2119492 Det finns störande ljud överallt men de flesta ljud försvinner efter några sekunder. Ett tåg tex som tutar precis brevid när man går vid en järnväg.
En varnings signal eller hur? som måste finnas för att uppmärksamma, även att inte jag står på spåret just då så tutar den.mycket obehagligt ljud men som säkert har räddat några liv.
I staden,på landsvägen och motorvägen finns andra människor, gångtrafikanter och trafikanter i olika fordon. Alla vet att folk inte alltid ser sig för, går rakt över gatan medans de knappar in ett sms eller glömmer titta sig över axeln när de bara tittat i backspegeln när de ska göra en omkörning.Det finns en död vinkel och den är mycket större för en motorcyklist än en personbil.
De flesta vet kanske vart jag vill komma med detta, men för de som inte vet så berättar jag att högt ljud uppmärksammar medtrafikanter på att titta upp en extra gång. SMS kungen kanske avbryter sitt knappande och tittar upp och ser att det visst kommer ett fordon där han precis tänkte knalla ut.
Han kanske inte nåt F A N av höga ljud och muttar kanske nåt för sig själv att det var ett jävla oljud, utan att veta att det ljudet kanske just räddade hans eller den som körde fordonets liv.
Uttryckningsfordon har inte siréner med ett skärande ljud bara för att det är häftigt, det är av precis samma anledning, att uppmärksamma folk att se sig för så att de kan hålla undan på ett säkert sätt när de måste passera.
En sak är säker jag har ALDRIG sett en motorcyklist följa efter en gångtrafikant i gånghastighet i flera kvarter för att störa denne, så detta fruktansvärda oljud som KANSKE räddar ett liv vid något eller flera tillfällen är oftast övergående på några sekunder, är det inte värt det för att kanske rädda ett liv?
Jag tycker det iaf.