Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
fast går den bra varm skulle jag börja med glödstiften

Enkelt och billigt samt de ska ju ändå bytas någon gång så det är skönt att börja på ny kula när man köpt bilen.
De värmer ju upp cyllarna så att den ska hoppa igång.

Ett tips är att testa att starta den någon gång när den är kall, utan att glöda först och kolla hur stor skillnad det blir...
 

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Rakapparat
Hoj
Honda CB 750
Enkelt och billigt samt de ska ju ändå bytas någon gång så det är skönt att börja på ny kula när man köpt bilen.
De värmer ju upp cyllarna så att den ska hoppa igång.

Ett tips är att testa att starta den någon gång när den är kall, utan att glöda först och kolla hur stor skillnad det blir...

Du har rätt, mycket som ska snurra med och tända till.
Tack, visst är det en 4x4! Vägrade köpa nått annat. Jag har motorvärmarkabel, med osäker funktion, men en rejäl dieselvärmare vore ju smutt förstås. Synd på höjningssatsen, kunde varit intressant annars :)

Jag ska ta mig ett skruva pass med den i veckan, bla titta på servostyrningen som läcker, och motionera upp bromsarna som hänger sig ibland, men grova vibrationer som följd.
Kan ju kika på glödisarna samtidigt. Vet du vilken sort det ska sitta i en sån här spis?
Ska prova att starta utan att glöda och se om det gör nån skillnad :tummenupp



provtrycka och provtrycka, men du kan ju skruva loss spridarna, köra ner dom i var sitt mätglas och köra runt motorn några varv för att se om det kommer samma mängd ur varje.
sen samma sak fast bara med rören till spridarna så du ser att pumpen skickar samma mängd till varje spridare, det borde visa om något är fel iaf.

fast går den bra varm skulle jag börja med glödstiften

grattis till bilen för resten, nu är det bara köpa rutig skjorta och börja lyssna på alan jackson :7peta

Rutig skjorta finnes, likaså boots. Har lite riktig truckermusik från i somras när jag körde 24metare. Ska nopg bli bra det här, men cowboyhatten hoppar jag över :hihi
 

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Rakapparat
Hoj
Honda CB 750
Tänkte på det, spiller ni i nån olja när ni tankar? Har läst om att vissa drar i 1-2% tvåtaktsolja på en tank. Är det bara hittepå eller gör det nån nytta?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänkte på det, spiller ni i nån olja när ni tankar? Har läst om att vissa drar i 1-2% tvåtaktsolja på en tank. Är det bara hittepå eller gör det nån nytta?

Svensk diesel ska tydligen smörja pumpen dåligt (miljökrav som medför att allt "annat" tas bort ur dieseln) varför det kan vara bra med lite extra smörj i. Tror Jörgen förespråkat det ett par gånger (både här i tråden och annanstans), och Jörgen litar jag på när det gäller diesel:)
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Svensk diesel ska tydligen smörja pumpen dåligt (miljökrav som medför att allt "annat" tas bort ur dieseln) varför det kan vara bra med lite extra smörj i. Tror Jörgen förespråkat det ett par gånger (både här i tråden och annanstans), och Jörgen litar jag på när det gäller diesel:)

Fått ordning på din pump än?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fått ordning på din pump än?

Nix...:huvet Kör så smått med kärran ändå, men vågar inte riktigt ha henne som bruksbil ifall hon skulle jäklas någon gång när det gäller. Var ute en liten tur på revingehed häromdagen, trevligt var det!:)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nix...:huvet Kör så smått med kärran ändå, men vågar inte riktigt ha henne som bruksbil ifall hon skulle jäklas någon gång när det gäller. Var ute en liten tur på revingehed häromdagen, trevligt var det!:)

Revingehed är lite trevligt för terränkörning med bruksbilar.
Hyfsat grepp, inte för trångt och mjuka islag när man missbedömmer frigången.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Nix...:huvet Kör så smått med kärran ändå, men vågar inte riktigt ha henne som bruksbil ifall hon skulle jäklas någon gång när det gäller. Var ute en liten tur på revingehed häromdagen, trevligt var det!:)

Offroad är alltid trevligt!

Det framgår inte riktigt i annonsen att bilen krånglar, så trodde du lagat den...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Offroad är alltid trevligt!

Det framgår inte riktigt i annonsen att bilen krånglar, så trodde du lagat den...

Jepp!

Sant. Dock inget jag försöker undanhålla, Förklarar läget i detalj för alla som hör av sig. men jag tror att felet lättare förklaras över telefon eller ansikte mot ansikte. Man har ju ett begränsat antal tecken när man lägger in annonser, för mycket att skriva liksom. Och priset är satt med felet i åtanke (därav "skavanker finnes").

Det är mest en intressekoll, har fått span på en veteranpickis som jag väldigt gärna skulle vilja lägga vantarna på. Blir den såld innan jag fått lös pengar tar jag ner annonsen (och jag planerar fortfarande att laga den, ifall den inte hinner bli såld).
 
Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Fin förd du fått tag på där RellaC !

Imon så ska jag byta en drivaxel på chevan, på nuvarande så är ena drivknuten är helt av. :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ok, faktiskt haft liknande tankar med min truck.
Är ovanligt mycket fina gammel pickisar ute nu tycker jag.

Det ironiska är ju att när jag letade pickis och visste exakt vad jag ville ha (skattebefriad 4x4, helst diesel) så fanns det inga. Nu när jag har en pickis så finns det flera... :huvet
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Har ni några länkar till nåt skattebefriat oc fyrhjulsdrivet? Helst diesel?

Får konstant återfall på pickis köpkåtheten :crash
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top