Peterpains busaturbo

Ha ha, har det smygit in en jöttebörgare i datorn andersson o döpt dina bilder?
 
hej

det står still just nu.håller på en en busamotor till en radicalbil och sen har jag en 700cc fyrhjulingsmotor i delar som väntar på skiftgaffel o drev.sen behövs det lite stålar till en cyliderrad med kolvar o ny topplockspackning.

men en ny sak har jag köpt iallafal hehe

ha det020.jpg
 
men en original cylinderad o kolvar går väl lätt att hitta... tror att matte busa har några liggandes...
Mvh
jörgen
 
yngve har säkert ett helt förråd med busa motorer vid detta laget :banana
 
Jeg har cylinder och kolvar hvis det behøvs.
Original GEN I, Original GEN II.
Std kolvar GEN I, std Kolvar GEN II

Jeg har en NY 1360cc Turbo sats dær cylinderen ( Gen I ) er borret for 12mm bult ( och selvsagt 83mm med JE Turbokolvar).
ALT er til salu for vinterpris :) ( vel.... ikke min hund :) ).
 
jeg har og et Hayabusa motorblock med 1/2UNF bultar. Ferdig gjenget.
 
hej
detta låter fint det,skicka ett pm med pris för gen 1 raden o kolvar :tummenupp
tack
 
fan va äckligt att nån kan svetsa såhär snyggt
hoppas att han bryter armen den jäveln
 

Bifogat

  • slide2.jpg
    slide2.jpg
    143.6 KB · Visningar: 316
fan va äckligt att nån kan svetsa såhär snyggt
hoppas att han bryter armen den jäveln

Tigsvetsat med puls! Att svetsa sådär snyggt handlar inte bara om kunna svetsa snyggt. Mycket jobb ligger i förarbetet med bra kapade rör optimala fogar m.m. Men ja snyggt är det!
 
fan va äckligt att nån kan svetsa såhär snyggt
hoppas att han bryter armen den jäveln

Vadå, jag kan svetsa sådär snyggt..
Övning ger färdighet.
Verkar också som han sprutat argon hejvilt över fogarna under svetsförloppet för att få till dom läckra färgerna..
 
hej

såja nu var det gjort,tagit ur motorn ur ramen och och som jag tänkte att nu ska jag få veta vad som gjort lite rök och olja om man buskörde även med lite ladd 0,7 ur vevhusventilationen.
bort med toppen och kikade ner i loppen men näää inga synliga tecken på något fuffens med smälta kolvar eller kolapsade ringland,
sen tog jag av cylinderrden för jag konstigt nog hoppades att någon kolv skulle visa tecken på att vara pajj
men nä inget alls.

så nu är frågan kan cylindrarna bli ovala men då skulle det synas på kolvarna:va
ellar ska jag byta ringar bara eller ska jag köpa andra kolvar av moppechrister hehe

007.jpg008.jpg009.jpg010.jpg011.jpg012.jpg013.jpg
 
Ser fint ut.
Är det Nicasilbeläggning på cylindrarna?
Jag skulle bara mätt upp cylindrarna, gjort en snabbhoning (om det nu inte är Nicasil) och satt i nya ringar.

Hur är toppen då?
Kanske är dåliga ventiltätningar?
 
hej

såja nu var det gjort,tagit ur motorn ur ramen och och som jag tänkte att nu ska jag få veta vad som gjort lite rök och olja om man buskörde även med lite ladd 0,7 ur vevhusventilationen.
bort med toppen och kikade ner i loppen men näää inga synliga tecken på något fuffens med smälta kolvar eller kolapsade ringland,
sen tog jag av cylinderrden för jag konstigt nog hoppades att någon kolv skulle visa tecken på att vara pajj
men nä inget alls.

så nu är frågan kan cylindrarna bli ovala men då skulle det synas på kolvarna:va
ellar ska jag byta ringar bara eller ska jag köpa andra kolvar av moppechrister hehe

View attachment 376098View attachment 376099View attachment 376100View attachment 376101View attachment 376102View attachment 376103View attachment 376104

Ser perfekt ut. Hona cylinderen og sett i nye ringer: Job done :)
 
Cylindrene er NiCaSil belagde. Denne beleggingen er ca 0,075 til 0,10 mm tykk. Du kan altså hone litt. Originalt har Suzuki 0,02mm klaring mellom kolv og cylinder. har selv kjørt med 0,15mm klaring uten at noe negativt har skjedd ( bare litt klapring av kolvorna når de er kalde ). Originla kolvringene er DYRE. MEN Wiseco bruker ringer med samme mål når det gjelder 81mm ( som er std mål på Hayabusa ).
 
Last edited:
hej

jag monterade nya ventiltätningar och dom har ju inte gått mer än nåra hundra mil men givetvis måste jag kolla det oxå:tummenupp
 
Back
Top