Pickup-besatt.

Ingen som åker i terrängen med sin pickis?

Jag var på två träffar med min gamla cheva. Kul som fan men truckar är för stora, har för dåliga frigångsvinklar, för lång hjulbas o.s.v.

Rekommenderas! Något av det roligaste jag gjort.
 

Bifogat

  • n594973831_2468340_6117411.jpg
    n594973831_2468340_6117411.jpg
    66.1 KB · Visningar: 136
Jag var på två träffar med min gamla cheva. Kul som fan men truckar är för stora, har för dåliga frigångsvinklar, för lång hjulbas o.s.v.

Men jallafall ballare än alla suzukijijpar som studsar runt bland mossan.
Tuff bild!

:banana
 
Fan teo, långforden såg nästan liten ut där framför båten :D kommer du ut till ön i sommar får du gärna bjuda på en tur, dina filmer skvallrar om mycket kul:tummenupp
 
Snyggt Teo! Skall vara små fälgar och stora däck på en sånn.
När man ser Hummer2:or inne i stan med superlågprofil vill man ju antingen skratta eller gråta.

Någon som såg Top Gear USA igår? Lite småcoolt att åka offroad i Alaska med pickupper för 3000USD. Gillade verkligen Chevans stuk!

Japp såg det, bra program. Ganska robusta bilar :tummenupp
 
Jag var på två träffar med min gamla cheva. Kul som fan men truckar är för stora, har för dåliga frigångsvinklar, för lång hjulbas o.s.v.

Rekommenderas! Något av det roligaste jag gjort.
Skoj skoj! Tänkte själv prova på att åka lite terräng med min, ska på med lite större däck å grejer. Ev svetsa diffen fram så den tar sig fram bättre, urkopplingsbara frihjulsnav så det kommer inte hasa i kurvorna när man åker landsväg.
 
Grymma bilder Teo! :tummenupp

Angående terängkörningen med pickisarna, ja en lite suzuki kanske är bättre.
Men som vi har nämnt tidigare så mår dom inte bra i själen när dom far runt ihoptryckta med en 2 liters 4'a.
En stadig fyrhjuling kan många gånger vara bättre än en riktig offroadbil, och oftast så tar man sej fram bäst till fots i terrängen.

Varit ute och truckat ett par timmar i höstsolen idag, hittat 2 nya obevakade santag utan bom! Och ett par intressanta fiskevatten.
 
Grymma bilder Teo! :tummenupp

Angående terängkörningen med pickisarna, ja en lite suzuki kanske är bättre.
Men som vi har nämnt tidigare så mår dom inte bra i själen när dom far runt ihoptryckta med en 2 liters 4'a.
En stadig fyrhjuling kan många gånger vara bättre än en riktig offroadbil, och oftast så tar man sej fram bäst till fots i terrängen.

Varit ute och truckat ett par timmar i höstsolen idag, hittat 2 nya obevakade santag utan bom! Och ett par intressanta fiskevatten.

Då blir det smörjsprutan i morgon?
Mosand kryper in överallt:skillingarydsskjutfält
 
Grymma bilder Teo! :tummenupp

Angående terängkörningen med pickisarna, ja en lite suzuki kanske är bättre.
Men som vi har nämnt tidigare så mår dom inte bra i själen när dom far runt ihoptryckta med en 2 liters 4'a.
En stadig fyrhjuling kan många gånger vara bättre än en riktig offroadbil, och oftast så tar man sej fram bäst till fots i terrängen.

Varit ute och truckat ett par timmar i höstsolen idag, hittat 2 nya obevakade santag utan bom! Och ett par intressanta fiskevatten.
Rätta inställningen. Sen när man åkt omkring i sandtaget ett tag och tagit en fika eller nått så rullar man ner hojen från flaket och fortsätter åka. :D
 
Någon som vet något om Hilux 3td? Jag hyrde en sån för några år sedan i Thailand och var grymt imponerad av den, väldigt lättsvängd och jävligt rapp i motorn och gick som ett urverk på lågväxel i djungeln.
Har den sålts i Sverige eller är det gråimport som gäller?
Känner att jag kan tänka mig en dubbelhyttspickup som jobbarbil när det är dags att byta, kör idag en Transit Connect och sämre bilar får man ju leta efter :näsblod
Jävligt litet skåp så en pickup med kåpa skulle ändå kännas som ett lyft och jag vill inte ha en buss då det redan finns en sprillans ny Jumper modell ultrastor att använda vid behov. Även den avdragsgilla biten är intressant, pickup ger mest avdrag vid köp av någon konstig jävla anledning. Jumpern var inte alls lika lönsam som den sades vara vid köp...

4wd är ett krav och enda vettiga skåpbussen är i så fall Hiace 4wd diesel men de är så satans dyra och ovanliga, dock antar jag att kvalitén är överlägsen alla andra med tanke på att man kan se riktigt gamla sådana rulla omkring med 50 000 mil på mätaren och ändå ha ett pris på 30 000:-.
Amarok vore skoj men vad är det man betalar så grymt mycket pengar för egentligen :va
 
Någon som vet något om Hilux 3td? Jag hyrde en sån för några år sedan i Thailand och var grymt imponerad av den, väldigt lättsvängd och jävligt rapp i motorn och gick som ett urverk på lågväxel i djungeln.
Har den sålts i Sverige eller är det gråimport som gäller?
Känner att jag kan tänka mig en dubbelhyttspickup som jobbarbil när det är dags att byta, kör idag en Transit Connect och sämre bilar får man ju leta efter :näsblod
Jävligt litet skåp så en pickup med kåpa skulle ändå kännas som ett lyft och jag vill inte ha en buss då det redan finns en sprillans ny Jumper modell ultrastor att använda vid behov. Även den avdragsgilla biten är intressant, pickup ger mest avdrag vid köp av någon konstig jävla anledning. Jumpern var inte alls lika lönsam som den sades vara vid köp...

4wd är ett krav och enda vettiga skåpbussen är i så fall Hiace 4wd diesel men de är så satans dyra och ovanliga, dock antar jag att kvalitén är överlägsen alla andra med tanke på att man kan se riktigt gamla sådana rulla omkring med 50 000 mil på mätaren och ändå ha ett pris på 30 000:-.
Amarok vore skoj men vad är det man betalar så grymt mycket pengar för egentligen :va

Om vi snackar ny bil så är ju inte prisskillnaden så stor, köp den som känns bäst

Toytoy

VW

Amaroken kommer med automagisk låda och 180hk efter nyår om man ska tro dom tyska vw sidorna.
Jag provade Amaroken för ett tag sedan, helt ok bil sköna stolar som attan men lite "hoppig" eftersom man är van vi jänkegunget i en cheva pickup.
 
Alla socialist/förståsigpåare ska alltid gnälla på kvalité och storleken på us-trux men det blir ALLTID sopor av resonemanget.

Soffan i min Långford har gått ca 35.000 min och inte en söm är sprucken, den är fanimej i nyskick. Drivaxlar och annat som är vitalt håller resor högre kvalitétsklass än andra pickisar. Varför köpa ett japanskt rostskåp när man kan köra en kvalitetstruck?


:mad:
 
Bra skrivet TEO jag vill slå ett slag för USA pickis jag med, bjuder på en bild tagen utanför tantens jobb.

Hur skulle det se ut med en Datsun king cab eller något annat?
 

Bifogat

  • IMG_1344.jpg
    IMG_1344.jpg
    237.4 KB · Visningar: 133
Om vi snackar ny bil så är ju inte prisskillnaden så stor, köp den som känns bäst

Toytoy

VW

Amaroken kommer med automagisk låda och 180hk efter nyår om man ska tro dom tyska vw sidorna.
Jag provade Amaroken för ett tag sedan, helt ok bil sköna stolar som attan men lite "hoppig" eftersom man är van vi jänkegunget i en cheva pickup.

Ny är inte aktuellt, något år på nacken och mellan 3-6000 mil är av intresse då den största värdeminskningen har fallit. Men visst, det beror ju på leasingavtal om de tar hänsyn till sådana punkter just där man ska handla.
Automat är ett krav och det vet jag finns på Hiluxen åtminstone.

Alla socialist/förståsigpåare ska alltid gnälla på kvalité och storleken på us-trux men det blir ALLTID sopor av resonemanget.

Soffan i min Långford har gått ca 35.000 min och inte en söm är sprucken, den är fanimej i nyskick. Drivaxlar och annat som är vitalt håller resor högre kvalitétsklass än andra pickisar. Varför köpa ett japanskt rostskåp när man kan köra en kvalitetstruck?


:mad:

Om du syftar till mig så är jag vare sig förståsigpåare eller socialist. Dock skulle jag ALDRIG köpa en Us-truck om det inte vore en gammal modell som din jag var ute efter.
Nyare Us-truckar har inget att sätta emot japaner eller tyskar (ok, sistnämnda är bara vad jag tror) då vare sig deras dieselteknik eller rostteknik är av intresse :näsblod
Men visst, äldre häckar är helt ok. Drömmen är ju att äga en 50-talspickis med en enorm kompressormatad rova under (kompressor över) huven. Men det får vänta tills det finns kapital till leksaker inom den sektorn.
 
Last edited:
Om du syftar till mig så är jag vare sig förståsigpåare eller socialist. Dock skulle jag ALDRIG köpa en Us-truck om det inte vore en gammal modell som din jag var ute efter.
Nyare Us-truckar har inget att sätta emot japaner eller tyskar (ok, sistnämnda är bara vad jag tror) då vare sig deras dieselteknik eller rostteknik är av intresse :näsblod
Men visst, äldre häckar är helt ok. Drömmen är ju att äga en 50-talspickis med en enorm kompressormatad rova under (kompressor över) huven. Men det får vänta tills det finns kapital till leksaker inom den sektorn.

Menar i största allmänhet.

Senaste teknik är inte per automatik bättre anser jag.
Kommer aldrig köpa en modern bil igen just pga det.

Visst finns det finess med en Hilux från -87 men övriga japspickisar av modernare snitt ger jag inte mycket för. Kingkabarna skar motorerna på och samtliga japspickisar med smådieslar i drar lika mycket eller mer soppa än min 3+ ton tunga häck och då orkar skitbilarna inte ens dra upp en båt på 5 ton + trailer.
Då kan man snacka hur mycket man vill om siffror på pappret och om hur de lyckats få ur mer effekt per liter.


När det gäller tysken så är det väl i princip bara folkas nya anorak eller vad den heter som man kan få med konstant 4X4 ala A4 med databoxar som ska distribuera krafter runt mellan hjulen så att en vördnadsfull tvåbarnsmor ska få lite ro i själen när första snön kommer.
Något som sannolikt totalt brakar ihop när det blir -30 och man måste in till sin auktoriserade återförsäljare så de kan stoppa in en kompjutor och ställa allt till rätta för 5.000 spänn.
 
När det gäller tysken så är det väl i princip bara folkas nya anorak eller vad den heter som man kan få med konstant 4X4 ala A4 med databoxar som ska distribuera krafter runt mellan hjulen så att en vördnadsfull tvåbarnsmor ska få lite ro i själen när första snön kommer.
Något som sannolikt totalt brakar ihop när det blir -30 och man måste in till sin auktoriserade återförsäljare så de kan stoppa in en kompjutor och ställa allt till rätta för 5.000 spänn.

Behöver inte ens vara -30.
Räcker med ett motorstopp eller lite fukt i en kontakt vid fel tillfälle för att ge en styrenhet tuppjuck.
Två år senare, otaliga verkstadsbesök och en helt fabriksåterställd styrenhet senare (som förövrigt tog två veckor på verkstad :gnissla) så fungerar skiten.
Hjälpligt.

/Not so nöjd VW-driver
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top