Pickup-besatt.

Sant, men jag undrar fortfarande vilken faktor som väger störst. Jag menar, en pickis är ju ganska ickeaerodynamisk redan från början... Att en höjning skulle innebära så väldigt mycket mer luftmotstånd?...:va

Nu beror ju det säkert på en väldig massa faktorer. Hur illa utväxlingen är från början bland annat. Men en ordentlig höjning kommer helt säkert att höjja bränsle förbrukningen. En på nån tum kan det vara annat med, men tror fortfarande att det i bästa fall mer eller mindre går ut på ett.
Sen vet inte jag hur utväxlingen är på dom bilarna, en treväxlad tex lär säkert må bra av lite större däck när man kör på landsväg. Monstertruckshöjning lär dock vara sisådär...
 
Sportside chevan med 350 tpi jag hade innan drog 1,5l/mil. Diesel chevan jag har nu dricker ungefär lika mycket, fast det gör den nästan oavsett hur tungt den får jobba. När jag hämtade en kakelugn i Emmaboda så ville den ha lite mer men det är helt ok med tanke å att jag hade 900kg på flaket och nästan två tons last i vagnen som hängde efter!
 
Den enda gången jag kollade vad min drog så låg den över 2,3 liter milen. Sen mätte jag aldrig mer. Den kan gått billigare efter jag kollade över tbi:in men tordes inte mäta.
 
Nu beror ju det säkert på en väldig massa faktorer. Hur illa utväxlingen är från början bland annat. Men en ordentlig höjning kommer helt säkert att höjja bränsle förbrukningen. En på nån tum kan det vara annat med, men tror fortfarande att det i bästa fall mer eller mindre går ut på ett.
Sen vet inte jag hur utväxlingen är på dom bilarna, en treväxlad tex lär säkert må bra av lite större däck när man kör på landsväg. Monstertruckshöjning lär dock vara sisådär...

Jo, antagligen. Likaså innebär ju riktiga monstertruckdäck att motorn får jobba bra mycket mer, så då hjs ju bränsleförbrukningen av den anledningen. Men det borde ju finnas ett melalnting kan man ju tycka, inte bara extremer.
 
De vanliga raggarbilar jag haft har dragit runt 1,2 vid normal körning.
Trimmar man så går det ofta åt ohemula mängder soppa.
Förmodligen har pick-uperna högre luftmotstånd och lägre växling.
Men å andra sidan så snackas det mest TPI insprutade motorer.
Halvannan liter i vardagskörning skulle jag tro.
Bensinare då.

Men 1,2 är ju liksom satans mycket mindre än vinter volvon tex, och det känns liksom inte rimligt. Det är alltså en 500kg lättare bil med en liten 2,3l insprutad fyra. Och den drar nästan dubbelt så mycket som en gammal amerikanare? :va

Ändå är amerika åttor kända för att vara dyra att köra? Vatusan, är dom så billiga skall jag också ha en! :D
 
Sportside chevan med 350 tpi jag hade innan drog 1,5l/mil. Diesel chevan jag har nu dricker ungefär lika mycket, fast det gör den nästan oavsett hur tungt den får jobba. När jag hämtade en kakelugn i Emmaboda så ville den ha lite mer men det är helt ok med tanke å att jag hade 900kg på flaket och nästan två tons last i vagnen som hängde efter!

Det var ju ändå inte farligt... Men hur mycket gick det att variera bensinaren?
Jag imponeras ständigt över hur konsistenta dieslar är, man hör ofta sägas att en diesel dricker en viss mängd soppa per mil oavsett last och körsätt, och det verkar dessutom stämma. asballt:D

Den enda gången jag kollade vad min drog så låg den över 2,3 liter milen. Sen mätte jag aldrig mer. Den kan gått billigare efter jag kollade över tbi:in men tordes inte mäta.

Fan, det var ganska mycket:näsblod Börjar fundera på om man ska skita i det här med bensin och lägga lite mer på att få en vettig diesel istället... Man ska ju ha råd att köra också:D
 
Last edited:
Men 1,2 är ju liksom satans mycket mindre än vinter volvon tex, och det känns liksom inte rimligt. Det är alltså en 500kg lättare bil med en liten 2,3l insprutad fyra. Och den drar nästan dubbelt så mycket som en gammal amerikanare? :va

Ändå är amerika åttor kända för att vara dyra att köra? Vatusan, är dom så billiga skall jag också ha en! :D

Som vanligt, så gäller det att grejorna är i ordning.
Jänkevåttor och våffelmotorer har en sak gemensamt:
De går även om de inte är i ordning.
Men dricker kopiöst.
En 240/740 drar under litern om den är iordning.
Ofta räcker det med nytt luftfilter, nya tändkablar och stift, så blir den som ny.
 
Som vanligt, så gäller det att grejorna är i ordning.
Jänkevåttor och våffelmotorer har en sak gemensamt:
De går även om de inte är i ordning.
Men dricker kopiöst.
En 240/740 drar under litern om den är iordning.
Ofta räcker det med nytt luftfilter, nya tändkablar och stift, så blir den som ny.

Iofs, men vad är risken att grejjorna är i ordning på en gammal raggarbil? :va

I vilket fall så tvivlar jag oerhört starkt på att jag skulle klara mig på 1,2 liter milen (eller ens nära för den delen) med en gamal amerikanare med typ 350 maskin på det jag kör.
 
Det var ju ändå inte farligt... Men hur mycket gick det att variera bensinaren?

Vid snäll långkörning (90-100km/h) torr motorväg eller landsväg utan massor av omkörningar så gick det att komma ner i 1,2 å andra sidan så hade jag brådis ibland och lät man den gå på fartspärren (100mph/160km/h) så drog den gärna i sig 3,5l/mil. Fast det sjöng gött i hjulen! ;)
 
Vid snäll långkörning (90-100km/h) torr motorväg eller landsväg utan massor av omkörningar så gick det att komma ner i 1,2 å andra sidan så hade jag brådis ibland och lät man den gå på fartspärren (100mph/160km/h) så drog den gärna i sig 3,5l/mil. Fast det sjöng gött i hjulen! ;)

Hehe, förstår:D Vad drar en diesel i de hastigheterna? Eller ja, så fort de klarar av då...:va
 
Hehe, förstår:D Vad drar en diesel i de hastigheterna? Eller ja, så fort de klarar av då...:va
Oavsett när jag har räknat snittförbrukning på den jag har nu så ligger den ganska stadigt runt 1,4 - 1,5l/mil.
Den slår också av vid 160km/h.
 
Jag måste nog förklara att det var ironi det jag skrev, brukare av jänkare brukar i regel ljuga en hel del om soppaförbrukningen av sina klenoder. Det brukar ju iof nästan alla göra med sina bilar, men på den sidan är det mer utpräglat.

Vet folk som klagar när dom måste börja använda vinterbilen för det blir så mycket dyrare att köra, typ gamla audi 1,8 osv.

Sen undrar dom oxå varför lastbilarna kör om dom när dom ligger i 110 på motorväg.:D
 
Oavsett när jag har räknat snittförbrukning på den jag har nu så ligger den ganska stadigt runt 1,4 - 1,5l/mil.
Den slår också av vid 160km/h.

Förstår. Det är ju ganska bra siffror då då... Det är ju fan att en vettig diesel ska vara så satans dyr...:( Jaja, får hålla ögonen öppna så får vi se:)
 
Tog bort inlägget eftersom jag räknar som en kratta när jag är bakfull och stressad.
Men faktum kvarstår:
En pick-up passar bäst till verktyg och smågrejor.
Material tar man på en släpa.
Möjlighet till tunga lass ger stötig gång när man är olastad.

Men rejält flak är aldrig fel.

BTW: Hjälpte lokala pizzakungen när han höll på att renovera en restaurang i ett närliggande (3-4mil) samhälle.
Han hade en folkvagnspickup.
På flaket ställde han två pallar cementhålsten.
Det får plats om man staplar.....

Edit:
Besserwisser:
En kärra är alltid enkelaxlig.
Två (eller fler) axlar är en vagn.

App app, en kärra kan ha fler axlar, men de ska sitta i mitten så kärran "hänger" lite på draget, vagn har framaxel med styrning så att säga.
Tror jag. :gnissla

Ontopic;
Är det nån som har koll på vilka varianter av usa-pickuper man ska akta sig för?
Nån vxl-låda eller bakaxel eller diesel-pump som inte pallar?

Så som det är nu vill jag helst ha en Ford med enkelhytt, eller nästa storlek på hytt. 4wd, c-kortsreggad och diesel. Dodge med cummins är också intressant, men rak sexa känns nåt snäpp tråkigare. Oavsett märke och modell ska det vara bruksfordon, så bucklor och repor är skitsamma. Automaterna förresten, håller de på större pickuper? Manuell bättre?
 
Mja, det vettefan, min volvo drar iaf faktiskt RIKTIGT mycket.
Om man tror på siffrorna dom som äger sånna här bilar uppger så är det ju betydligt billigare att köra en liten pickis med 350. :D

I mitt fall blir det nog svårt att komma undan billigare.

Med en inköpskostnad på 5000:-, nyskattad (5000-1800=3200).
Med en snittförbrukning på cirka 0.8 (2000*0,8=1600) (14:-*1600=22400).

22400+3200= 25600:-
+ försäkring 1600:-
= totalkostnad på 27200:-

Blir nog svårt att komma under det med en pickis. :gnissla
 
App app, en kärra kan ha fler axlar, men de ska sitta i mitten så kärran "hänger" lite på draget, vagn har framaxel med styrning så att säga.
Tror jag. :gnissla

Ontopic;
Är det nån som har koll på vilka varianter av usa-pickuper man ska akta sig för?
Nån vxl-låda eller bakaxel eller diesel-pump som inte pallar?

Så som det är nu vill jag helst ha en Ford med enkelhytt, eller nästa storlek på hytt. 4wd, c-kortsreggad och diesel. Dodge med cummins är också intressant, men rak sexa känns nåt snäpp tråkigare. Oavsett märke och modell ska det vara bruksfordon, så bucklor och repor är skitsamma. Automaterna förresten, håller de på större pickuper? Manuell bättre?

En kärra balanserar.
En boggieaxel är bara EN axel.
Hur man räknar rent språkligt på en två eller treaxlig släpa med axlarna på mitten vet jag inte.
Kanske är det som du säger, att en vagn har styrande axel.


Automatlådorna är egentligen hållbara.
Men det går att ta livet av dem.
Köra med samma olja i 20-30 år brukar de hålla för, men växla som skit.
Terrängkörning eller riktigt tunga släpor kan överhetta oljan så pass att lådan i stort sett går smörjtorrt.
Man behöver använda lågväxeln ibland, även om motorn orkar.

Manuella lådor brukar ta stryk som fan av vridmomentstarka motorer.
Massor av hästar kan de tåla, men när en rekorderlig våtta vräker ur sig vridmoment på lågvarv, så belastas varje kugge oerhört mycket mer än när det är snurr på grejorna.
Lite synd, ety manuell låda är bättre i terrängen.
 
I mitt fall blir det nog svårt att komma undan billigare.

Med en inköpskostnad på 5000:-, nyskattad (5000-1800=3200).
Med en snittförbrukning på cirka 0.8 (2000*0,8=1600) (14:-*1600=22400).

22400+3200= 25600:-
+ försäkring 1600:-
= totalkostnad på 27200:-

Blir nog svårt att komma under det med en pickis. :gnissla

Vatusan drar min 3 liter milen för då?! :va :mad:

Men med inköpskonstnaden inräknat är det ändå billigare jao.

Manuella lådor brukar ta stryk som fan av vridmomentstarka motorer.
Massor av hästar kan de tåla, men när en rekorderlig våtta vräker ur sig vridmoment på lågvarv, så belastas varje kugge oerhört mycket mer än när det är snurr på grejorna.
Lite synd, ety manuell låda är bättre i terrängen.

Vad jag förstått så är inte amerikanarnas manuella lådor vidare bra helt enkelt. Tydligen är dom för klena och amerikanare skall hålla sig till automat.
Vilket är lite synd. :(
 
Last edited:
Vatusan drar min 3 liter milen för då?! :va :mad:

Men med inköpskonstnaden inräknat är det ändå billigare jao.

Tja, på de flesta jag sett som drar så mycket sås är luftfiltret igensatt, oljan från sekelskiftet och stiften helt slut.
I lite ovanligare fall så läcker ventilerna som såll.

Sen beror det såklart på hur man kör.
När jag busar i vinterföret kommer jag ganska lätt upp 1.5liter men det är sällan jag kör en hel tank så (mest eftersom jag alltid har en massa grejor löst i bilen :gnissla)

Ganska busigt att mercan drog ~litern blandad körning på 3.2L och 220kusar. Medans Volvon drar 0.8-0.9 på 2.3L och 115hk.
Och drar ungefär lika mycket när man busar. Båda sugisar.
Och då är M104 verkligen inte någon opålitlig motor.
 
Last edited:
Är det nån som har koll på vilka varianter av usa-pickuper man ska akta sig för?
Nån vxl-låda eller bakaxel eller diesel-pump som inte pallar?

GM´s 5,7-litersdiesel.

Så som det är nu vill jag helst ha en Ford med enkelhytt, eller nästa storlek på hytt. 4wd, c-kortsreggad och diesel. Dodge med cummins är också intressant, men rak sexa känns nåt snäpp tråkigare. Oavsett märke och modell ska det vara bruksfordon, så bucklor och repor är skitsamma. Automaterna förresten, håller de på större pickuper? Manuell bättre?

Köp den här då!
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_f_250_pickup_29912722.htm?ca=11&w=3
Den är från den magiska perioden 94-97 där allt var grymt på bilen och den fortfarande såg ut som en pickis.

Kul objekt för någon som vill pilla mycket. Skabjud å tjöp!

http://www.blocket.se/vasterbotten/Billig_Dodge_Diesel_pickup_31761435.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top