Personskada

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC
Hej!

Jag förmodar att det finns några här på SH, som har erfarenhet av försäkringsbolagen gällandes ersättning vid personskada. Vad jag funderar över hur lång tid har det tagit egentligen för ert fall att gå till personskadenämnden (tror det heter så) För min del har det gått ca 4 år utan att ärendet har tagits upp. Har fått viss ersättning av bolaget, men dock är det inte avslutat än. Tycker det känns som lite väl lång tid när det rör sig om 4-5 år utan att ärendet kommer upp..

Skinnpåven skrev:
2240576 Hej!

Jag förmodar att det finns några här på SH, som har erfarenhet av försäkringsbolagen gällandes ersättning vid personskada. Vad jag funderar över hur lång tid har det tagit egentligen för ert fall att gå till personskadenämnden (tror det heter så) För min del har det gått ca 4 år utan att ärendet har tagits upp. Har fått viss ersättning av bolaget, men dock är det inte avslutat än. Tycker det känns som lite väl lång tid när det rör sig om 4-5 år utan att ärendet kommer upp..

Ca 2-3 år har det tagit för mig, fortfarande har jag inte fått något svar om jag kommer att få ersättning eller inte :gråta

Probotector skrev:
2243059 Ca 2-3 år har det tagit för mig, fortfarande har jag inte fått något svar om jag kommer att få ersättning eller inte :gråta

Jag förmodar att det rör sig om en "mindre" skada i ditt fall, eller förmodar jag fel?
För mig så har det utbetalats ersättning i omgångar under de två första åren efter olyckan. Väntar dock som sagt på trafikskadenämndens slutgiltiga utlåtande. Det verkar dock sitta i tjära hos dem..

Skinnpåven skrev:
2256436 Jag förmodar att det rör sig om en "mindre" skada i ditt fall, eller förmodar jag fel?
För mig så har det utbetalats ersättning i omgångar under de två första åren efter olyckan. Väntar dock som sagt på trafikskadenämndens slutgiltiga utlåtande. Det verkar dock sitta i tjära hos dem..

Nja mindre och mindre, just då efter den hade inträffat var den allvarlig :(
Du får kanske ta kontakt med dom och höra vad problemet är?

låter inge bra det där.

jag försöker hålla koll på papper och så nu, efter ett år är det väl invaliditets bedömning, förhalar bolagen efter det?

Skinnpåven skrev:
2240576 Hej!

Du har förmodligen gjort nån invaliditetsundersökning och fått preliminära utbetalniingar/ersättningar.
Om invaliditetsgraden inte är faststäld och kan ändras så drar det ut på det längre.
Man vill kunna fastställa skadan/invaliditetsgraden i nämden för en slutgiltig ersättning.
Det kan ta hur länge som helst beroende på skada.
Oftast får man förskott under tiden.
Men 5 år utan prövning verkar inte va något ovanligt :mad:
Även om man blir lovad att om så och så länge ska vi göra ett avslut på det här så tar det ju mer tid än man kan förstå ibland.
Hoppas det löser sig ,jag vet att det tär på en att inte få det bakom sig och kunna försöka gå vidare.
Har väntat sen 01 :huvet
Som sagt lycka till.

R2 skrev:
2256469 låter inge bra det där.

jag försöker hålla koll på papper och så nu, efter ett år är det väl invaliditets bedömning, förhalar bolagen efter det?
Om bolaget tycker att skadan kan förbättras eller försämras så vill de oftast vänta tills de kan ge en säkrare bedömning.
Så på så sätt kan det ta mkt mer än ett år.

Tar tid

jag har ett på gång och jag har papperena för andra gången uppe i Trafiskadenamnden
FB sa att det tar 6 månader för att få tillbakla paprena
Jag har en Skada som hände 1992 10 11 mmm det är lång tid men Nu till sommaren så ska det vara den sista runda som papprena är där
så i mitt fall så har det tagit ca 14 år...

I mitt fall har en advokat tagit hand om fallet
det är gratis ...
Efter att advikaten är inkopplad så går det snabbare Jag bara undrar om jag inte haft advokat Hur lång tid skulle det ta då.

det är totalt 3 ersättningar man ska ha
akutiden den tid man är sjukskriven då får man 1024 i månaden.
Sveda och värk är den lidelse man har .
Ex om man ska ha skor så fär man för det ex skor man måste specialköpa och dessa skor ska man ha ersättning tills man är 65
Jag måste ha specialskor så jag fick 2500:- varannat år fram till 65 och detta var från 1992
Sen ska det utgå ersättning för Inkomstförlust
ex om jag INTE varit med om olyckan vad skulle ja ha tjänat då
för FK har bara 80 % av sin inkomst och då blir det 20 % skillnad. Nu i mitt fall
När man kan gå tillbaka till jobbet så är kanske inte inkomsten samma som den var när man jobbade ex om det fattas 2000:- så ska FB betala ut denan skillnaden tills man är 65 år

Sen när allt är klart från FB OCH olyckan hände mellan jobb och hem så vips är det en godtjänd arbetsskada och då ska Papperna skickas till Facket så dom kan se om alla summer är rätt och om det är en differans så kommer Facket att betala ut det.

Sveda och värk är skattefritt
Inkomst förlust är inkomstbaserad så detta kommer läggas på din inkomst ex om man tjänar 200 000 och man får en inkomstförlust som motsvarar 100 000 så läggs det på din inkomst och då betalar man mer skatt så att ta ut Inkomstförlusten kan vara kattskit . Ex om man har Bostadsbidrag för då har man tjänat för mycket.

Messa gärna om ni har frågor Jag har varit med detta ett tag
Socialbidrag
Försäkringskassa
A-kassa
Försäkringsbolag

Last edited:
R2 skrev:
2256469 låter inge bra det där.

Detta förhalas på grund av att man vill vara säker om det är 5 % eller 30 % .
Denna Invaliditetsintyget detta kostar tror 1994 kostade det en 1000:-

Om det går till MAX 10 % så kan du och FB göra upp till godo
Nu är mitt 15% så nu måste mina papper upp till Trafikskade nämnden

Last edited:
Hitecfrollo skrev:
2256482 Du har förmodligen gjort nån invaliditetsundersökning och fått preliminära utbetalniingar/ersättningar.
Om invaliditetsgraden inte är faststäld och kan ändras så drar det ut på det längre.
Man vill kunna fastställa skadan/invaliditetsgraden i nämden för en slutgiltig ersättning.
Det kan ta hur länge som helst beroende på skada.
Oftast får man förskott under tiden.
Men 5 år utan prövning verkar inte va något ovanligt :mad:
Även om man blir lovad att om så och så länge ska vi göra ett avslut på det här så tar det ju mer tid än man kan förstå ibland.

Jodå, invaliditetsbedömningen skedde ca 2 år efter olyckan, samt att invaliditetsgraden fastställdels av försäkringsbolaget. Tycker därför att det inte skall vara så tidsödande för att ärendet skall avslutas. Men det kanske är många i kö.. eller något i den stilen..

en del olika bud här
min pappa blev av med en arm får tre år sedan (inte mc), så päronen har ju rätt bra koll och invaliditetskollen är efter ett år säger dom.

I mitt fall är det ju inte en olycka på väg utan crash på tävling.
Har då försäkringen i licensen och en extra olycksfallsförsäkring.
Krossad fot som doktorn säger att jag inte ska räkna med att den blir helt bra igen.

Skinnpåven skrev:
2256561 Jodå, invaliditetsbedömningen skedde ca 2 år efter olyckan, samt att invaliditetsgraden fastställdels av försäkringsbolaget. Tycker därför att det inte skall vara så tidsödande för att ärendet skall avslutas. Men det kanske är många i kö.. eller något i den stilen..
Har åxå gått igenom de två stegen men väntat på att det ska tas upp i nämden i ytterligare några år, det kan ta tid.
Har inte fått något nytt besked om när det blir men troligast tidigast till hösten.
Sep01 blev jag påkörd och har inte fått det faststält än.
Och det finns säkert de som väntat längre :mad:

R2 skrev:
2256574 en del olika bud här
min pappa blev av med en arm får tre år sedan (inte mc), så päronen har ju rätt bra koll och invaliditetskollen är efter ett år säger dom.

I mitt fall är det ju inte en olycka på väg utan crash på tävling.
Har då försäkringen i licensen och en extra olycksfallsförsäkring.
Krossad fot som doktorn säger att jag inte ska räkna med att den blir helt bra igen.
Det är nog en rekomendation inget de följer alltid.
Jag fick vänta 2-3 år innan det blev invaliditetskoll.
Hoppas det ordnar sig för dig.

kinesen skrev:
2256555 Detta förhalas på grund av att man vill vara säker om det är 5 % eller 30 % .
Denna Invaliditetsintyget detta kostar tror 1994 kostade det en 1000:-

Tror det låg något över detta 01 , men det beloppet får man ju tillbaka om man är försäkrad.
Mitt fall väntar på att skickas till trafikskade nämden för fastställande av försäkringsbolagets förslag.
Men det har det gjort i ett par år.
Så det kan ju ta mer tid än handläggaren först säger.
Men man får väl ett svar förr eller senare.

Nu är mitt 15% så nu måste mina papper upp till Trafikskade nämnden[/QUOTE]

En fråga..Du skriver 15%.. Skulle du kunna beskriva lite kort vilka skador som du fick vid olyckan ( Om du vill förstås!)

Skinnpåven skrev:
2256850 Om det går till MAX 10 % så kan du och FB göra upp till godo

En fråga..Du skriver 15%.. Skulle du kunna beskriva lite kort vilka skador som du fick vid olyckan ( Om du vill förstås!)[/QUOTE]

Jag har Korossade hälbenet efter en frontalkrock och Jag kan inte springa eller gå långa sträckor sen går jag med Meindal Vandrar kängor och de stärker upp vadet. På sommaren får man gå med Gympaskor. Tofflor det kan jag Glömma totalt.
Den del som gick i över 15 bitar det är det första benet som man sätter ner när man går . Sen kan inte jag Niga för där har jag 20 Graders fel.
Jag var sjukskriven 2 år .

kinesen skrev:
2257021Jag har Korossade hälbenet efter en frontalkrock och Jag kan inte springa eller gå långa sträckor sen går jag med Meindal Vandrar kängor och de stärker upp vadet. På sommaren får man gå med Gympaskor. Tofflor det kan jag Glömma totalt.
Den del som gick i över 15 bitar det är det första benet som man sätter ner när man går . Sen kan inte jag Niga för där har jag 20 Graders fel.

illa du, inte kul när det blir kvar hinder senare.

får se hur jag bli, bröt inte hälbenet eller språngbenet, men ett brott var på båtbenet, 1-2-3kilbenen, tärningsbenet, mellanfotsben 3 och 4, sen tre brott på mellanfotsben 5.
har bra vinkel i leden nu efter 6veckor, men saknar väl 10-15grader, men det har inte avstannad, vinner mer varje dag.

[
Jag har Korossade hälbenet efter en frontalkrock och Jag kan inte springa eller gå långa sträckor sen går jag med Meindal Vandrar kängor och de stärker upp vadet. På sommaren får man gå med Gympaskor. Tofflor det kan jag Glömma totalt.
Jag var sjukskriven 2 år .[/QUOTE]

Ok, då är 15 % är en ganska rimlig bedömning? eller?
Jag antar att man inte har så mycket att säga till om när bolagsläkarna väl har bestämt sig för en procentsats.. Sen känns det också som något av ett lotteri när det gäller dessa frågor. Ena får en hög inv, grad, och en annan får en lägre, men kanske med svårare skador..

Undran

Jag har kollat upp mitt nu
Min advokat skickade in papprena den 17 nov och jag ringde till trafikskade nämnen i stockholm och deras handlääningstid är 10 Månader
Så ni som vet att era papper är inskickade dit så är väntetiden så lång.
Trafikskadenämnden är staten. Och dit betalar vi skatt *SUCK*

Skinnpåven skrev:
2257267 [

Ok, då är 15 % är en ganska rimlig bedömning? eller?
Jag antar att man inte har så mycket att säga till om när bolagsläkarna väl har bestämt sig för en procentsats.. Sen känns det också som något av ett lotteri när det gäller dessa frågor. Ena får en hög inv, grad, och en annan får en lägre, men kanske med svårare skador..[/QUOTE]
:fatta! :fatta! :fatta!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...