Peter räddar en Gsxr

Jag hade googlat på rubber grommet på ebay. Finns många kineser som gör dylika i alla möjliga dimensioner. Sen blir det ju inte den billigaste lösningen för en så liten pryl, Moms och tull osv. Men bara några knapptryck bort. Annars hade jag nog gjort ett djupdyk i bra att ha lådan. Någon slang med metallhylsa inne i t.ex. Beror på hur vedbotrimmad eller MotoGP den skall se ut?

Sen finns ju färdiga vibrationsdämpare på BT, Swedol osv. Men standardmåtten stämmer nog inte på dessa. Så arbete krävs.
 
Kolla på bilbutteriks och bussningar för hjulupphängningar för bilar, diameter är viktigast för längdjusteringen kan ju göras med bågfil. Eller så svarvar du en bussning i delrin med en stålhylsa i.
 
Jag hade googlat på rubber grommet på ebay. Finns många kineser som gör dylika i alla möjliga dimensioner. Sen blir det ju inte den billigaste lösningen för en så liten pryl, Moms och tull osv. Men bara några knapptryck bort. Annars hade jag nog gjort ett djupdyk i bra att ha lådan. Någon slang med metallhylsa inne i t.ex. Beror på hur vedbotrimmad eller MotoGP den skall se ut?

Sen finns ju färdiga vibrationsdämpare på BT, Swedol osv. Men standardmåtten stämmer nog inte på dessa. Så arbete krävs.
Har tittat runt en del. Vibrationsdämpare kan fungera men kräver lite bearbetning. Helt klart ett alternativ.
Tack för tipset ! :)
 
Kolla på bilbutteriks och bussningar för hjulupphängningar för bilar, diameter är viktigast för längdjusteringen kan ju göras med bågfil. Eller så svarvar du en bussning i delrin med en stålhylsa i.
Det blir nog alternativ ett. Jag tittar runt efter lämpliga bussningar eller vibrationsdämpare.
Btw, fräna hojjar du har ! :)
 
Nu blir det möjligt att justera höjden i bak.
Förgasarknarr = M16. Knarr med insprut = M20
Här är några bilder. :)



9BC13630-2056-46E5-B210-56C8063BD265_4_5005_c.jpgF6FC283E-AFFB-421B-B950-91CB9175B6D1_4_5005_c.jpgB18325BE-056F-4B8E-BB61-6B20C2A49E10_4_5005_c.jpgADD21E78-5987-4C1F-A38E-1F136FE8D849.jpg
 
Last edited:
All credit för snygga jobb!!!:bow
Tack för att du alltjämt tar dig tiden att fota och skriva! :bow
Trevligt att se!

Tack så mycket ! :)
Det är ingen ny motorcykel men det är också det som gör den intressant. Eftersom många delar inte går att beställa längre får man lösa det själv. Planen är att få den på hjul igen samtidigt som jag tittar på förbättringar.
Jag har god hjälp av ett par kompisar också. En av dem tävlar med en Gsxr 750 SRAD och av honom får jag bra råd och tips.

/ Peter
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: bg
Jobbet med bakändan fortsätter.
Tillverkning av låda till CDI-boxen. När den var klar fick aluminiumplåten film.
Sedan blev det en batterilåda också. :)



962AC9F7-AB29-4072-91E5-9E1FE10041A4_1_105_c.jpg

116FD0A1-2E4C-463C-BC89-DD00098CBEE8_1_105_c.jpg
DDED75BA-E687-4175-A938-947F561A8C54_1_105_c.jpg89D80281-DD17-4AE3-9695-B6983631BC07_1_105_c.jpg7401C45D-5EF4-41F0-B05E-769FB1C7AB29_1_105_c.jpg
 
Last edited:
Genomgång av lager i länkage och sving. Nållagren och distanserna
(eller vad man kallar dem för ?) plockades ur länkaget och svingen. Nya nållager och distanser monterades. Delarna kommer från CMSNL.com och Remlagret.se. Några bilder.


B19FD29B-66DF-41E1-9398-6BDE65931F53_1_105_c.jpg

View attachment 460308

81DC3CD8-FB06-4DEC-84B2-51E058F6828B_1_105_c.jpg
CA7106DD-E313-4E8E-BB80-84C90F9BB734_1_105_c.jpgD34A35ED-31F2-44E2-BB0A-443C319076F0_1_105_c.jpg34C10FB1-5903-4E6B-B639-55FC084CC3ED_1_105_c.jpg
4CB81637-F0CB-4198-AD00-8F0DFF1CE422_1_105_c.jpg
 
Last edited:
Hjulaxlar och svingaxel mättes upp. Gängorna rensades åsså putsades axlarna.
Bilder på svingaxel. Sista bilden på hjulaxel (bakre).

/ Axel


9B57E0EB-157C-4172-AF45-F38D743D7BFB_1_105_c.jpg611CD90F-F4AF-4BEB-9D23-F5D785BF8AA4_1_105_c.jpgD430CBD9-A83D-4681-824F-A7EB5DD75BCC_1_105_c.jpg

7212950A-24F2-47C8-9793-B34659C1035D_1_105_c.jpg
 
Last edited:
Vad e det för verktyg du har för att pressa ur de gamla lagren? Ser smidigt ut!
Två lager gick bara att ta ut åt ett håll. Det svarta verktyget är en avdragare. Jag brukar kalla allt som man tar bort lager med för avdragare. Fast det heter säkert nåt annat. :unsure:

Det syns inte riktigt på bilden men det är en krage som greppar tag om lagret inifrån. Sedan gängas en glidhammare fast på avdragaren åsså "slår" man ut lagret.

Prova att Googla Inner Bearing Puller Set Remover Slide Hammer :)

/ Peter
 
Original styrdämpare ersätts med en från FJ Racing Suspension i Almtuna.
Framskärm i kålfiber, en hyllvärmare till bra pris. Passformen var sådär men till slut fann den sin plats.

0AEC4BF7-0C71-48B8-AA0A-8A2E8583E1B1_1_105_c.jpg


90991A3A-D47E-48B3-BA08-816A42983199_1_105_c.jpg
 
Jag hade googlat på rubber grommet på ebay. Finns många kineser som gör dylika i alla möjliga dimensioner. Sen blir det ju inte den billigaste lösningen för en så liten pryl, Moms och tull osv. Men bara några knapptryck bort. Annars hade jag nog gjort ett djupdyk i bra att ha lådan. Någon slang med metallhylsa inne i t.ex. Beror på hur vedbotrimmad eller MotoGP den skall se ut?

Sen finns ju färdiga vibrationsdämpare på BT, Swedol osv. Men standardmåtten stämmer nog inte på dessa. Så arbete krävs.

Såhär gick det.
Jag hade turen att fynda en orginaldel (Gsxr750-98 SRAD) som visade sig passa perfekt. Avgasupphängningen : Harris exhaust bracket. Begagnad men i bra skick. Ett fynd.


57848B73-3CCB-4598-973E-577A61D2FC79_1_105_c.jpg
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top