Pickup-besatt.

Snabb fråga medans jag läser igenom tråden, vilken pickis rekommenderas med följande önskemål:

- 4wd
- Diesel
- Ac
- Gärna ganska bränslesnål, alltså inte runt 1,5 l/mil
- Helst inte dubbelhytt, har inget större behov av baksäte.
- Prisläge mellan 30-70 000
 
Snabb fråga medans jag läser igenom tråden, vilken pickis rekommenderas med följande önskemål:

- 4wd
- Diesel
- Ac
- Gärna ganska bränslesnål, alltså inte runt 1,5 l/mil
- Helst inte dubbelhytt, har inget större behov av baksäte.
- Prisläge mellan 30-70 000

Cheva/GMC 1500 med 6.2l diesel om du vill ha jänkare. Slö men billig. Drar en liter eller mindre om du kör långt och inte för fort. Se till att få 700-lådan och inte 350 då den bara har 3 växlar vilket får upp varvet på landsväg/motorväg och ökar förbrukningen.

Med dieselvärmare
http://www.blocket.se/vastmanland/Chevrolet_Silverado_2500_6_2L_Diesel_4x4_27589190.htm?ca=11&w=3

Annars om du vill ha en billig men sjukt bra japan det bästa alternativet konstigt nog VW Taro Diesel. Det är EXAKT samma bil som Toyota Hilux vilken är kronjuvelen bland de japanska pickisarna fast med folkamärke vilket gör den billigare.
 
Last edited:
Min våta dröm är en fet F350 med diesel-våttan. Den ska ha tvillingmontage, vändskiva och en fet husvagnstrailer. Där snackar vi bil!
 
Snabb fråga medans jag läser igenom tråden, vilken pickis rekommenderas med följande önskemål:

- 4wd
- Diesel
- Ac
- Gärna ganska bränslesnål, alltså inte runt 1,5 l/mil
- Helst inte dubbelhytt, har inget större behov av baksäte.
- Prisläge mellan 30-70 000

Jag vill (åter igen) slå ett slag för Opel Campo.
Egentligen en Isuzu med deras underbara 3,1liters dieselfyra.
Lägre än övriga fyrhjulsdrivna pick-upper.
På gott och ont.
 
Ich, hoppas jag kan få mercajävelen såld så jag kan införskaffa mig en pickis när jag skramlat ihop lite stålars.
 
Blazer = det bästa från två världar eller totalt värdelös? gamm modellen såklart
 
Dom är driftsäkra, det som kan rackla på en jänk är elsystemet särskilt om det är ett gäng klåpare som kopplat in diverse tillbehör. Torkarmotorn är en grej som kan glappa på dom, skitlätt och fixa med en lödkolv dock.

Reservdelar är billigare än till volvo 240 så går nåt sönder så har du råd att laga det.
 
Cheva/GMC 1500 med 6.2l diesel om du vill ha jänkare. Slö men billig. Drar en liter eller mindre om du kör långt och inte för fort. Se till att få 700-lådan och inte 350 då den bara har 3 växlar vilket får upp varvet på landsväg/motorväg och ökar förbrukningen.

Med dieselvärmare
http://www.blocket.se/vastmanland/Chevrolet_Silverado_2500_6_2L_Diesel_4x4_27589190.htm?ca=11&w=3

Annars om du vill ha en billig men sjukt bra japan det bästa alternativet konstigt nog VW Taro Diesel. Det är EXAKT samma bil som Toyota Hilux vilken är kronjuvelen bland de japanska pickisarna fast med folkamärke vilket gör den billigare.

Min 2500 med "Heavy duty chassie" d.v.s. axeln med avlastade drivaxlar och "dra tunga släp" utväxling var utrustad med 6,2 Diesel och TH400 (trestegs utan lock up).
Den ville ha 1,6 liter/milen olastad. Med ett ton på flaket blev den dräglig att åka.
Med ett ton på flaket tuffade den iväg på tomgång när man la i driven, en fantastisk arbetskompis.
Såldes p.g.a för mycket annat att göra, ibland är man mer än lovligt korkad:huvet
 
Dom är driftsäkra, det som kan rackla på en jänk är elsystemet särskilt om det är ett gäng klåpare som kopplat in diverse tillbehör. Torkarmotorn är en grej som kan glappa på dom, skitlätt och fixa med en lödkolv dock.

Reservdelar är billigare än till volvo 240 så går nåt sönder så har du råd att laga det.
Om man jämför med en transporter 1.9tdi som ligger i samma pris som chevan. Vilket är det bästa valet, jag ska ha den till lite hojtransport och små skräp nångång. Budgeten ska hållas så låg som möjligt
 
Hur är en gammal cheva v6a med 26000mil på mätaren? Är det nåt att ha eller bara att glömma och gå vidare. Jag vill ha en billig bil som jag kan köra hojen med. Är den driftsäker eller kan jag förvänta mig att det blir dyrt som fan?

typ denna:
http://www.blocket.se/skaraborg/Cheva_pickup_1500_27027210.htm?ca=15&w=3

En sån har jag haft fast med manuell låda. Tog minst 1,5 i stan möjligtvis ner åt litern på landsväg. Dock helt värdelös när man börjar lasta på lite grejer på den. Åkte upp till sälen med en hoj på flaket + släpkärra med skoter, 2 liter milen hela vägen upp :). Men som sagt snorbilliga reservdelar.
 
Tack för alla bra svaren, fortsätt gärna svara :)

Jänkepickis går nog bort pga. törsten. Visst de japanska är inte snåla men ändock snålare.

Taro/Hilux är helt klart intressanta.
Hur är det med Ford Ranger/Mazda B2600/Mitsubishi L200 ?
KingCaben för de pengarna skottar väl motorer så dem undviker jag.
 
Någon som har koll på Tundra och Titan? Är dom det bästa av två världar eller det sämsta?
 
Tack för alla bra svaren, fortsätt gärna svara :)

Jänkepickis går nog bort pga. törsten. Visst de japanska är inte snåla men ändock snålare.

Taro/Hilux är helt klart intressanta.
Hur är det med Ford Ranger/Mazda B2600/Mitsubishi L200 ?
KingCaben för de pengarna skottar väl motorer så dem undviker jag.

Jag tjöppte ju en Ssang yong buss för ett tag sedan.
Deras pickup (actyon) är ganska populär här i trakterna.
Pålitlig drivlina (mercedes), hög komfort, lågt pris.
Jag retar mig på att de bara verkar säljas med 2 liters motorn.
2,7an känns mer lagom.
Men 140 hästar räcker nog om man inte lastar tungt.
Skall dricka 0,8 blandad körning.
[YOUTUBE-ID]_cAK7d48uXg[/YOUTUBE-ID]
 
Jag tjöppte ju en Ssang yong buss för ett tag sedan.
Deras pickup (actyon) är ganska populär här i trakterna.
Pålitlig drivlina (mercedes), hög komfort, lågt pris.
Jag retar mig på att de bara verkar säljas med 2 liters motorn.
2,7an känns mer lagom.
Men 140 hästar räcker nog om man inte lastar tungt.
Skall dricka 0,8 blandad körning.
[YOUTUBE-ID]_cAK7d48uXg[/YOUTUBE-ID]

Du får ursäkta mig, men det där är bland bilvärldens mest missfosterdesignade bil. "Så ful så de blinde glor" som stefan och krister hade sagt...
 
Ssang Yong är säkert prisvärda och troligtvis till och med bättre än gamla 90-tals pickuper men...Nej, jag skulle inte vilja köpa en just nu. Vet inte riktigt varför men det krävs nog några år och lite erfarenheter för att det märket skall vinna gehör hos mig.


Vad tror ni om en dylik denna då?
http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_b2500_2_5TDI__Ford_Ranger__med_ny_bes_27035005.htm

Skåpet har jag inget behov av, så det kan man sälja av eller köpa utan.
Den har AC och ingen rost.
 
Nej nu jävlar.

Nu har jag letat ihjäl mig efter en Cheva Silverado, hook me up nu för tusan!
 
Back
Top