Peterpains busaturbo

hej

det låter ju bra om man kan hona lite,är wiseco kolvringarna bolt on på originalkolvarna:va
 
Last edited:
hittade ett kort från mappningen av busan o man ser ju klart o tydligt på kortet att det är datorn som sköter mappningen hehe

kulpeter%20o%20peter.JPG
 
tjena

pannan i huset är pajj så det är fanimej kallt överallt och ingen värme alls i garaget men idag tog jag en ordentlig titt på kolvarna,kollade i suzuki boken så att ringarna var monterade rätt och det var dom men jag uppäkte att skrapringarna på 4 ans kolv där satt öppningarna rakt för varann:dummer

kan jag varit på kanelen vid den monteringen eller kan ringarna vrida sig under tiden man så att det blir så här
och eller är det därför det bolmade efter lite laddtryck.

peterkolvar busa 001.jpgkolvar busa 002.jpg
 
Ringene flytter på seg hele tiden. Det er en teori om at den øverste går rundt med 1/3 av omdreiningstallet til motoren. Noe av det samme med de andre. Ingenting å bry seg om.
 
003.jpg004.jpg006.jpg007.jpg009.jpg010.jpg011.jpg012.jpg

go kvällen

nu är cylinderraden honad och tvättad o klar,jag såg inga blanka delar i loppen så jag tror inte att dom är ovala på något sätt och alla kolvar ser lika bra ut.
som yngve säger så är det nog bara en tillfällighet som gör att ringarna står just som dom gör nu.

har beställt nya originalringar idag av moppe christer och en ny topp packning från cometic med större hål för topplocksbultarna.
hörs sen
 
En glad amatör undrar:
Varför använder du papperet istället för stenarna?
Fel kornstorlek eller?


Stenarna är för volvo B20 amatörer och ger fruktansvärt dålig yta

Kriminellt dåligt faktiskt , Så dåligt att det bara är att slänga grejjerna efteråt

Med 240 våtpapper i mellan så blir ytan Jäkligt bra , Väl så bra som en proffshonad cylinder

MEN om cylindern är oval så blir det INTE bättre , Vilket det blir med en riktig maskin

Som sagt för ringbyte och med annars fin cylinder så funkar detta kanon
 
Tack för svaret!
Använder man olja?

Stenarna är för volvo B20 amatörer och ger fruktansvärt dålig yta

Kriminellt dåligt faktiskt , Så dåligt att det bara är att slänga grejjerna efteråt

Med 240 våtpapper i mellan så blir ytan Jäkligt bra , Väl så bra som en proffshonad cylinder

MEN om cylindern är oval så blir det INTE bättre , Vilket det blir med en riktig maskin

Som sagt för ringbyte och med annars fin cylinder så funkar detta kanon
 
Någon som använder stressplatta på mc motorer, eller gäller det bara bilar?
 

Bifogat

  • stressplatta.jpg
    stressplatta.jpg
    40.6 KB · Visningar: 210
Tack för svaret!
Använder man olja?

tjena

jag körde med diesel tyckte att det verkade bra för hemma bruk
vetifan vad dom har på riktiga ställen men det är väl något framtaget för sånna honingsmaskiner tror jag,

det ser bra ut i loppen tycker jag:rofl
ha det

stressplatta är en kärring som kommer till garaget o vill ha hjälp med städningen
 
Last edited:
Någon som använder stressplatta på mc motorer, eller gäller det bara bilar?

Inte en aning faktiskt men dom borde .
Om jag går vidare till 2014 med stakar / kolvar till min Blackbird för att kunna ladda lite mer kommer jag definitivt tillverka en stressplatta att använda vid borrning .

M
 
Inte en aning faktiskt men dom borde .
Om jag går vidare till 2014 med stakar / kolvar till min Blackbird för att kunna ladda lite mer kommer jag definitivt tillverka en stressplatta att använda vid borrning .

M

halloj

har kollat på denna turbon gt 35 r på ebay bra pris och jag skulle äntligen få göra ett nytt grenrör till busan
ladda på ordentligt o komma över 500 på hjulet
gt 35 r.jpgvad tror ni
 
clutch.jpgclutch-and-oil-cooler.jpghalloj

då har man varit i storstaden o kollat på mc mässan,körde med smarten dit lite skumpigt men en rätt kul grejj hände när vi skulle tanka efter mässan jag o peter,
en gubbe ( säkert i 50 års åldern ) vid tappen säger det är väl ingen ide att tanka det är ju ingen bil,sa till honom att kolla hur många liter det gick i till full tank och det blev lite över 17 liter och då hade jag kört lite över 60 mil han gick.

man får ju en del ideer när man är i turbogaraget så nu är man snart ägare till en begagnad laddtrycksreglerad kopppling för det är rätt jobbigt för cp handen att dra in kopplingen om man kör i bilköer o sånt,så det ska bli skönt att bara andvända 2 eller 3 marklund fjädrar så den ska bli lättare för mig.

tackar peter o stina för go mat,många öl o många djur

ha det
 
Last edited:
Begagnad?? , Jag ska ju tillverka en alldeles ny åt Farbror:tungan

Tack själv för trevligt sällskap

Peter
 
Back
Top