Pickup-besatt.

Ährm...du har inte sett nån "dragster" live va?:)

Inte en riktig värsting, nej, mest superstock bilar.
Men självklart så överdriver jag ju för effekt! :)

Självklart skare inte vara orginalmaskin heller, ifall det inte var övertydligt redan. :p
 
Vet inte. Är säkert vin om den går bra. Lite tråkig pickis tycker jag dock. 4x4 är helt klart att rekommendera så man kan igga i 90 på E4:an när det råder "snökaos".



Man vet att man ska passa sig för bilar där säljaren försöker förklara för en varför bilen skulle kunna vara bra för en...

http://www.blocket.se/goteborg/Unik_Saab_Solstad_Pickup_Bytes_mot_forslag_31858177.htm?ca=11&w=3
Den har ståt i vårat garage, grymt vällbygd och bra skött.

Dumt skriven annons dock, ganska nichad bil och de som behöver den vet väl som sagt det själva? ganska cool måste jag säga dock
 
Var för ett år sedan sugen på en Silverado,99-framåt.Sjukt sugen.Men när jag väl kollade försäkringen så blev jag osugen.Sjukt osugen..Bor på landet,i en småstad,bra försäkringsunderlag,och åldersstigen,men skulle få betala strax över 12 tusen/år.Vad gör dessa så dyra?Billigare å köra sporthoj fö faen...Men nu börjar man ju bli sugen igen....

det där kan aldrig stämma. bor ju i samma by och betalar 4 lax för en hel på min dodge ram 03
 
Kul läsning :tummenupp

EDIT: lite lång quote

Tack!:)

Ledsen att jag aldrig hörde av mig, tänkte ringa och säga att det tyvärr inte fanns tid för provtur men jag hade lyckats ladda in fel nummer... "*Bip!*Det nummer du försökte nå är inte i bruk":huvet Men men, en annan gång! Har du vägarna förbi lund så är det bara att höra av sig så tar vi en tur:tummenupp

Grattis till tjöööpet!

Själv letar man vidare.

Tack, och lycka till med letandet!:tummenupp

Grattis.

Sitter en fjäder bakom ratten som kan vara lite svår att få på. Säkert någon som har skruvat av ratten för att byta returfjädrarna till blinkersspaken och sen inte kunnat pressa på fjädern igen.
Kolla så att du inte har airbag innan du börja skruva.

Tack:)

Ok, angående rattglappet menar du? Ska kolla det, tack!

Ingen airbag vad jag vet, men ska kolla för säkerhets skull:)

Grymt Bushido!:tummenupp

Kul att den går så fint i drivlinan! Det är det viktiga. Att göra en framvagnsinställning och i värsta fall kanske byta en styrled eller två för ett par hundringar kan göra susen för en bil.

Sen är de ju lite svajiga på vägen med lite fördröjning i styrningen men det lär man sig snabbt, sen tänker man inte på det.:D

Fint också att fördelarlådan funkade bra och allt. Kul med 6.5TD.
Det enda jag har att fråga är väl.. Hörs Turbon?

Haha, tackar!:D

Jo, håller med. Tänkte så jag också:)

Haha, börjar redan vänja mig...:gnissla :D

Jo, det verkar funka bra som sagt. Dock är jag inte helt hundra på hur saker och ting ska användas ordentligt ännu... Hur är det med fyrhjulsdriften egentligen, låser den diffarna? Försökte testa i låg hastighet på en parkering vad de olika sakerna gör, och rakt fram rullar bilen bra med fyrhjulsdrift men snäva svängar (i låg fart då, fullt rattutslag) funkar knappt alls.Bilen står stilla och rör sig bara framåt (ryckigt) om man verkligen gasar. Testade inte särskilt mycket där kan jag ju säga, men vad beror det på? Låsta diffar som gör att hjulen inte kan snurra de olika långa sträckorna individuellt och därför tar det stopp? Så fyrhjulsdriften bör bara användas vid körning mer rakt fram samt i riktigt hal terräng där man behöver driva på alla hjul alltid?
Turbon hörs väldigt lite, skulle vilja bättra på det... Men samtidigt vill jag inte att det ska dåna alltför mycket heller, vill ju inte att bilen ska bli obrukbar i civiliserade trakter...:va

Förresten, allmän fråga om stordiesel: Stannade till hos en kompis och visade upp bilen, och efter ett par starter och avstängningar i snabb succession så ville den inte starta ordentligt. Startmotorn bara malde, utan att den hoppade igång. Tog ett par försök innan det blev liv i den igen. Är det någon auto-choke som surar ner motorn om man försöker starta flera gånger i snabb följd, eller är det något fel?:va Den startar och går bra i vanliga fall, men två gånger nu ikväll har den varit svårstartad efter ett par start-stäng av-starter...

det där kan aldrig stämma. bor ju i samma by och betalar 4 lax för en hel på min dodge ram 03

Min cheva kostar också 4 lax per år, fast i och för sig bara halv. Och jag är 20 bast, haft kortet i två år...:va
 
Last edited:
Tack!:)

Ledsen att jag aldrig hörde av mig, tänkte ringa och säga att det tyvärr inte fanns tid för provtur men jag hade lyckats ladda in fel nummer... "*Bip!*Det nummer du försökte nå är inte i bruk":huvet Men men, en annan gång! Har du vägarna förbi lund så är det bara att höra av sig så tar vi en tur:tummenupp

Lugnt :tummenupp
Hoppas bilen lever upp till förväntningarna nu :)
 
Jo, det verkar funka bra som sagt. Dock är jag inte helt hundra på hur saker och ting ska användas ordentligt ännu... Hur är det med fyrhjulsdriften egentligen, låser den diffarna? Försökte testa i låg hastighet på en parkering vad de olika sakerna gör, och rakt fram rullar bilen bra med fyrhjulsdrift men snäva svängar (i låg fart då, fullt rattutslag) funkar knappt alls.Bilen står stilla och rör sig bara framåt (ryckigt) om man verkligen gasar.

Det där låter fel.
Även mekaniskt låsta diffar brukar funka helt okej med fullt rattutslag i låga hastigheter.

Pro-tip om det är separat fyrhjulsdrift/difflåsning:
Lås inte diffarna om du inte kört fast.
Kör du fast med låsta diffar kommer du aldrig loss.
 
Det där låter fel.
Även mekaniskt låsta diffar brukar funka helt okej med fullt rattutslag i låga hastigheter.

Pro-tip om det är separat fyrhjulsdrift/difflåsning:
Lås inte diffarna om du inte kört fast.
Kör du fast med låsta diffar kommer du aldrig loss.

Ok, så vad kan det då vara för något? Det går väldigt trögt om man kör fullt rattutslag med fyrhjulsdriften i... Hur vet jag om diffarna är låsta? Kan jag låsa eller låsa upp dem manuellt? Tänkte mest se om det gjorde skillnad liksom... Letar för fullt efter en ägarhandbok till bilen på nätet men hittar inget...

Tack för tipset, ska komma ihåg det!

Lugnt :tummenupp
Hoppas bilen lever upp till förväntningarna nu :)

Jadå, den verkar så trevlig så:tummenupp
 
Last edited:
Ok, så vad kan det då vara för något? Det går väldigt trögt om man kör fullt rattutslag med fyrhjulsdriften i... Hur vet jag om diffarna är låsta? Kan jag låsa eller låsa upp dem manuellt? Tänkte mest se om det gjorde skillnad liksom... Letar för fullt efter en ägarhandbok till bilen på nätet men hittar inget...

Tack för tipset, ska komma ihåg det!



Jadå, den verkar så trevlig så:tummenupp

Skoj att du köpt pickup!

Min cheva "rycker" lite i drivlinan när man svänger skarpt på fasta torra underlag med fyrhjulsdriften i, men det är ju inte så att den inte orkar. Finns bara två sorters fyrhjulsdrift på en där, hög och låg.
Prova med låg 4wd och se om fenomenet finns där också.

Fördelningslådan är kedjedriven och har ingen diff så lägger du i 4wd så går fram och bakaxel lika mycket!

Sprängskiss
 
det där kan aldrig stämma. bor ju i samma by och betalar 4 lax för en hel på min dodge ram 03
Jo,tycker oxå att det verkar riktigt löjligt.Kanske skiljer sig mot silveradon och andra pickisar?
Kollade nu på en -00a Silverado: 6834:-/år.. Billigare än när det var aktuellt förra gången,men ändå lite väl magstarkt.Inte ens Gti´n var så dyr.Skumt.
 
Odiffat mellan axlarna, så spjärnar bakhjulen mot framhjulen.
Då tuggar det.
Använd inte fyrhjulsdriften vid lågfartsmanövrar på fast underlag.
Sliter ordentligt på drivlinan och styrningen.
Betänk även att de blir instabila vid bromsning när axlarna är låsta fram/bak.
Normalt har man en bromskraftfördelare/lastavkänningsventil som ser till att framhjulen bromsar mer än bakhjulen, så att bilen går stadigt och rakt när man bromsar fullt.
Det hjälper inte om man låser ihop axlarna.

Med det sagt, så är en gammal hederlig järnåldersfyrhjulsdrift överlägsen i terrängen.

Det som kan strula med start/stopp kan vara att motorstyrningen (om sådan finns) blir förvirrad, ety den antagligen läser av temperatursignaler från flera olika givare.
Sitter ofta givare på motortemperatur (olja) kylvatten och insugsluft.
Startar du och kör bara några sekunder, så kan värdena hamna utanför programmet.
Låt bli.
 
Haha fan Bushido vad du plågar den stackars pickisen. Fulla rattutslag med 4x4 i och start/stopp flera gånger i följd.

Det är som tidigare inlägg förklarat. Fördelarlådan skjuter ut lika mycket bak och fram och rattar man runt snävt på en parkering skjuter bakhjulen på medan framhjulen bromsar eftersom de går en längre sträcka.

En stordiesel mår inte bra av att startas flera gånger på raken. Den ska i bästa fall startas en gång per år och sedan bara knalla på tomgång.
 
Skoj att du köpt pickup!

Min cheva "rycker" lite i drivlinan när man svänger skarpt på fasta torra underlag med fyrhjulsdriften i, men det är ju inte så att den inte orkar. Finns bara två sorters fyrhjulsdrift på en där, hög och låg.
Prova med låg 4wd och se om fenomenet finns där också.

Fördelningslådan är kedjedriven och har ingen diff så lägger du i 4wd så går fram och bakaxel lika mycket!

Sprängskiss


Tack:tummenupp Och tack för infon!

Odiffat mellan axlarna, så spjärnar bakhjulen mot framhjulen.
Då tuggar det.
Använd inte fyrhjulsdriften vid lågfartsmanövrar på fast underlag.
Sliter ordentligt på drivlinan och styrningen.
Betänk även att de blir instabila vid bromsning när axlarna är låsta fram/bak.
Normalt har man en bromskraftfördelare/lastavkänningsventil som ser till att framhjulen bromsar mer än bakhjulen, så att bilen går stadigt och rakt när man bromsar fullt.
Det hjälper inte om man låser ihop axlarna.

Med det sagt, så är en gammal hederlig järnåldersfyrhjulsdrift överlägsen i terrängen.

Det som kan strula med start/stopp kan vara att motorstyrningen (om sådan finns) blir förvirrad, ety den antagligen läser av temperatursignaler från flera olika givare.
Sitter ofta givare på motortemperatur (olja) kylvatten och insugsluft.
Startar du och kör bara några sekunder, så kan värdena hamna utanför programmet.
Låt bli.

Aha, då är jag med... Ska ge fan i det med andra ord! Tack för tipset!

Ok, förstår. Bättre att låta den gå på tomgång då kanske?
Jaja, skönt att det inte verkar vara något fel då i alla fall:)

Haha fan Bushido vad du plågar den stackars pickisen. Fulla rattutslag med 4x4 i och start/stopp flera gånger i följd.

Det är som tidigare inlägg förklarat. Fördelarlådan skjuter ut lika mycket bak och fram och rattar man runt snävt på en parkering skjuter bakhjulen på medan framhjulen bromsar eftersom de går en längre sträcka.

En stordiesel mår inte bra av att startas flera gånger på raken. Den ska i bästa fall startas en gång per år och sedan bara knalla på tomgång.

Jamenjavisstejuinteju...:gnissla

Jaja, då vet jag det nu och kan låta bli i alla fall:) Är mest bara glad att det var mitt fel, istället för att det var fel på bilen:D

Ska vara snäll mot den i fortsättningen, blir en rejäl service, rostlagning och rostskyddsbehandling till att börja med:tummenupp

Grattis till köpet!

Upp med lite bilder nu´rå för s*t*n!

Tack!

Lugn och fin, har precis vaknat:D Ska snart gå ut och fixa:)
 
Last edited:
...Tack!

Lugn och fin, har precis vaknat:D Ska snart gå ut och fixa:)

Grattis till köpet, håller tummarna att det inte är några lik i lasten.

Ett tips är att "nolla" allt så fort du har råda och tid.
Dvs byta alla fluider. Kyl- och bromsvätska, motorolja, olja i växellåda, fördelningslåda och axlar, olje- och bränslefilter. Så du vet att det är ren olja och rätt nivåer överallt.

Antar att det är hydrauliska ventillyftare på den där, så ventilspel behövar man ju inte ställa då.
 
Här har vi en pickis av rang.
Lämplig motor för allehanda överladdning, ready to go liksom.

http://www.blocket.se/sodermanland/Brutal_Pro_Street_Pickup_31275821.htm?ca=11&w=3

6246449683.jpg
 
Grattis till köpet, håller tummarna att det inte är några lik i lasten.

Ett tips är att "nolla" allt så fort du har råda och tid.
Dvs byta alla fluider. Kyl- och bromsvätska, motorolja, olja i växellåda, fördelningslåda och axlar, olje- och bränslefilter. Så du vet att det är ren olja och rätt nivåer överallt.

Antar att det är hydrauliska ventillyftare på den där, så ventilspel behövar man ju inte ställa då.

Exakt. Så har man lagt grunden för ett långvarigt förhållande.

T

Jamenjavisstejuinteju...:gnissla

Jaja, då vet jag det nu och kan låta bli i alla fall:) Är mest bara glad att det var mitt fel, istället för att det var fel på bilen:D

Ska vara snäll mot den i fortsättningen, blir en rejäl service, rostlagning och rostskyddsbehandling till att börja med:tummenupp

Helt rätt. Skit i AC´n så länge. Drivlina verkar ju vara finemang så lägg lite energi på att få fason på eventuell rost och kolla styrleder, knutkors, mm så själva "stomen" är bra. Resten är bara pjosk.
 
Last edited:
Grattis till köpet, håller tummarna att det inte är några lik i lasten.

Ett tips är att "nolla" allt så fort du har råda och tid.
Dvs byta alla fluider. Kyl- och bromsvätska, motorolja, olja i växellåda, fördelningslåda och axlar, olje- och bränslefilter. Så du vet att det är ren olja och rätt nivåer överallt.

Antar att det är hydrauliska ventillyftare på den där, så ventilspel behövar man ju inte ställa då.

Tack ska du ha:) Jo, samma här:D

Bra tips, ska göra precis så!:tummenupp

Ok, det låter ju bra det. Aldrig någonsin menar du eller hur fungerar det?

Om någon hittar en manual/ägarhandbok i PDF form till en Silverado K1500 från 94 så får ni hemskt gärna hojta till:)
 
Om det är hydrauliska lyftare så ställer man in dessa en gång, sedan håller de rätt ventilspel automatiskt, iaf så länge slitaget inte överskridit slaglängden på den hydrauliska kolven i lyftaren.

Tack ska du ha:) Jo, samma här:D

Bra tips, ska göra precis så!:tummenupp

Ok, det låter ju bra det. Aldrig någonsin menar du eller hur fungerar det?

Om någon hittar en manual/ägarhandbok i PDF form till en Silverado K1500 från 94 så får ni hemskt gärna hojta till:)
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top