Pickup-besatt.

Har varit sugen på pickup ett tag nu, och med 9 2'or på escorten så har jag nu bestämt mej för att handla en.

Har kikat lite på följande bilar.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Hilux_X_cab_30948627.htm?ca=17&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Cheva_Pickup_30643990.htm?ca=17&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Chevrolet_S10_PICK_UP_4_3_V6_30966256.htm?ca=17&w=3

Silveradom står självklart högst upp på önskelistan, men en icke fungerande 4wd oroar mej. Har en känsla av att det inte är lika enkelt att fixa som säljaren påstår.

Tipsa gärna om liknande bilar i ungefär samma prisklass.

Vi renoverade inkopplingen av 4wd på vår cheva pickis och jag tror att det kostade ungefär 2500 med ny solenoid och en ny kabel för dom hade givetvis bytt kontakt.

Kollade precis på hansen racing och bara solenoiden kostar 1500 på ett ungefär sen ska man ju krypa under och byta den också.

4WD solenoid
 
Vi renoverade inkopplingen av 4wd på vår cheva pickis och jag tror att det kostade ungefär 2500 med ny solenoid och en ny kabel för dom hade givetvis bytt kontakt.

Kollade precis på hansen racing och bara solenoiden kostar 1500 på ett ungefär sen ska man ju krypa under och byta den också.

4WD solenoid

Okej, han som säljer den sa att det inte var några missljud eller liknande iaf.
Pratade om någon vakumklocka som eventuelt kunde vara trasig.
Solenoid sitter bara på de nyare, medens de äldre är vakumstyrda?

Visar det sej vara dyrt och krångligt så kan man i värsta fall vänta tills våren med att fixa det.

Ska åka och kolla på den imorgon.
 
Visar det sej vara dyrt och krångligt så kan man i värsta fall vänta tills våren med att fixa det.

Ska åka och kolla på den imorgon.

Nackdelen med pickup och 2wd är att du har i princip ingen som helst vikt över drivhjulen, kan bli lite kinkigt med framkomligheten då.

Skatten kollar du här:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Funkar dock på på bilar som ej är import.
 
Okej, han som säljer den sa att det inte var några missljud eller liknande iaf.
Pratade om någon vakumklocka som eventuelt kunde vara trasig.
Solenoid sitter bara på de nyare, medens de äldre är vakumstyrda?

Visar det sej vara dyrt och krångligt så kan man i värsta fall vänta tills våren med att fixa det.

Ska åka och kolla på den imorgon.

Jag hittade solenoiden när jag sökte på annonsbilens regnummer så det sitter nog solenoid på den, det gjorde det på vår -90a och det gör det på vår -98a.
 
skatt

Nej.
Eller vad kostar skatten på en fullsize disel egentligen?

Det festliga är att om den är regad för C-kort är det billigare skatt än en b-korts pcikis.
En c-kortare med dubbelmontage som har en totalvikt på 4.5 ton ca kostar ca 2600, en vanlig enkel liten b-kortare med säg bensin 350 v8 kostar ca 3000 och är det en diesel kostar den 5...
 
Jag är sjukt sugen nu. Vad är domen på Titan och Thundra? Jag har frågat förr men då ducka ni frågan.

nissan_titan_static.jpg
 
Jahapp, börjar bli dags för en "vettig" bruksbil.. Nån som har några bra tips på vad man vill ha och inte vill ha, just nu lutar det åt cheva.. 6,2 eller 6,5 motor.
Ev king cab eller L200..
Krav: 4x4 och diesel, gärna c-reg.
budget : ca 70k

Vad ska man inte ha?
hur pass långmil törs man köpa?
Vad vill man ska vara gjort på en långmilare?
 
Lutar åt Cheva silverado 2500 med 6,2 motor.
Någon som har koll på hur man går tillväga för att c-regga, om man behöver byta några grejer?
Gärna om nån vet hur mycket man får lasta och dra med en sådan c-reg.
 
Jahapp, börjar bli dags för en "vettig" bruksbil.. Nån som har några bra tips på vad man vill ha och inte vill ha, just nu lutar det åt cheva.. 6,2 eller 6,5 motor.
Ev king cab eller L200..
Krav: 4x4 och diesel, gärna c-reg.
budget : ca 70k

Vad ska man inte ha?
hur pass långmil törs man köpa?
Vad vill man ska vara gjort på en långmilare?

Lutar åt Cheva silverado 2500 med 6,2 motor.
Någon som har koll på hur man går tillväga för att c-regga, om man behöver byta några grejer?
Gärna om nån vet hur mycket man får lasta och dra med en sådan c-reg.

För 70k måste det gå att hitta med 6,5l TD, det gör enorm skillnad på hur den är att köra. 6,2:an är riktigt trött. 130hästkrafter om jag minns rätt mot 195 i 6,5:an.

Långmilare 6,5

6,2 C-reg
 
För 70k måste det gå att hitta med 6,5l TD, det gör enorm skillnad på hur den är att köra. 6,2:an är riktigt trött. 130hästkrafter om jag minns rätt mot 195 i 6,5:an.

Långmilare 6,5

6,2 C-reg


Det går att hitta med 6,5an, frågan är om det är värt mellanskillnaden..
för tillfället åker jag caddy från -85 eller kadett 1200, så slö kanske den inte uppfattas:huvet
Prio 1 är pålitligt och lättskruvat, vill jag åka fort har jag hojar och turbobilar.. iofs vill man väl ha vrid så det orkar dra tungt.

dubbelmontage går bort, inte det stuket jag vill ha + att vi har vanliga rutor på jobbparkeringen :D

Den röda har jag mailat på, inte fått svar på 4 dagar.. känns sådär när det står i annonsen att det går bra att maila flör info:va
annars är den mest aktuell nu.
ska kolla på en annan i grannbyn få se om jag kan pruta ner den...
 
Last edited:
Last edited:
Ska du köra C-reggat finns det hur mycket som helst. Ska den vara brukis eller vill du myspysa i kupén?.. förlåt jag menar på bryggan.

Trusty långford

http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_f_250_pickup_29912722.htm?ca=11&w=3

Klassique GM

http://www.blocket.se/varmland/Gmc_Sierra_1500_6_5TD_Z71_31104761.htm?ca=11&w=3

Billig dodgefavorit

http://www.blocket.se/orebro/Dodge_4x4_cummins_pickup_31143764.htm?ca=11&w=3


Ska ha bruksis, maxpris 70k, kanske lite över..
av dom 3 har jag kollat på sierran, den är väl dock inte C-reg..
Måste kolla upp hur mycket jobb det är att greja det.

Vill iaf ha en -90 talare..
 
Ska ha bruksis, maxpris 70k, kanske lite över..
av dom 3 har jag kollat på sierran, den är väl dock inte C-reg..
Måste kolla upp hur mycket jobb det är att greja det.

Vill iaf ha en -90 talare..

Då finns det hur många som helst.
 
Sitter och kikar på Top Gear US E04.
Vill ha en Raptor, eller en VelociRaptor. :Bugar

hennessey_velociraptor_600_.jpg


phpthumb_generated_thumbnailjpg210.jpg


2010-Ford-F-150-SVT-Raptor-XT-Front-Angle-View-588x391.jpg


[YOUTUBE-ID]KnLRtZp47tc[/YOUTUBE-ID]
 
Har glidit runt i min pickup i en vecka nu, och blir mer och mer nöjd för varje dag.
Nu med fungerande 4wd, utan 4wd var den dock värdelös.

Vilka däck ska man köra med?
En bra blandning mellan terräng och vägegenskaper.
 

Bifogat

  • IMG_0077.jpg
    IMG_0077.jpg
    238.8 KB · Visningar: 111
Back
Top