Peterpains busaturbo

Sicket rör från turbon! Men du lär väl svära vid filterbyte.....

Imponerande bygge är det iaf. :tummenupp

//Johan
 
rör

hej

idag var jag o skulle köpa 2 rör 76 3 tum och när killen kom med räkningen så blev till och med jag förvånad 830 + moms fifan.

väl hemma började jag med att mäta o kolla var jag ville ha röret och det är ju s¨nära oljetråget som möjligt för att det ska ju att svänga lite grann oxå:tummenupp

nån som kan förklara enkelt hur man konar ner ett rör eller konar upp det andra röret kolla bilderna så fattar man,under motorn ska det smalna av för tt bli snyggare övergång mot ljuddämparen till slut och inloppet är 60 mm

fick även hjälp idag med att fräsa och göra en adapter till givaren till bränsletempen i fuelrailen
tack flu snyggt som fan:Bugar

ha det bra
 

Bifogat

  • 005.jpg
    005.jpg
    219.8 KB · Visningar: 211
  • 007.jpg
    007.jpg
    219.7 KB · Visningar: 208
  • 006.jpg
    006.jpg
    229.4 KB · Visningar: 209
  • 009.jpg
    009.jpg
    231.3 KB · Visningar: 281
  • 008.jpg
    008.jpg
    223.9 KB · Visningar: 237
  • 003.jpg
    003.jpg
    215.3 KB · Visningar: 213
  • 004.jpg
    004.jpg
    218 KB · Visningar: 221
ser väldigt trångt ut

jag försöker få röret mera rakt ner första biten eller typ samma vinkel som cylinderraden

Korta av mer på stora böjen närmast turbon alltså ingen raksträcka alls där

Tricket är att göra första böjen mer än 90 grader utan att vrida den bakåt för mycket

Svårt att se på bilden men är det lånradie på dessa böjar?

det brukar i så fall inte funka i fram
 
Ang förminskningen så är det fram med plånboken och söpa sej en kona av tidigare besökta böjleverantör, eller knacka till något halvfult och hoppas att ingen hinner se det.
 
Om du nu inte vill köpa en färdig kona så går det bra att svarva en kona av en järnbit och sedan pressa upp det lilla röret, krävs i och för sig en bra hydralpress och att rörändarna är helt plana.
Det går även att gjöra en invädig kona för att förminska det stora röret.
En 20-25 graders vinkel på konan är lagom.
 
Om du nu inte vill köpa en färdig kona så går det bra att svarva en kona av en järnbit och sedan pressa upp det lilla röret, krävs i och för sig en bra hydralpress och att rörändarna är helt plana.
Det går även att gjöra en invädig kona för att förminska det stora röret.
En 20-25 graders vinkel på konan är lagom.

hej
tack för tipsen:tummenupp

nu har lite delar kommit från eloxeringen och kolla skillnaden på färg på delarna en är finalu och det andra är taget ur billiga lådan på alushoppen
lite trist på vissa delar.
sen gjorde jag en kona på 3 tums röret det blev rätt hyggligt efter lite bankande o slip o tig.

imorgon ska jag göra färdigt original elhärvan den ser förjävlig ut nu om man jämför med finhärvan till autronicen så det blir att ta isär kontaktstyckena o klä kablarna där med.:D

hörs imon

skickar ett kort som bara göteborgare tycker e roligt kankske
 

Bifogat

  • 001.jpg
    001.jpg
    224.4 KB · Visningar: 195
  • 010.jpg
    010.jpg
    219.6 KB · Visningar: 169
  • 008.jpg
    008.jpg
    222.2 KB · Visningar: 178
  • 007.jpg
    007.jpg
    216.5 KB · Visningar: 175
  • 005.jpg
    005.jpg
    226.2 KB · Visningar: 168
  • 002.jpg
    002.jpg
    222.5 KB · Visningar: 181
  • 014.jpg
    014.jpg
    237.4 KB · Visningar: 172
Last edited:
plenum

go morron

slänger in lite kort från igår,det börjar närma sig sakt men säkert:tummenupp
det går att montera ihop saker nu och inte bara ta isär mer o mer.

lite trångt men ändå lite plats på vissa ställen:D

nu blir det garaget ett par timmar:yoparty
 

Bifogat

  • 005.jpg
    005.jpg
    233.7 KB · Visningar: 218
  • 003.jpg
    003.jpg
    235.5 KB · Visningar: 230
  • 004.jpg
    004.jpg
    228.7 KB · Visningar: 219
  • 002.jpg
    002.jpg
    213.8 KB · Visningar: 183
  • 001.jpg
    001.jpg
    232.7 KB · Visningar: 203
  • 012.jpg
    012.jpg
    227.7 KB · Visningar: 224
  • 011.jpg
    011.jpg
    216.2 KB · Visningar: 188
Snyggt blir det! :tummenupp
 
elsystemet

halloj

nu har elsystemet befriats från alla onödiga kablar men vilket jävla jobb o mätande
jag är bättre på att tigersåga o svetsa saker:tummenupp än elscheman men nu återstår att koppla reläer för att kunna köra motorn med avslagen tändning och ingen späning fram till soppa matningen.

det som saknas mer på elen är att koppla in k1 ans instrument man måste ändra alla kablarna jag har kollat på hela internet men inte hittat någonstans pin outen,hittar bara färgerna och dom stämmer ju inte heller.
försöktekoppla in det med hayabusa systemet men inget hände alls

ha det
 

Bifogat

  • 001.jpg
    001.jpg
    215.2 KB · Visningar: 102
  • 002.jpg
    002.jpg
    241.6 KB · Visningar: 108
  • 003.jpg
    003.jpg
    248.7 KB · Visningar: 93
Back
Top