Pickup-besatt.

Bushido: Jag hade en diesel med startproblem, det var jorden till startmotorn. Eftersom starten jordar genom motorblocket är kontakten viktig mellan block och startmotor. Startmotorgaveln är gjord av aluminium och blocket är gjutjärn, det bildas oxid mellan dessa.
Efter att jag tagit bort startmotorn och gjort rent anliggningsytorna (kolla kol o.s.v. när ändå allt är isär) så funkade det igen.
Efter detta så tog jag det säkra före det osäkra och drog en grov separat jord från batteriet som var närmast till startmotorn.

Tack för tipset! Kan mycket väl vara jordningsfel, ska kolla upp det imorgon! :)
 

Jag orkar inte idag, bilen står för fan fyra mil härifrån mitt ute på landet (inget ljus att meka i eller något) och jag har sovit 5 timmar på två dygn. Ska snart gå och lägga mig, sen upp tidigt imorgon och fixa bilen.
 
Förstår, ska göra så.

Har testat, funkar inte... testade även att starta i n istället, gick inte heller. Startmotorn är död.

Vet inte hur det är på den där, men tomatlådor brukar aldrig gå att starta på N.
Bara P.
Vissa behöver man tom hålla ner bromsen på.
Glappar kontakten i P-läget så kan bli lustiga fenomen.

Men som skrotnisse sa:
Växla lite fram och tillbaka några gånger för att se om det fungerar.
 
Du har rätt! Det och en avgasbroms.

Kan nån vänlig själ förklara hur avgasbroms fungerar :va
I min hjärna är det nån slags omskrivning för motorbroms, men hur funkar det?
 
Kan nån vänlig själ förklara hur avgasbroms fungerar :va
I min hjärna är det nån slags omskrivning för motorbroms, men hur funkar det?
Det är ett spjäll, vanligen kopplat till gaspedalen (när den släpps upp) eller till en knapp, i avgasröret efter turbon. Spjället blockerar de utrusande avgaserna och genererar därmed negativ effekt (bromseffekt).
 
Kan nån vänlig själ förklara hur avgasbroms fungerar :va
I min hjärna är det nån slags omskrivning för motorbroms, men hur funkar det?

Man stänger ett spjäll i avgasröret så att motrycket bromsar kolvarna och man får en förstärkt motorbroms.
 
Det är ett spjäll, vanligen kopplat till gaspedalen (när den släpps upp) eller till en knapp, i avgasröret efter turbon. Spjället blockerar de utrusande avgaserna och genererar därmed negativ effekt (bromseffekt).

På lasbilar ofta (alltid?) kopplat till bromspedalen.
Förstärker motorbromsen innan färdbromsen anbringas.
Sparar mycket belägg.
Tidiga dieslar hade inget luftspjäll vilket gav obetydlig motorbroms.
 
På lasbilar ofta (alltid?) kopplat till bromspedalen.
Förstärker motorbromsen innan färdbromsen anbringas.
Sparar mycket belägg.
Tidiga dieslar hade inget luftspjäll vilket gav obetydlig motorbroms.

Volvo bland annat har ett läge för avgasbromsen som innebär att den aktiveras så fort man släppt gaspedalen med växel ilagd. Fx12 serien bland annat. Däremot tänds inte bromsljuset...
 
Kom hem sent igår kväll ifrån en månads semester.
Det första man gjorde när man vaknade idag var självklart att gå upp och starta pickisen som spannigång utan problem.

Varit ute och kört nästan hela dagen, helt underbart.
Skönt att det börja blir lite barmark också, hittat en hel del nya vägar att köra på idag.

Hade verkligen ångest sista dagarna på semestern för att jag skulle hem igen, men efter en sånhär dag så är det känns det rätt bra ändå :)
 

Bifogat

  • IMG_0710.jpg
    IMG_0710.jpg
    242.7 KB · Visningar: 109
  • IMG_0690.jpg
    IMG_0690.jpg
    257.5 KB · Visningar: 123
Kom hem sent igår kväll ifrån en månads semester.
Det första man gjorde när man vaknade idag var självklart att gå upp och starta pickisen som spannigång utan problem.

Varit ute och kört nästan hela dagen, helt underbart.
Skönt att det börja blir lite barmark också, hittat en hel del nya vägar att köra på idag.

Hade verkligen ångest sista dagarna på semestern för att jag skulle hem igen, men efter en sånhär dag så är det känns det rätt bra ändå :)

Bilden tagen mellan Bredaryd och Forsheda?
 
Kom hem sent igår kväll ifrån en månads semester.
Det första man gjorde när man vaknade idag var självklart att gå upp och starta pickisen som spannigång utan problem.

Varit ute och kört nästan hela dagen, helt underbart.
Skönt att det börja blir lite barmark också, hittat en hel del nya vägar att köra på idag.

Hade verkligen ångest sista dagarna på semestern för att jag skulle hem igen, men efter en sånhär dag så är det känns det rätt bra ändå :)

Ser riktigt skönt ut! Vi får helt enkelt ta och styra upp en pickisträff under våren. Någon som vet ett ställe med fina countryvägar man kan ge sig ut på?

Sen kan vi stanna och sitta på lämmarna, grilla och någon kan starta en motorsåg eller något.
 
Ser riktigt skönt ut! Vi får helt enkelt ta och styra upp en pickisträff under våren. Någon som vet ett ställe med fina countryvägar man kan ge sig ut på?

Sen kan vi stanna och sitta på lämmarna, grilla och någon kan starta en motorsåg eller något.

Tailgateing is the shit! Vad gillar du F250 jag länkade lite högre upp?
Synd att den bara får lasta typ 900 kilo för var riktigt bra pris. Jag kikar lite efter en 350 med 1½ hytt. Hojta till om du ser. (4x4 såklart)
 
Last edited:

Bifogat

  • IMG_0720.jpg
    IMG_0720.jpg
    240.4 KB · Visningar: 51
Tailgateing is the shit! Vad gillar du F250 jag länkade lite högre upp?
Synd att den bara får lasta typ 900 kilo för var riktigt bra pris. Jag kikar lite efter en 350 med 1½ hytt. Hojta till om du ser. (4x4 såklart)

Den ferden är tvärfin. Ingen turbo bara men den är stark ändå. Den KAN vara en IDI-turbomaskin men det låter jag vara osagt. tråkigt att jag inte har kvar 4" höjsatsen till en sådan jag hade...

Har inte sett en 1,5 hytt-350 innan -97 men senare modellen finns ju.
 
Back
Top