Pickup-besatt.

Går den som någon i dessa filmer?

Finns lite matnyttigt i kommentarerna att läsa. Står mycket om den där PMD´n...

Känns som att skulle den vara paj så skulle bilen inte gå nu heller så kolla kontaktstyckena till den samt om du har kontaktstycken ut till spridarna.

Om du hittar kontaktstycken ut till spridarna (kan vara 4 st som driver två spridare per styck...) så testa att plocka bort ett i taget när bilen inte går på alla burkarna. Det kontaktstycket som bilen går bäst på när det är bortplockat är i så fall det som är fel om det nu är där skon klämmer...


Hmm, nej det var faktiskt inte alls likt. min blev mer .. vad ska jag säga. Tänka att du stoppar in en badhanduk i avgasröret och kväver den. Eller om de varit en bensinare och rycker bort två tändkablar.
Eller om det varit en gammal tvåtaktsmoppe med kall motor och feta munstycken brööööö orka inte varva.
Samma motorkaraktär minus 120hästar av dom 190 beffintliga. Snurrigt jag vet, men slö,dov,tyst är ledorden. annars normal.

Min peugeot från -04 brukar ha samma fenomen på vintern då det är kallt och fuktigt. då blir det nå fel på avgasvärden så den går in i nått "safe mode" och stryper effekten till typ en tredjefel.
Nu finns det väl inte så mycket styrningar och el i gamla cheva så mekaniska fel känns mest logiskt, men jag vet inte.
Tackar för tipsen, ska läsa och begrunda!
 
Hmm, nej det var faktiskt inte alls likt. min blev mer .. vad ska jag säga. Tänka att du stoppar in en badhanduk i avgasröret och kväver den. Eller om de varit en bensinare och rycker bort två tändkablar.
Eller om det varit en gammal tvåtaktsmoppe med kall motor och feta munstycken brööööö orka inte varva.
Samma motorkaraktär minus 120hästar av dom 190 beffintliga. Snurrigt jag vet, men slö,dov,tyst är ledorden. annars normal.

Min peugeot från -04 brukar ha samma fenomen på vintern då det är kallt och fuktigt. då blir det nå fel på avgasvärden så den går in i nått "safe mode" och stryper effekten till typ en tredjefel.
Nu finns det väl inte så mycket styrningar och el i gamla cheva så mekaniska fel känns mest logiskt, men jag vet inte.
Tackar för tipsen, ska läsa och begrunda!

Då den går på alla burkar alltså? Då känns det som att den inte får luft för om soppan tryter brukar den börja tappa cylindrar då dom slutar tända när spridarna inte trycker in rätt dos... Ska fundera lite...

Ett tips är att regga sig på något bra pickisforum. (Jag är med i FordTrucksEnthusiasts.com)
Där kan man hitta forumsdelar som rör ens specifika motor och årsmodel och ofta får man svaret på vad som är fel snabbt och av flera stycken bara man beskriver problemet.

http://www.gmfullsize.com

http://www.silveradosierra.com

http://www.gm-trucks.com

Ta forumet med flest användare.
 
Då den går på alla burkar alltså? Då känns det som att den inte får luft för om soppan tryter brukar den börja tappa cylindrar då dom slutar tända när spridarna inte trycker in rätt dos... Ska fundera lite...

Ett tips är att regga sig på något bra pickisforum. (Jag är med i FordTrucksEnthusiasts.com)
Där kan man hitta forumsdelar som rör ens specifika motor och årsmodel och ofta får man svaret på vad som är fel snabbt och av flera stycken bara man beskriver problemet.

http://www.gmfullsize.com

http://www.silveradosierra.com

http://www.gm-trucks.com

Ta forumet med flest användare.

Tack ska kolla det!
Idag gick den som sagt normalt igen. Så verkar vara nått lurigt, glappt? datavärden? kondens?
Av vad jag förstått på vad du skrivit och vad jag läst samt rådfrågat lite nere på lokala motorklubben så verkar dieselbrist te sig på ett annat sätt. Jag tänker bensinmotor hela tiden, för det är ju det man lärt sig. Men antar att det är äpplen och päron vad gäller felsökning. Kanske är luft som du säger..
Jag har en obd2 läsare som såklart inte passar då jag kommit fram till att gm har nått de kallar för obd1,5 ( såklart). Har således beställt hem en obd 2 -->obd1,5 adapter för att se om jag får fram några koder. Detta dock från ebay/asien och igår så det lär ta ett tag innan den dimper ner.
Ska kolla forumen. Har konto på fullsizechevy och gmt400, men blir lätt trött i ögonen av all teknikengelska.
 
Last edited:
På tal om cheva kvalité!
Kröp lite under bilen igår och hittade en bakdämpare hehe, blir till att ta fram svets och plåt och tillverka, för ebay var dyrt!
DSC_0413.jpg
 
Nu e man med pickis igen, en cheva chayen 1500 6,2 konverterad till 6,5 dock utan turbo... 4wd ploghydralik, 3 uppsättningar hjul besiktad till december
Massa rost i kaross och ram och den där titt som tätt vilket påstås va pumpen.

Hur kollar jag pumpen enklast? Och vad kan deb tänkas va värd för nån svetsfanatisk eller reservdelshungrig person?
 
På tal om cheva kvalité!
Kröp lite under bilen igår och hittade en bakdämpare hehe, blir till att ta fram svets och plåt och tillverka, för ebay var dyrt!
View attachment 387713

Fad är det för mojäng som är paj? Är det fästet till dämparen? Saker går ju sönder LiXåM och ett dämparfäste till en fullsizepickis får ju ganska mycket stryk av bakbladisarna så inte så konstigt att det pajade...
 
Fad är det för mojäng som är paj? Är det fästet till dämparen? Saker går ju sönder LiXåM och ett dämparfäste till en fullsizepickis får ju ganska mycket stryk av bakbladisarna så inte så konstigt att det pajade...

Precis, det är övre stötdämparfästet som sitter under rambalken bak.
Jag kan ha överseende med att det går sönder, jag gillar dock inte konstruktionen. En hylsa som är pressad på plats av 2mm stål. Känns lite B. Men det är enkelt åtgärdat :)
 
jag gillar dock inte konstruktionen. En hylsa som är pressad på plats av 2mm stål. Känns lite B. Men det är enkelt åtgärdat :)

Det var därför jag undrade... Verkar lite knepigt löst faktiskt. På Forden och dådjarna ser det ut som på de flesta tillbehörsdämparna med en hylsa samt en axel genom den. Men jag skulle inte i alla fall vilja bli återfödd som bakdämpare på en storpickis...
:näsblod
 
Fick en släng av putsfeber på mina rostiga fälgar :crash
 

Bifogat

  • DSC_0446.jpg
    DSC_0446.jpg
    234.1 KB · Visningar: 125
  • DSC_0445.jpg
    DSC_0445.jpg
    229 KB · Visningar: 107
Fick en släng av putsfeber på mina rostiga fälgar :crash

Du satan vilken fason du fick på dom!

Är lite avis på att du har Firestonepuckar... Mer 80-talspickis än så blir det inte!
Alla monstertruckar som fick mig att fastna för pickisar som barn hade Firestorne så den loggan är för mig för alltid förknippad med lycka och vördnad.
 
Du satan vilken fason du fick på dom!

Är lite avis på att du har Firestonepuckar... Mer 80-talspickis än så blir det inte!
Alla monstertruckar som fick mig att fastna för pickisar som barn hade Firestorne så den loggan är för mig för alltid förknippad med lycka och vördnad.

Cool, de visste jag inte :) . Jag gillar hjulen för de känns lite lagom till bilen (även om man alltid vill ha större)
Provmonterade min andra uppsättning fälgar med däck av exakt samma dimension men som inte sticker ut något där det såg ganska lamt ut. De kommer ju få figurera som vinterhjul så det spelar inte så stor roll, men vad lite olika "profiler" på fälgar gör mycket för däcket.

Betat av en lång lista med attgörasaker på trucken så nu känns den rätt bra för tillfälligt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top