Pickup-besatt.

Man får palla upp bilen på ramen. Släppa puttrarna på bladisarna bak och lossa fjädrarna fram så att bakaxeln och drivaxlarna fram ligger lösa.
Sedan pumpar man upp bilen så att man kan ta bort det som ska bort och ersätta med det från höjsatsen.
WD-40 och en tumsats är att rekommendera.

:tummenupp

Ok, men jag behöver alltså inte krångla med att förlänga styrleder, ledningar, sladdar och kardaner?:) Isåfall får det nog bli ett dylikt kit, för 35:or vill jag ha:banana Nu gäller det bara att hitta det bästa och billigaste alternativet... Någon som har lust att hjälpa till att leta?:D
 
Här är någon som kör på "Ved och Porr" :D

814c3b647e2c77a.jpg


Teo, bara börja bygga: :D

P6300006.jpg


home_4.jpg


Liten båt
bigboat.jpg


Är det något de inte kör med pickis där borta?
attachment.php


attachment.php
 
De här herrejösses höjningarna jänkarna har; hur fixar man dom?
 
Båtpickisen var ju bara för awesome, fan vilket snyggt bygge!:yoparty :banana
 
Jo det här med turbovissel...

[YOUTUBE-ID]XAIHPzuqSc4[/YOUTUBE-ID]
 
De här herrejösses höjningarna jänkarna har; hur fixar man dom?

De har helt absurda lift-kits... Gå in på 4wheelparts hemsida och kolla runt lite, finns gott om tum att vinna i höjd... Värsta höjningskitet samt karosshöjningskuddarna så har du fått upp bilen en halvmeter och man kränga på monsterdäck vilka får upp bilen till sisådär din huvudhöjd, fast i tröskelhöjd då:D

Jo det här med turbovissel...

[YOUTUBE-ID]XAIHPzuqSc4[/YOUTUBE-ID]

En sak jag alltid undrar över med tractorpullers... Där när de börjar gasa försiktigt och stadigt jobbar sig upp i varv, dumpar "kopplingen" och far iväg, vad beror egentligen fördröjningen på? Gasar de bara försiktigt eller har de sånt extremt turbolagg att det faktiskt tar sån tid för maskinen att komma upp i varv obelastat från tomgång?:va
 
Last edited:
Nej, nu ska jag sluta spamma tråden med massa ekipage.
Men den här måste jag visa, var coolt stuk på den. :)

DSC00329.jpg


DSC_0376.jpg
 
De har helt absurda lift-kits... Gå in på 4wheelparts hemsida och kolla runt lite, finns gott om tum att vinna i höjd... Värsta höjningskitet samt karosshöjningskuddarna så har du fått upp bilen en halvmeter och man kränga på monsterdäck vilka får upp bilen till sisådär din huvudhöjd, fast i tröskelhöjd då:D



En sak jag alltid undrar över med tractorpullers... Där när de börjar gasa försiktigt och stadigt jobbar sig upp i varv, dumpar "kopplingen" och far iväg, vad beror egentligen fördröjningen på? Gasar de bara försiktigt eller har de sånt extremt turbolagg att det faktiskt tar sån tid för maskinen att komma upp i varv obelastat från tomgång?:va

Den laddar ju över 10 bar, så det krävs nog lite tid för att få upp trycket. :rolleyes:


Det här med portal axle, känns det inte ganska mycket mer komplicerat?
Jag har inte sett så många köra med det.
 
Den laddar ju över 10 bar, så det krävs nog lite tid för att få upp trycket. :rolleyes:

Jo, men ändå... 10 sekunder för att få upp varvet tillräckligt när motorn går helt obelastad?:va
 
En sak jag alltid undrar över med tractorpullers... Där när de börjar gasa försiktigt och stadigt jobbar sig upp i varv, dumpar "kopplingen" och far iväg, vad beror egentligen fördröjningen på? Gasar de bara försiktigt eller har de sånt extremt turbolagg att det faktiskt tar sån tid för maskinen att komma upp i varv obelastat från tomgång?:va

I videon får jag en känsla att han har en turbin som inte nyper för ens 2500 varv eller något då han har full effekt. Känns som han gasar lite försiktigt dit för att känna när det nyper så han får till en bra start.
 
Det brukar vara traktorpulling i alla fall en gång om året i Ekeröd typ. Dra dit och kolla, de é naaaaajs! :fakta

Har varit sugen bra länge, får väl ta och göra slag i saken då:tummenupp

I videon får jag en känsla att han har en turbin som inte nyper för ens 2500 varv eller något då han har full effekt. Känns som han gasar lite försiktigt dit för att känna när det nyper så han får till en bra start.

Förstår. Och alla enorma megatraktorer då, turbolagg eller samma där?
 
Last edited:
Du spammar inte. Det är för lite bilder i tråden!

Då fortsätter vi med några, sen är det dags att sova.

24400190043_large.jpg


attachment.php

För det är ju dumt att köra pickupen på släp efter lastbilen? :va

30780lbs.jpg

Så ser 14 ton ut :)

weightticket.jpg


IMG_4470.jpg

Lekstuga :D

100_3691.jpg

Räcker det med en kula "på flaket" för att köra med ett gooseneck-släp?
Det förstör ju inte flakets användningsområden allt för mycket.
Och om vi pratar svenska regler, ger det några fördelar?
Hur blir det med lastvikt/släpvagnsvikt?
 
6215680065_large.jpg


Lasta den baljan full med 0-200, sen är det jävlar i mig lass! :yoparty
Vad har den ett sånt ekipage till? :va
Fejk big time.
Skulle han hissa den korgen hade han behövt följebil med hydraultank.
För att inte snacka om pumpen hade tagit halva baksätet...
Undra vilken bakfjäding dom har??
Kollar man in vilken belastning dom har på vändskivan är det konstigt att pickisarna inte slår en baklänges frivolt rätt in i deras egen röv o försvinner:va
 
Bara älskar alla bilder,mer mer mer!Men undrar ju lite om reglerna i Usa ang vikter.Kan man koppla på vad som helst och bara åka?Har de motsvarande C-kort eller ett körkort så får man köra allt?Blir lite mörkrädd när man ser deras trailers..
 
En sak jag alltid undrar över med tractorpullers... Där när de börjar gasa försiktigt och stadigt jobbar sig upp i varv, dumpar "kopplingen" och far iväg, vad beror egentligen fördröjningen på? Gasar de bara försiktigt eller har de sånt extremt turbolagg att det faktiskt tar sån tid för maskinen att komma upp i varv obelastat från tomgång?:va

Det funkar som på en dragracer med tomat. Stall speed kan ligga på flera tusen varv.
 
Last edited:
Det funkar som på en draracer med tomat. Stall speed kan ligga på flera tusen varv.

Var något åt det hållet som jag försökte förklara fast med 9.000 ord:gnissla

Även om flera tusen varv är tveksamt just i det här fallet.

Hur blir det med lastvikt/släpvagnsvikt?

Eftersom det är en lastbil och ingen familjebil som skjuter bakdämparna om man sätter två fullvuxna i baksätet så är det inget problem.

Min båttrailer är byggt att lägga över en del av båtens vikt på dragbilen för att öka trycket på drivhjulen samt att minska släpets vikt.

Fejk big time.
Skulle han hissa den korgen hade han behövt följebil med hydraultank.
För att inte snacka om pumpen hade tagit halva baksätet...
Undra vilken bakfjäding dom har??
Kollar man in vilken belastning dom har på vändskivan är det konstigt att pickisarna inte slår en baklänges frivolt rätt in i deras egen röv o försvinner:va

Den står i alla fall lastad på bilen. Man ser att Långforden är ihopsjunken i bakbladisarna. Sen om den är ordentligt kopplad är ju en annan sak. De har i alla fall plåtat ekipaget vid olika tillfällen så de verkar ju måna om att få folk att tro på det i så fall.
Vad ligger kultrycket på en sådan släpkärra på tro? Ett ton? Mer?
 
Last edited:
Fejk big time.
Skulle han hissa den korgen hade han behövt följebil med hydraultank.
För att inte snacka om pumpen hade tagit halva baksätet...
Undra vilken bakfjäding dom har??
Kollar man in vilken belastning dom har på vändskivan är det konstigt att pickisarna inte slår en baklänges frivolt rätt in i deras egen röv o försvinner:va

Nja.
Det beror på hur stora kolvstänger man använder.
Hydraultanken behöver bara ta hand om den mängd olja som kolvstången tränger undan.
Till det behövs en högtryckspump.
Inte heller den tar mycket plats.

Hela idén med trailer är att lägga vikt mitt på dragbilen.
Slår runt gör det icke.

Så i teorin är ekipaget fullt möjligt.
Men konstruktionsmässigt tror jag inte bilen tål att man lägger på mer än ett par ton på flaket.
Så särskilt praktiskt är det inte.
Men de vanligare semitrailrarna man ser som fungerar som hästkärror, husvagnar och liknande fungerar fantastiskt bra.
Med samma ekipagelängd får man oerhört mycket mer utrymme (dragstångens längd plus en meter över flaket) och bättre fäste till både drivning och bromsar.
Blir dessutom lättmanövrerat vid backning.
En bra modell.
Som "racebuss" skulle det passa utmärkt.
Med samma ekipagelängd som med en vanlig husvagn så får man verkstadsdel på köpet.
Ner med stödbenen, så står den stadigt och bilen är fri.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top