Personförsäkring.

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Det sägs ju att det är smart och ha en extra personförsäkring som täcker upp om det skulle gå riktigt åt helvete när man kör bana.
Då undrar jag..
Är det någon speciell typ av försäkring man måste teckna eller bara en helt vanlig personförsäkring?
Om det är en speciell så villka bolag erbjuder dessa försäkringar?
Har ju hört från vissa individer att man ska ha en försäkring som täcker extremsporter :va
Help a fellow rider in this jungle!

När jag ringde runt till de stora försäkringsdrakarna så var det ingen som tog MC-körning på inhägnat område.
Länsförsäkringar var det sista bolaget som tog det, men det ändrades till 2011 så den var bara att skippa.

Kolla om du har möjlighet till gruppförsäkring via fack/jobb. De brukar gälla även för vissa extremsporter.

kan verkligen rekommendera att ha en olycksfall försäkring och en sjukvårdsförsäkring. Precis som andra ha skrivit så är det jäkligt viktigt att kolla upp vilkoren. Finns försäkringar som täcker extremsporter men de brukar oftast kosta mer. på allmän väg är det oftast lugnt (såvidare man inte har en klausul mot trafikskador).

Har bett min morsa se om de har nått genom hennes jobb, de sjuk- och olycksfallförs. som jag har upphörde att gälla sommaren 2011 (för banåkning)

En del försäkringsbolag har förbehåll i sina försäkringsvillkor gällande sk extremsporter. Då brukar de också definiera vad de anser ingår i begreppet extremsporter.

Moderna Försäkringar t.ex., där jag har våra olycksfallsförsäkringar, har förbehåll för professionellt utövande av sporter/tävling. I övrigt är det bara att tuta och köra bäst man vill, så länge man sysslar med en hobby.

Det är en ganska bra idé att ha en privatförsäkring för olycksfall. Utifallatt.

låter hårt men jag kolla även en livförsäkring om ni har fru barn så dom får det bra ekonomiskt iaf om man skulle trilla av pinnen. va inte så dyrt heller tror jag typ 90 kr månaden för en miljon kommer inte ihåg va det kosta för 2, 3, 4 miljoner osv

Jag ringde precis Folksam eftersom att jag fick en faktura på en "gruppförsäkring" som jag fått genom att jag är medlem i fackförbundet IF Metall.

Enligt folksams villkor för gruppförsäkringen finns det inga undantag vad det gäller "extremsporter" så som MC-körning, sportdykning, fallskärmshoppning etc. etc.
Dock pyntade de ut ganska dåligt (visserligen en nystartad försäkring, kanske växer med tiden?) men vid:
Skada eller invalidisering betalas ut maximalt SEK 1 000 000:-
Vid dödsfall lämnar jag efter mig SEK 100 000:-
Vid "vissa diagnostiserade" sjukdomar betalades ut SEK 30 000:-

Hasse, som jag pratade med var noga att poängtera att den BARA gäller på min fritid, men köra bana gör man väl på fritiden? :crash
Ja, så vida man inte heter James May, Jeremy Clarkson eller Richard Hammond.. :gnissla

min morsa snackade med Euro Accident och hon skulle kolla upp lite detaljer till men det är en så kallad extremsports förs dvs. alpinåkning, motorsport, ridning osv. dock rätt dyr ca 750 kr mån:huvet dock var det både en sjukvårds och olycksfallsförs. De reserverar de sig från att nyteckna vissa personer då försäkringen tecknas efter enskild prövning, så i mitt fall finns det kanske en risk för att jag inte kan teckna den alt. får klausul för skador på höger ben. Man skulle ange hur många gånger man skulle köra/ om man körde professionellt eller hobbynivå osv osv. jag fick känslan av att den enbart gällde för den man ansökte om dvs. om man skulle smälla på gata så kanske den inte gäller, men det var även sånt som morsan skulle kolla upp.

Visst det är inte en liten summa extra att pynta på något som man förhoppningsvis aldrig kommer att behöva använda men Ta Kritto t. ex. som fick pynta 2,6 mille (och mer lär det väl bli) för sin(a) operation(er). Jag ska förhoppningsvis bli opererad av en privatläkare där min sjukvårdsförsäkring täcker kostnaden.

Att kolla upp gruppförsäkring genom facket kan löna sig också!! GT har du kollat upp om det ingår sjukvård i den också?

min morsa snackade med Euro Accident och hon skulle kolla upp lite detaljer till men det är en så kallad extremsports förs dvs. alpinåkning, motorsport, ridning osv. dock rätt dyr ca 750 kr mån:huvet dock var det både en sjukvårds och olycksfallsförs. De reserverar de sig från att nyteckna vissa personer då försäkringen tecknas efter enskild prövning, så i mitt fall finns det kanske en risk för att jag inte kan teckna den alt. får klausul för skador på höger ben. Man skulle ange hur många gånger man skulle köra/ om man körde professionellt eller hobbynivå osv osv. jag fick känslan av att den enbart gällde för den man ansökte om dvs. om man skulle smälla på gata så kanske den inte gäller, men det var även sånt som morsan skulle kolla upp.

Visst det är inte en liten summa extra att pynta på något som man förhoppningsvis aldrig kommer att behöva använda men Ta Kritto t. ex. som fick pynta 2,6 mille (och mer lär det väl bli) för sin(a) operation(er). Jag ska förhoppningsvis bli opererad av en privatläkare där min sjukvårdsförsäkring täcker kostnaden.

Att kolla upp gruppförsäkring genom facket kan löna sig också!! GT har du kollat upp om det ingår sjukvård i den också?

Invalidiseringenstäckningen var så som jag uppfattade det sjukvård, läkarkostnader och allt sånt som kommer till. Inga pengar i näven alltså.

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...