Pickup-besatt.

Jag skulle köra med den som den är. För stora hjul på en för låg bil ser bara trött ut. Höja en gammal 2WD är att häda. Fixa en uppsättning klassiska fälgar och kör bara.
 
Poolfyllning på Lelle, elpannan bakom lillchevan orkade hålla tempen på runt 37 grader trots att 3kw 380v patronen kördes på 230v :banana... Poolfyllning.jpg
 
Har kommit fram till att jag behöver en pickis.
Jag vet dock inte vad det är jag ska titta på/efter, så där behöver jag lite tips och råd.

Krav
Diesel
4wd
1,5 hytt (alt dubbelhytt)
B-reggad
Pris ~50' (går det?)

Önskemål
Långt flak
Gärna lite höjd (ingen monstertruck)

Min mekaniker tyckte jag skulle kolla på cheva då det är lätt att hitta delar och byta mellan olika modeller.
Verkar finnas som 6,2 och 6,5 i diesel.
Vad ska man titta extra noga på?

Kommer inte köpa en nu då jag gått arbetslös i snart ett halvår så besparingarna har gått åt.
Men har fått ett jobb nu där jag börjar i slutet av augusti, och då måste jag ju veta vad jag ska spara till.

Jelp, pliis
 
Last edited:
http://www.blocket.se/sodermanland/Cheva_cheyenne_pickup_2500_4x4_6_5_diesel_40227005.htm?ca=9&w=3

sån typ? :tummenupp

vad menar du med långt flak, det "korta" på chevorna är 6.5' = typ 1,90m, långa är 8' = 2.40m

Har sett den, men då jag inte kan så mycket om såna här bilar så är det svårt att bedöma om det är ett bra köp. Den har legat ute ganska länge.
8fotarn var det jag tänkte på.
Vet inte hur långa flak det är på andra modeller/tillverkare.
 
Åkte cheva förra helgen.
En gammal kompis hade köpt en som uppgavs ha luftfjädring (eftermonterad).
Det var någon sorts gas/vätske fjädring.
I terrängläge komunicerade de båda sidorna, så att axeln rörde sig obehindrat.
På landsväg gick den krängningsfritt utan att vara stötig.
Fantastiskt bra lösning.
 
Jag hittade ett nytt användningsområde för min pickis häromdagen... stubbuppdragare:yoparty
stubbe.jpg

jävlar vad det brakar när stubben brister:lol
 
Har kommit fram till att jag behöver en pickis.
Jag vet dock inte vad det är jag ska titta på/efter, så där behöver jag lite tips och råd.

Krav
Diesel
4wd
1,5 hytt (alt dubbelhytt)
B-reggad
Pris ~50' (går det?)

...........

Jelp, pliis

Sikta på en 2500 då axlar och lager är rejälare vilket gör att bilen inte bara känns stummare utan också håller bättre.

Ska du leta beggade delar till den så är tjevrålett att föredra men annars har Grufman bil i Jakobsberg det mesta hemma till Fordarna för bra pengar samt skickar. Bra att ha å göra med är dom också.
Dessutom är Fords F-serie världens mest sålda bilmodell i över 30 år i rad så handlar du på ebay finns verkligen ALLT till den och till sjukt bra pengar.

Men vare sig du hittar en Dodge 2500 4X4 Cummins, Ford F250/F350 4X4 7,3 Powerstroke eller en Cheva/GMC 2500/3500 4X4 6,2/6,5 i bra skick, för bra pengar som är enligt dina önskemål så kommer du inte ha problem att hitta delar.
 
Last edited:
Sikta på en 2500 då axlar och lager är rejälare vilket gör att bilen inte bara känns stummare utan också håller bättre.

Ska du leta beggade delar till den så är tjevrålett att föredra men annars har Grufman bil i Jakobsberg det mesta hemma till Fordarna för bra pengar samt skickar. Bra att ha å göra med är dom också.
Dessutom är Fords F-serie världens mest sålda bilmodell i över 30 år i rad så handlar du på ebay finns verkligen ALLT till den och till sjukt bra pengar.

Men vare sig du hittar en Dodge 2500 4X4 Cummins, Ford F250/F350 4X4 7,3 Powerstroke eller en Cheva/GMC 2500/3500 4X4 6,2/6,5 i bra skick, för bra pengar som är enligt dina önskemål så kommer du inte ha problem att hitta delar.

Bra info. Tack!
Vad är det som skiljer mellan cheva 6,2 resp 6,5?

Svärfar surrade nåt om att det finns en dieselmotor som ursprungligen byggdes för bensin. Den var tydligen inget bra. Vet inte vilken det är eller om det finns nån fakta bakom alls.
Tror inte att han själv "vet" mer än så heller.
 
D
Bra info. Tack!
Vad är det som skiljer mellan cheva 6,2 resp 6,5?

Svärfar surrade nåt om att det finns en dieselmotor som ursprungligen byggdes för bensin. Den var tydligen inget bra. Vet inte vilken det är eller om det finns nån fakta bakom alls.
Tror inte att han själv "vet" mer än så heller.

Det är en motor som heter 5,7dx om jag inte minns fel, men du gör rätt i att akta dig för den!
 
Bra info. Tack!
Vad är det som skiljer mellan cheva 6,2 resp 6,5?

Svärfar surrade nåt om att det finns en dieselmotor som ursprungligen byggdes för bensin. Den var tydligen inget bra. Vet inte vilken det är eller om det finns nån fakta bakom alls.
Tror inte att han själv "vet" mer än så heller.

6.2 dieseln har ingen turbo, 130-150 hk på nästan 3 ton bil blir ingen raket. Dock går den väldigt snålt, runt litern långkörning och 1.3 blandad. Enda svaga punkten är egentligen insprutningspumpen som kan skära, kostar runt 5-6k för en nyrenoverad på ebay.
6.5 är turbo har 180? hk men drar också mer och har problem med fsd:n på pumpen, inte så insatt men det här är internet så info finns :rolleyes:

Köp pickis, det är töfft. Vill du höja satsa på en med stela axlar fram och bak, cheva pickup innan -87, alla ford och dodge 2500 eller kraligare (tror jag) :hillbilly
 
6.2 dieseln har ingen turbo, 130-150 hk på nästan 3 ton bil blir ingen raket. Dock går den väldigt snålt, runt litern långkörning och 1.3 blandad. Enda svaga punkten är egentligen insprutningspumpen som kan skära, kostar runt 5-6k för en nyrenoverad på ebay.
6.5 är turbo har 180? hk men drar också mer och har problem med fsd:n på pumpen, inte så insatt men det här är internet så info finns :rolleyes:

Köp pickis, det är töfft. Vill du höja satsa på en med stela axlar fram och bak, cheva pickup innan -87, alla ford och dodge 2500 eller kraligare (tror jag) :hillbilly

Tack!
 
Köp pickis, det är töfft. Vill du höja satsa på en med stela axlar fram och bak, cheva pickup innan -87, alla ford och dodge 2500 eller kraligare (tror jag) :hillbilly

Fordarna har IFS-axel på F250 med. Bara F350 och uppåt som har stel. :viktigpetterbilly
 
Ok, kanske inte rätt tråd men typ rätt ämne iaf...

Jag har ett vitt flak till en cheva s10, enkelhytt, -92 över. Flaket plockades av till förmån för skåp tidigt 90-tal. Har sedan dess stått och samlat damm. Någon här kanske vill göra matchande släp till sin pickis? Tror att lysena sitter kvar på flaket. Tanken har funnits hos mig att göra släp av det men tid/kunnande/engagemang räcker inte till.

Ge mig ett bud om det låter intressant. Det står utamför Nykvarn, bilder kan fixas efter v.29.
 
I brist på annat att göra gick jag ut och svetsade ihop ett nytt tryckrör till turbon på pickisen. Det tidigare röret var helt genomrostad (gick av på mitten när jag tog av det) och turbon har inte fått ordentligt tryck. Inget vissel och sämre med ork i motorn. Nu däremot, vilken skillnad!:kär Motorkaraktären är helt transformerad, tomgången låter väldigt annorlunda mot tidigare (den blev dessutom mycket tystare, turbon slår verkligen sönder mycket ljud), skjuter på så in i helskotta mycket bättre och visslar riktigt tjusigt!:banana
http://www.youtube.com/watch?v=z2-WDyWNHIU

Dock så är jag lite förbryllad... Som en del av er vet har jag ju länge dragits med varmstartsproblem vars karaktär varit väldigt lika de man får av en dålig insprutningspump. Men nu tvivlar jag lite, för faktum är att bilen startar mycket lättare när den är varm efter tryckrörsbytet... Var ändå ute och körde en rejäl testrunda och såg till att få upp temperaturen ordentligt, men när jag kom hem och stängde av motorn så startade hon utan problem. Lät henne även vila ett tag så att värmen säkert skulle sprida sig runt i motorrummet, men även efter det startade hon finfint. Är det någon som vet om en turbobil med lågt turbotryck kan bli svårstartad varm?? Kan dessa två fel vara relaterade, eller har jag bara råkat ut för en engångsgrej och bör därför se över pumpen ändå?:va Visst, den har inte alltid varit svårstartad varm. Det brukar mest vara någon gång ibland som man får mata på startmotorn innan den hoppar igång. Men samtliga gånger jag tagit ut den på en tur och kört den varm så har den varit svårstartad när jag "testat" felet när jag kommit hem igen. Men just idag, efter tryckrörsbytet, så startar den lätt... Det är nästan för bra för att bara vara slumpen, eller?:va
 
Last edited:
Fan va najs Bushido! Och jevlar vad den svarar bra! Om problemet är borta så är det ju grymt. :banana
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top