Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag ska hämta en Mv Agusta som jag köpt på torsdag, tänkte se om jag kan få upp den på flaket. Så du får snart en recension från verkliga livet. Lasthöjden är väl det stora problemet..

Hitta en naturlig ramp någonstans i form av en klippa eller något att baka mot med läppen nere.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Tuff. Gillar Toyota Thundra men jag förstår inte varför de struntat i dieslar på dom där. Enligt dp-magazine är en lillcummins under utveckling och det är fler av storjapsarna som är och rycker i den. Dodge hoppade KONSTIGT NOG :va den i sin 1500 och tog själva fram en 3l-V6 i stället.. Varför inte köra Cummins rakt igenom när det var Cummins som hjälpte Dodge från att helt skrota RAM i slutet av 80-talet.

Dom har ju redan satt den i en frontier så det kommer väl under nästa år i Titan.. Jag har dock inte förstått diesel-faiblessen helt och hållet, min 5.6 l V8 bensin drar runt 1.3 vanlig körning och kostar knapopt 3000 i skatt. En diesel kostar väl 6000-7000 i skatt och dieseln står ju ofta högre än bensinen.. Och en bensin-v8 på runt 6 liter har ju vissa karaktärsdrag som är svårslagna..
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
En diesel motor på runt 6l har ett underbart ljud som inte bensinare kommer i närheten utav.

Sedan har du vridet!
 

FastechDuramax

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Danmark
Hoj
Duramax
Det ær helt riktigt Teo! Jag blev riktigt æcklad nær jag såg vad som fanns i mitt insug! :zpy
Kænns dock så sjukt bra och ha fått rensat bort det dær nu! :banana Ska ge minst 30hk också!
Samt en bættre gång och bættre ekonomi!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Dom har ju redan satt den i en frontier så det kommer väl under nästa år i Titan.. Jag har dock inte förstått diesel-faiblessen helt och hållet, min 5.6 l V8 bensin drar runt 1.3 vanlig körning och kostar knapopt 3000 i skatt. En diesel kostar väl 6000-7000 i skatt och dieseln står ju ofta högre än bensinen.. Och en bensin-v8 på runt 6 liter har ju vissa karaktärsdrag som är svårslagna..

Såg att Frontier gjorde en specialarbil runt den motorn men även då verkade det osäkert om de skulle köra på det.

Mät upp ordentligt vad V8:an drar så lovar jag att den kommer dra mer än så.
Själv är det i första hand motorkaraktären, enkelheten, och pålitligheten som lockar med dieseln. Sedan råstyrkan så klart. Dessutom blir dieselmaskinens förbrukning tämligen oförändrad om så ett ton ligger på flaket.

Kikar man på rednecks som kör i lera med stora hjul ser (och hör) man det tydligt. En rapp bensinare kan ha 700 hästar och gå som ett skott men så fort den möljat ner sig en bit i leran märker man hur orken fattas och den låter ansträngd och varvet sjunker medan en motsv diesel bara öser på. Det i sig är något jag tvärgillar.
Med det sagt så är jag ändå förtjust i fina bensinarpickisar.
 

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
Tuff. Gillar Toyota Thundra men jag förstår inte varför de struntat i dieslar på dom där. Enligt dp-magazine är en lillcummins under utveckling och det är fler av storjapsarna som är och rycker i den. Dodge hoppade KONSTIGT NOG :va den i sin 1500 och tog själva fram en 3l-V6 i stället.. Varför inte köra Cummins rakt igenom när det var Cummins som hjälpte Dodge från att helt skrota RAM i slutet av 80-talet.

Den lilla V6:an var ju något som FIAT redan hade färdigt så den var ju bara att plocka in i produktionen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Den lilla V6:an var ju något som FIAT redan hade färdigt så den var ju bara att plocka in i produktionen.

Visst men Cummins har ju haft sin 3,9:a t.ex färdig länge. Är övertygad om att dodgefolket hellre skulle ha den och därav cementera cummins/dodgesammarbetet ytterligare. Både Cummins och Ram-pickisarna var nere för räkning i skiftet 80/90 men sammarbetet blev bådas räddning och dodgecumminsfolk är fanimej mer lojala än hondafolk.

Kanske ett sätt att motverka att en till kristendomen konkurrerande sekt uppstår iof...
 

FastechDuramax

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Danmark
Hoj
Duramax
Jag ær på min 5e pickup i ordningen. Har haft 4 fullsize och en S10 tidigare..

Två st RAM HEMIs 1500 från 2006 med 5,7 liters V8an (med cylinderavstængning) Underbar maskin och ljudet ær svårtslaget...

Men - 1,3 l/10km ? :rofl Jag ær ingenjør och har en fablesse før att mæta och rækna kan inte låte bli att mæta brænsleførbruking.. Med originalhjul och 90km/h på långkørning +20mil. Kør du på 1,33l/kmh (1,45 påvæg hem men 95km/h och några omkørningar) Uppmætt med hjul som matchar hastighetsmætaren/trippen och faktiskt tankad mængd bensin føre och efter.

Detta ær alltså det absolut bæsta du kan se! Blandad kørning ær ett vitt begrepp och varierar før alla.
Men med lite startstoppkørning i stan och några pådrag før att lyssna på ljuuuuuudet så hamnar vi lætt mellan 1,9-2,1liter/mil.. Det funkar om man har den som andrabil och inte kør så mycket men ændå..

I en gammal sleten S10 med V6 på 3,9 liter såg jag næstan samma førbrukning, minus ca 10%.

Bytte land och help pløtsligt var dieseltruckarna inom ræckvidd då det inte kræver C-kort hær! :)

Det fick bli en Dodge Ram 2500 Cummins 5,9 2006. Otrolig maskin, karatæren ær væl lite som en traktor men med ett underbart ljud och hærligt vrid. Denna kørde ærliga 1,05liter/mil på lugn långkørning med standardhjul! Øver en hel tank mætte jag som mæst 1,55l/mil med i stort sett bara stadskørning och lite bus! Det ær inte dåligt!

Duramaxens 6,6 V8 ska ha lite mer men det kan inte jæmføras då hon ær højd 3" + grovmønstrade 33"or..
Har inte gjort en riktigt långkørning med henne æn men det kommer!
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Men om man räknar bort skatten så ska man ändå köra en bra bit innan det lönar sig, inköpspriset är ju också högre för det mesta på en diesel. Jag säger inte att diesel är dåligt, bara att jag hellre kör bensindrivet och det är ju ganska subjektivt. 1,3 mätte jag upp mellan Stockholm och falkenberg, snittade runt 100 kmh.


Jag ær på min 5e pickup i ordningen. Har haft 4 fullsize och en S10 tidigare..

Två st RAM HEMIs 1500 från 2006 med 5,7 liters V8an (med cylinderavstængning) Underbar maskin och ljudet ær svårtslaget...

Men - 1,3 l/10km ? :rofl Jag ær ingenjør och har en fablesse før att mæta och rækna kan inte låte bli att mæta brænsleførbruking.. Med originalhjul och 90km/h på långkørning +20mil. Kør du på 1,33l/kmh (1,45 påvæg hem men 95km/h och några omkørningar) Uppmætt med hjul som matchar hastighetsmætaren/trippen och faktiskt tankad mængd bensin føre och efter.

Detta ær alltså det absolut bæsta du kan se! Blandad kørning ær ett vitt begrepp och varierar før alla.
Men med lite startstoppkørning i stan och några pådrag før att lyssna på ljuuuuuudet så hamnar vi lætt mellan 1,9-2,1liter/mil.. Det funkar om man har den som andrabil och inte kør så mycket men ændå..

I en gammal sleten S10 med V6 på 3,9 liter såg jag næstan samma førbrukning, minus ca 10%.

Bytte land och help pløtsligt var dieseltruckarna inom ræckvidd då det inte kræver C-kort hær! :)

Det fick bli en Dodge Ram 2500 Cummins 5,9 2006. Otrolig maskin, karatæren ær væl lite som en traktor men med ett underbart ljud och hærligt vrid. Denna kørde ærliga 1,05liter/mil på lugn långkørning med standardhjul! Øver en hel tank mætte jag som mæst 1,55l/mil med i stort sett bara stadskørning och lite bus! Det ær inte dåligt!

Duramaxens 6,6 V8 ska ha lite mer men det kan inte jæmføras då hon ær højd 3" + grovmønstrade 33"or..
Har inte gjort en riktigt långkørning med henne æn men det kommer!
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Men om man räknar bort skatten så ska man ändå köra en bra bit innan det lönar sig, inköpspriset är ju också högre för det mesta på en diesel. Jag säger inte att diesel är dåligt, bara att jag hellre kör bensindrivet och det är ju ganska subjektivt. 1,3 mätte jag upp mellan Stockholm och falkenberg, snittade runt 100 kmh.

Jag betalar 2400kr/år på min diesel.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror helt klart på Fiat/Dodge 3.0 v6an. Om lådan är hälften så bra som den ser ut på pappret tror jag kombon är ypperlig.
För en 1500.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag köpte min diesel för 150.000 för 13 år sedan. Har blivit erbjuden 200.000 för den och jag vet att jag har igen pengarna. Hade jag köpt en bensinare för 150.000 hade jag fått 50.000 för den i dag. MAX. Där kan vi snacka ekonomi...

Nu är det iof inte av ekonomiska skäl jag har min bil utan för att det är min drömbil. Inte bara en pickis utan DEN pickisen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tror helt klart på Fiat/Dodge 3.0 v6an. Om lådan är hälften så bra som den ser ut på pappret tror jag kombon är ypperlig.
För en 1500.

Tror den kommer funka kanon jag med men de har tagit klivet lite från enkel stordiesel till personbilsdiesel med 600 databoxar som garanterat kommer fucka ur.
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
20140206_100731.jpg20140206_100742.jpg20140206_100821.jpg20140206_101025.jpg Fick agera tungbärgare upp på flatruet end dag,, min polares nissan hade parkerat fel :)
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Jorå de är en nissan titan som sitter i skiten... mäkta solt va man när man fick dra lös den med dodge ramen... hade nog fan kunnat släpa med han hela vägen ner till Ljungdalen om han inte tuitat som en tok.. :)
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Och är de någon som undrar om disel förbrukningen så är den konstant dvs 1.2 l/mil och då är de räknat med 80-90 km/h med tungt släp eller husvagnt med flaket fullt.... samt en skoter på flaket i 110 utan släp... åker du tome i stan så är de säkert 1.5L/ mil minst med en disel::: mina erfarenheter med e dodge cummins::: pece out
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top