gått igenom tank,slangar,filter,pmd, satt extra jordskena. verkstad har renoverat vakumpump och glappande tändningslås.
Han gick bra en halv tank sen började helvetet igen.
 
Tack, jag har faktiskt funderat på den rackaren.
pmd´n bytte jag men det gav tyvär inget resultat.
Jag har gått igenom tank,slangar,filter,pmd, satt extra jordskena. verkstad har renoverat vakumpump och glappande tändningslås.
Han gick bra en halv tank sen började helvetet igen.

Låter som något som glappar...
 
Låter som något som glappar...

Ja, de känns lite så, men var börjar man?
Har ju hållt på från och till sen i våras men hittar inget.

Koder från förra gången ( har inte kunnat läsa av dem nu då jag inte har bilen hemma.) Skrek elfel;
14 - Engine coolant temperature (ECT) sensor circuit low (High temperature indicated)
42 - Fuel temperature circuit low (High temp indicated)
57 - PCM 5 volt shorted
62 - Turbo boost sensor circuit low
 
Gången innan dess fick jag alla dom ovanstånde, + massa pumpfel;

17# Injection pump position sensor, high resolution -circuit fault

18# Injection pump position sensor, low resolution -circuit malfunction
(Pump Cam Reference Pulse Error )

29# Glow plug relay -circuit fault
Wiring, glow plug relay, ECM

35# Fuel injection duration -pulse width signal shorter than expected
Injection Pulse Width Error (Response Time Short)
 
Jordfel? När massa fel uppträder är oftast den gemensamma faktorn jord. Till styrenheten, till blocket, till karossen.

Av alla de ovan kan även nr 57 vara skyldig till allihop. Ligger det 5v spänning till alla sensorer, och 5v spänningsförsörjning inte är stabil blir det många felutfall.
5v spänning genereras oftast av en dc-dc omvandlare i styrenheten.

Har du satt dit nån kylning på Pmd? Och var den du bytte till beg?
 
Last edited:
Jordfel? När massa fel uppträder är oftast den gemensamma faktorn jord. Till styrenheten, till blocket, till karossen.

Av alla de ovan kan även nr 57 vara skyldig till allihop. Ligger det 5v spänning till alla sensorer, och 5v spänningsförsörjning inte är stabil blir det många felutfall.
5v spänning genereras oftast av en dc-dc omvandlare i styrenheten.

Har du satt dit nån kylning på Pmd? Och var den du bytte till beg?

Jag vet inte hur detta ser ut men jag tror på din teori om #57. Jag hade letat rätt på det stiftet i kontakten vid styrenheten, kopplat loss alla andra kontakter (för att inte elda elektroniken) och isolationsmätt mot jord.
 
Jag trodde på jordfel också, tog dom synliga jordpunkterna jag kom på och skrapade rent.
Sen satte jag ett sånt strömblock och drog in minus från batterit och delade ut till chassiet,ramen,motorn på flera ställen.
Pmd´n köpte jag ny, men förlängningssladd och kylplatta och satte i kofångaren.

- - - Updated - - -

Jag har en fluke isolationsmätare. Har dock ingen aning om hur jag använder den hehe ..
 
Jag har en fluke isolationsmätare. Har dock ingen aning om hur jag använder den hehe ..

Ta som sagt loss alla kontakter i den kabelstammen. Sätt ena klämman på jord och den andra på stiftet för 5V. Ställ in mätaren på 50V och håll ner "test"-knappen. Jag är osäker på hur högt ohmvärde som skall vara men över 100ohm är nog rimligt.
 
När vi ändå pratar om dessa typer av kärror så går jag lite OT.

Har någon erfarenhet av fords E-serie (eller likvärdiga bilar. GMC har väl någon variant också?)?

Leasingen går ut på min ford transit om några månader så det är dags att skaffa något annat.
Storleksmässigt är de lite längre än min transit med det gör inte så mycket.

Driftsäkerhet?
Vilka motorer ska man leta efter?
Det är antagligen en sen kärra från fjärde generationen som är aktuell (eller en från femte om priset är rätt).
 
När vi ändå pratar om dessa typer av kärror så går jag lite OT.

Har någon erfarenhet av fords E-serie (eller likvärdiga bilar. GMC har väl någon variant också?)?

Leasingen går ut på min ford transit om några månader så det är dags att skaffa något annat.
Storleksmässigt är de lite längre än min transit med det gör inte så mycket.

Driftsäkerhet?
Vilka motorer ska man leta efter?
Det är antagligen en sen kärra från fjärde generationen som är aktuell (eller en från femte om priset är rätt).

Generationen... Pratar du drivlina (och vilken i så fall) då eller kaross?
 
Kan en Ford typ F250 Ranger runt -70 va nåt att ha? Tycker de är rätt fina...

Dom är tuffa. Är väl lite som med alla äldre truckar. Är det bra skick på grejerna är det bara att slå till. Är det sönderrostat mög så fifan.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top