Peterpains nya turbobygge

Låter för mig som att oljan inte lyckades skilja på metallytorna. Utan det blev metallkontakt.
Vad var det för olja, Fabrikat? Typ?
Hur ser oljefiltret ut? Filtret har väl inte kollapsat? #
Och överströmningsventilen ur funktion / eller för högt öppningstryck?
Vad är det för oljefilter, Fabrikat?
Ytterligare en möjlighet är sliten oljepump, för lågt oljetryck.....

# Som andra oljefilter. Binga/Googla på KTM 1290 oil filter fail.

Vid kolvsmältning blir det en fruktansvärd belastning på det lagret, det tål inte spikning, smältning och delvis adhesion med cylindern samtidigt som resten av motorn tvingar runt allt.. Inget man behöver härleda till oljeförsörjning då den dessutom står i bänk, det är bara många andra dåliga saker som händer samtidigt. Dessa haverier brukar ofta kunna ta med storända på vevstake precis som i det här fallet.
 
enligt tillförlitliga uppgifter så ska original grejjorna klara bort mot 600 på hjulet så när det blev fullt ladd så gick det riktigt fint hehe:banana:banana:banana:banana:banana
 
Lider med dig broder.
Gemene man har ju ingen aning om vad motorsport är för något. De lever i villfarelsen att hockey o heroin missbruk är dyrt.


Farsan tex han tycker att de 2min motorsport som visas i november varje år bestående av en depå intervju med en skitig norrlänning och ett snabbt klipp där den samme brottas med en cross i ett lerhål borde kunna skäras ned med 1:58min till förmån för lite tillbakablickar på tidig 70-tals premiere league.
Han tycker för övrigt att hockey är en väldigt dyr sport
 
Låter för mig som att oljan inte lyckades skilja på metallytorna. Utan det blev metallkontakt.
Vad var det för olja, Fabrikat? Typ?
Hur ser oljefiltret ut? Filtret har väl inte kollapsat? #
Och överströmningsventilen ur funktion / eller för högt öppningstryck?
Vad är det för oljefilter, Fabrikat?
Ytterligare en möjlighet är sliten oljepump, för lågt oljetryck.....

# Som andra oljefilter. Binga/Googla på KTM 1290 oil filter fail.


Eller 20000% duty cycle på spridarna när laddet skenar in i oändligheten....
 
turbo är värre än knarkotika,har det gått sönder måste man ha en ny bara snabbt som fan:va
 
Om man inte snabbt skaffar en ny kanske man ändrar fokus till något annat och helt plötsligt har man prioriterat om, och det FÅR inte ske!
 
just så har det varit med busabygget ett år ungefär att den står där och det kan den fortsätta med oxå.sen var jag med andersson på tierp o sen var det klippt igen att den måste bara igång o få gjort det lilla som var kvar.'det var bara bränsle slangar kvar och lite el till linksprutet sen skulle den BARA bänkas och sen ställas undan till våren men men

ikväll satte jag ihop kopplingen,kolvarna ihopsatta efter ultraljudstvätten,monterat på grenröret med nya rostfria skruvar efter att en kompis planat av det lite för att det läckte lite såg jag när jag tog isär den för det var lite sot utanför 3 ans avgas.

hörs imon
 
104.JPG113.JPG

En morgon när jag kom ner till garaget o skulle åka till jobbet så kollade jag på dörren o va fan vad är det som sitter där,haha vafan ett par ben stack fram under dörren så kvällen innan när jag låste o skulle gå upp till huset så i mörkret såg jag inte mycket men tyckte att det gnällde till lite :tummenupp.så när jag kom upp till andersson den helgen inför bänkningen så sa han att han hade en lite present till mig en dekal o sätta var fan jag ville.
så nu heter jag inte trazan längre utan har avancerat lite till FLAT FROGG RACING :banana:banana:banana
 
Last edited:
F-n vilket fint garage! Är det kamtajmning med motorn i ramen jag ser? (Säg ja, säg ja)
 
hej

ja det gjorde vi med lite besvär för jag hade gjort fel på insugskammen den var på 97och ville åka med 105 på båda,det går o göra det är inte så mycket jobb att fälla ner motorn o låta den vara kvar i bakre nedre motorfästet,
 
go kväll

turboruset fortsätter i hög fart idag har jag beställt fina vevstakar ( dyra ) 5 veckors leverans tid för dom ska tillverkas först fan så spännande,kanske det blir wössner kolvar oxå om man kan jobba lite extra innan jul.har kollat lite ikväll på o få dit en annan cirkulationspump till intercoolern för den andra drog för mycket ström så nu har jag tagit en pump till cirkulation från en bmw som provkördes i en spann nu ska den bara få plats oxå.

ha det:tummenupp:tummenupp
 
go kväll

turboruset fortsätter i hög fart idag har jag beställt fina vevstakar ( dyra ) 5 veckors leverans tid för dom ska tillverkas först fan så spännande,kanske det blir wössner kolvar oxå om man kan jobba lite extra innan jul.
ha det:tummenupp:tummenupp

5 veckor är för att kunna planera in smidandet så att det sker vid fullmåne. :fakta
 
go kväll

turboruset fortsätter i hög fart idag har jag beställt fina vevstakar ( dyra ) 5 veckors leverans tid för dom ska tillverkas först fan så spännande,kanske det blir wössner kolvar oxå om man kan jobba lite extra innan jul.har kollat lite ikväll på o få dit en annan cirkulationspump till intercoolern för den andra drog för mycket ström så nu har jag tagit en pump till cirkulation från en bmw som provkördes i en spann nu ska den bara få plats oxå.

ha det:tummenupp:tummenupp

Hade du inte satt ihop motorn?
 
Kollade lite längre bak i tråden och såg att du hade en kulventil som soppakran, hur har det fungerat?

Tänkte på hur bra den klarar bensin, kulan tätar väl mot nåt plastmaterial inuti, eller? Fyndig lösning iallafall
 
Last edited:
Ursäkta att jag faller in här, jag gjorde ett test på biltemas VVS kulventil. Jag kastade ner den i en bensindunk och lät den ligga där i 2 veckor. Den fungerade fint och var tät när jag tog upp och provade den igen efter testet.

Kollade lite längre bak i tråden och såg att du hade en kulventil som soppakran, hur har det fungerat?

Tänkte på hur bra den klarar bensin, kulan tätar väl mot nåt plastmaterial inuti, eller? Fyndig lösning iallafall
 
Plattgrodan räjsing.
Traktorspår i snön och turbohoj.:D
 
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

Back
Top