Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har man en lamelldiff eller någon locker så klarar man sig fint med 2WD i många lägen men när det gäller att plöja fram i halvmeterdjup snö i 90 eller vara ute och bröta i skogen är det 4WD som gäller.

Ser heller ingen ide med att ha överjävligt stark motor med 2WD men ska man bara ha den som skottkärra så är det inget fel på en sådan. En fin F100 med halmbal på falket... mumma.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
2wd mer eller mindre kräver diffbroms.
Har du diffbroms har du drivning på lika många hjul som en 4wd utan har. Skillnaden är enorm.
Har tuggat på oerhört bra min sen jag monterade eaton diff på den, men förstås är ju vintern det riktiga testet.

Fick arbeta lite i helgen, lite lervälling är åtminstone inge problem:
DSC_0297.JPG
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Får nog ta upp ett hål i flaket sen om jag fäster kranen i flakets ram eller bilen har jag inte bestämmt, men den måste helt klart sitta ordentligt förankrad den lyfter 1200 kg längst in och 370kg 4 meter ut. Kommer placera den bakom hytten. Sen får jag se om jag behöver stödben också. Är en Hiab 015 med dubbelt hydrauliskt utskjut.

Den ligger fortfarande i bilen ska lassa in den i garaget och göra rent och sen provköra den, skulle behöva en kran för att få ut den ur bilen bara... :näsblod
Vart på flaket placerar du kranen? Hur ska du förstärka flaket? Plattor?

Drar man den inte igenom flaket ner i ramen?

Måste ju ha någon förstärkning i flaket också. Blir ju bra brytning med en kran.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
2wd mer eller mindre kräver diffbroms.
Har du diffbroms har du drivning på lika många hjul som en 4wd utan har. Skillnaden är enorm.
Har tuggat på oerhört bra min sen jag monterade eaton diff på den, men förstås är ju vintern det riktiga testet.

Fick arbeta lite i helgen, lite lervälling är åtminstone inge problem:
View attachment 412427

Hur funkar eatondiffen? Är den lamell, kon eller någon torsenliknande historia? Är sugen på att klämma i en fram på min och kanske bak men då mest för att kunna burna och drifta lite bättre :brynad

Polarens gammdådje har lamelldiff bak och han sladdar runt som fan men min släpper bara på höger bak.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur funkar eatondiffen? Är den lamell, kon eller någon torsenliknande historia? Är sugen på att klämma i en fram på min och kanske bak men då mest för att kunna burna och drifta lite bättre :brynad

Polarens gammdådje har lamelldiff bak och han sladdar runt som fan men min släpper bara på höger bak.

De gör väl ett gäng olika, la i en trutrac jag, vilket ju är av torsentyp. Knuffar på riktigt bra då den ger met vrid åt hjulet med mer grepp = minst 100% greppökning över öppen diff, då båda hjulen har samma grepp, annars blir ökningen större. I teorin, åtminstone.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
De gör väl ett gäng olika, la i en trutrac jag, vilket ju är av torsentyp. Knuffar på riktigt bra då den ger met vrid åt hjulet med mer grepp = minst 100% greppökning över öppen diff, då båda hjulen har samma grepp, annars blir ökningen större. I teorin, åtminstone.

Najs. Hur är den att ratta runt på en asfaltsparkering? Smutt eller märker man hur den jobbar?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kvalisorten på discoverys program har sjunkit avsevärt de senaste åren..

Och för att hålla till topic så här är en bild på min S10
s101.jpg

Får man fråga herr Broberg om lite information om denna skapelse? Jag är inne på att skaffa en S10, 4x4 och då V6:an är enda alternativet har jag funderat en del på förbrukning.
Jag kör mest korta sträckor så min S80 dricker ändå 1,2-1,4 milen. Men hur är S10:an att köra längre sträckor med? Kan leva med en snittförbrukning på 1,3 blandad men då börjar det luta mer åt dieselpickis i fullsize version. Silverado 1500 närmare bestämt. Bushido hävade att hans drog 1,3 oavsett vad han gjorde med den mer eller mindre...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Najs. Hur är den att ratta runt på en asfaltsparkering? Smutt eller märker man hur den jobbar?

Näe, är ju i princip helt öppen bara att den driver det tyngre hjulet istf det lättare, så går betydligt snällare än ens en lamellis, för att inte tala om en locker.
När man trycker på så att den knappt tappar fäste så märker man lite hur den kastar kraften från sida till sida och bär iväg. Bara vid lite tusans mycket gas mot fäste så tappar den fäste på båda och sladdar till.

Är helnöjd så långt, men visar väl sig hur det bär sig med backelitpuckar på isgata utan last sen...
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Hur funkar eatondiffen? Är den lamell, kon eller någon torsenliknande historia? Är sugen på att klämma i en fram på min och kanske bak men då mest för att kunna burna och drifta lite bättre :brynad

Polarens gammdådje har lamelldiff bak och han sladdar runt som fan men min släpper bara på höger bak.

tips är att fråga på 4x4sweden om sånt de brukar ha rätt koll fast är ju lite mer hardcore vad gäller lockers osv, de brukar inte rekomendera automatiska spärr/bromsar fram utan typ vajer/el/luftstyrda kan bli knepigt att svänga med låst framaxel tror jag.

Skulle vilja ha någon bra spärr bak helst en arbspärr, finns ju tydligen kina"arb" för halva summan som många verkar nöjda med.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Får man fråga herr Broberg om lite information om denna skapelse? Jag är inne på att skaffa en S10, 4x4 och då V6:an är enda alternativet har jag funderat en del på förbrukning.
Jag kör mest korta sträckor så min S80 dricker ändå 1,2-1,4 milen. Men hur är S10:an att köra längre sträckor med? Kan leva med en snittförbrukning på 1,3 blandad men då börjar det luta mer åt dieselpickis i fullsize version. Silverado 1500 närmare bestämt. Bushido hävade att hans drog 1,3 oavsett vad han gjorde med den mer eller mindre...


kan tänka mig att 31" däcken suger någon deciliter, men min drar 1.5L/mil på långsträck (4wd urkopplad såklart), så verkligen inte bränsle-effektiv. Men jag har den bara som leksak så det bekymrar mig inte så mycket. Men skulle jag välja skulle jag nog välja en diesel eller en liten v8. V6an är onödigt törstig för vad den levererar. Men utöver det så är det en trevlig maskin :D
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
tips är att fråga på 4x4sweden om sånt de brukar ha rätt koll fast är ju lite mer hardcore vad gäller lockers osv, de brukar inte rekomendera automatiska spärr/bromsar fram utan typ vajer/el/luftstyrda kan bli knepigt att svänga med låst framaxel tror jag.

Skulle vilja ha någon bra spärr bak helst en arbspärr, finns ju tydligen kina"arb" för halva summan som många verkar nöjda med.

Grejen är att terrängklättrarfolk vill köra tvärdiffat och krypa med lågväxel, varav det senaste jag tycker är värdelöst.

Jag vill att mina axlar ska vara totalt inkapslade och att allt som försiggår där inne är mekaniskt. Så fort man har en massa vakumslangar/pumpar, solenoider och skit är det skräpgrejer som för eller senare kommer börja glappa/läcka.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eaton truetrac, torsen typ av ren mekanik. The thing to get. I mitt tycke helt fenomenal. Bara wavetrack är mer fullständig
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Precis, man kan nämligen ge sig fan på att slangar och vajrar har gått i sönder eller hoppat av när man behöver dom som bäst!

Grejen är att terrängklättrarfolk vill köra tvärdiffat och krypa med lågväxel, varav det senaste jag tycker är värdelöst.

Jag vill att mina axlar ska vara totalt inkapslade och att allt som försiggår där inne är mekaniskt. Så fort man har en massa vakumslangar/pumpar, solenoider och skit är det skräpgrejer som för eller senare kommer börja glappa/läcka.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Grejen är att terrängklättrarfolk vill köra tvärdiffat och krypa med lågväxel, varav det senaste jag tycker är värdelöst.

Jag vill att mina axlar ska vara totalt inkapslade och att allt som försiggår där inne är mekaniskt. Så fort man har en massa vakumslangar/pumpar, solenoider och skit är det skräpgrejer som för eller senare kommer börja glappa/läcka.

Alla spärrar är nog mekaniska, en kompressor kan man ju ha mer nytta av än för att låsa diffen också.
Jag är lite skeptisk till automatiska spärrar och skit som kan låsa mitt i en kurva tex, skulle inte sätta en sådan fram i alla fall. Men den dagen jag tänker köpa nått så får man väl sätta sig in i olika modeller lite djupare.

Lågväxel e phett.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Alla spärrar är nog mekaniska, en kompressor kan man ju ha mer nytta av än för att låsa diffen också.
Jag är lite skeptisk till automatiska spärrar och skit som kan låsa mitt i en kurva tex, skulle inte sätta en sådan fram i alla fall. Men den dagen jag tänker köpa nått så får man väl sätta sig in i olika modeller lite djupare.

Lågväxel e phett.

Man KAN ha mer nytta, visst men man får garanterat fler problem. Min fantasidrömpickis jag tänker bygga när jag hittar rätt objekt kommer ha så få problem som möjligt.

SJP´s eaton låser inte med ett "klick" så den kan man gladerligen ha både fram och bak.
https://www.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc

För mig är det viktigt att inte ta upp en massa hål för styrdin i diffhusen.

Lågväxel är för vridsvaga japanska bilar besserwissersvenskar har i hajtjapparall och klättrar över en stubbe med.
Jag lägger i den när jag drar upp en båt på +5 ton, inte annars.

Lågväxel:

https://www.youtube.com/watch?v=oWJIlW7qTZg

Högväxel: (även om utväxlingen är låg)

https://www.youtube.com/watch?v=E_XegndG8js
 
Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Äh. Jag använder lågväxel när jag är ute och klättrar i skogen, eller i någon grusgrop.
Bara onödigt att påfresta växellådan mer än i onödan.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Äh. Jag använder lågväxel när jag är ute och klättrar i skogen, eller i någon grusgrop.
Bara onödigt att påfresta växellådan mer än i onödan.

Vad har du för utväxling? Tycker blåfården är jobbig att köra på lågen. För stark LiXåM och bara hoppar fram när man smeker gasen.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top