Personal sökes!

loser skrev:
2649290 Tanken på att lägga viss programmering där har slagit oss, men vi är fortfarande för "små" för det. Dock så kunde man önska att arbetsmoralen var bättre i Svedala än vad den är.

Äh. Vi är bara 15 stycken, men vi har indier som sitter och pular åt oss........
Funkar kanon!

Santo skrev:
2649360 Små? 25 anställda e väl inte så "små"... eller menade du att verksamheten var för liten? Vi är färre än er men kommer att lägga ut på Indien nu i vår. Jag får 15 st programmerare med 3-5 års erfarenhet till priset av tre st i Sverige.

Vi planerar, går igenom, utverderar och styr jobbet under dagtid här hemma. När vi ligger hemma och sover under natten arbetar dem. På morgonen när man kommer tillbaka har man "jobbet" klart. på detta sätta efektiviserar man hela produktionen maximalt tidsmässigt :tungan

Det är skillnad på svenskar i Sverige och svenskar utomlands (obervera att detta är en generalisering). Svenska utomlands åker dit för att de vill jobba, svenskar i Sverige jobbar för att de måste.

Senast idag hadde vi en som ringde och sjukanmälde sig för huvudvärk och halsont. Jag anser att varken det ena eller det andra är skäl nog att sjukanmäla sig. Jag fick senare under dagen reda på att denna person varit ute kvällen innan... där har vi arbetsmoralen i ett nötskal.

Fick jag bestämma skulle man kunna få ledigt till sin egen begravning om man skött sig i övrigt :)
Jag har skrivit en 80 sidor rapport om Offshore outsourcing till Indien. Jävligt intressant och spännande ämne:tummenupp

loser skrev:
2650194 Har ni fått leta mycket innan man har funnit kompetetent folk?

Är anställning ett måste? Duger konsult?

Maxxi skrev:
2650223 Jag har skrivit en 80 sidor rapport om Offshore outsourcing till Indien. Jävligt intressant och spännande ämne:tummenupp

Vissa saker fungerar utmärkt att offs***** andra fungerar uselt.

Last edited:
oFFkeFF skrev:
2650225 Är anställning ett måste? Duger konsult?

Vissa saker fungerar utmärkt att offs***** andra fungerar uselt.

Det är ett ämne som är öppet för diskussion. "If you like to con people, and if you like to insult people, then your job must be to consult people"
:D

loser skrev:
2648787 Har sökt med ljus och lykta efter personal via alla "vanliga" kanaler. Så nu söker vi även här (Swedie har gett sitt medgivande).

Vad är det för fel när ni i arbetslöshetens Sverige inte hittar folk?

Lön under minimigränsen?
Horribla arbetsförhållanden?

Eller vill folk inte ha jobb?

duckie skrev:
2650248 Vad är det för fel när ni i arbetslöshetens Sverige inte hittar folk?

Lön under minimigränsen?

Det är inte lika inne att vara it-nörd längre, folk med lite erfarenhet har redan jobb.

duckie skrev:
2650248 Vad är det för fel när ni i arbetslöshetens Sverige inte hittar folk?

Lön under minimigränsen?

None of the above. Men att annonsera via t.ex AF ger oss tusentals svar med "Jag tog datakörkort efter mitt jobb som snickare". Då har vi på den siten varit extremt tydliga med vilka kompetenskrav den sökta tjänsten innebär. Så det går bort. Siter som Monster osv hittar inget folk som passar profilen.

Det gamla talesättet "Bra folk HAR jobb", gäller än idag. Det är bara att försöka stjäla dem ifrån deras nuvarande arbetsgivare. Därav allt vanligar att man ser "sign-on" bonusar, tipsarpengar osv.

Santo skrev:
2649534 Ja det har varit ett jäkla slit att hitta personer man varit nöjd med... dock är vi inte klara än. Resultatet blir iaf färre anstälda här och resten på outsource. På detta sätt kommer vi också att kunna driva flera projekt samtidigt.

Indien är rena guldgruvan på sikt.
Själv har jag och några bekanta funderar på att starta företag i Indien som skulle agera som Svenskt huvudkontor.

Sedan så anställer vi både kodare och projektledare i Indien. Vi vänder oss direkt till de Svenska företagen och kapar alla mellanhänder som tex. IT-bolag i Sverige.

Det kommer/skulle göra det väldigt svårt för IT-branschen i Sverige att svara mot. Klart en intressant idé.

Jag har svårt att se att tex. 8 programerare och 2 projektledare i Sverige ge mer valuta för pengarna än 25 programerare och 4 projektledare i Indien.

Vad skulle du själv köpa för system, ett för 250'000kr eller ett liknande med samma funktioner för kanske 80'000kr ?

loser skrev:
Det gamla talesättet "Bra folk HAR jobb", gäller än idag. Det är bara att försöka stjäla dem ifrån deras nuvarande arbetsgivare. Därav allt vanligar att man ser "sign-on" bonusar, tipsarpengar osv.

Precis, det är så det fungerar idag.
De Svenska företagen vill inte utbilda människor(eftersom det förstås kostar), sedan gnäller företagen över att det saknas kompetens.
Som man bäddar får man ligga.

Hur som helst så skulle jag inte råda någon i vårt land att läsa till systemvetare eller liknande.

Last edited:
burner skrev:
2650368 Indien är rena guldgruvan på sikt.
Själv har jag och några bekanta funderar på att starta företag i Indien som skulle agera som Svenskt huvudkontor.

************** ÄDIT *****************

Precis, det är så det fungerar idag.
De Svenska företagen vill inte utbilda människor(eftersom det förstås kostar), sedan gnäller företagen över att det saknas kompetens.
Som man bäddar får man ligga.

Hur som helst så skulle jag inte råda någon i vårt land att läsa till systemvetare eller liknande.

Detta är en problematik med flera aspekter i det långa loppet. För egen vinning är det nog helt rätt att outsourca till låglöneländer. Däremot på lång sikt för Sverige i sig så blir det problem. Ingen har jobb = ingen har råd att betala för tjänster = ökad arbetslöshet = problemen kommer att bli än värre för Sveriges ekonomi.

loser skrev:
För egen vinning är det nog helt rätt att outsourca till låglöneländer.
Absolut, skapas en välgenomtänkt strategi så är vinsterna många.

loser skrev:
Ingen har jobb = ingen har råd att betala för tjänster = ökad arbetslöshet = problemen kommer att bli än värre för Sveriges ekonomi.

Jo, det är möjligt.
För mig personligen så skulle det vara en intressant erfarenhet att flytta till ett annat land och försörja sig.

loser skrev:
2650367 None of the above. Men att annonsera via t.ex AF ger oss tusentals svar med "Jag tog datakörkort efter mitt jobb som snickare". Då har vi på den siten varit extremt tydliga med vilka kompetenskrav den sökta tjänsten innebär.

Det har arbetsgivare AF att tacka för.. du måste kunna bevisa att du aktivt söker jobb och arbetssökande uppmanas att söka tex ett sånt jobb med orden: Du har iaf en viss utbildning (som dom betalt) inom data så sök!! Försöker du då förklara att jag har inte kompetensen det står tydligt här.. då kan det tolkas som du vägra söka jobb och mister din ersättning.

Dom flesta jobbsökarkurser går oxå ut på att söka på allt med motivering: Dom kan gå på en personlighet trots du inte har den rätt kompetensen.. eller det kan vara få som söker och då kan du vara aktuell för den tjänsten.. Se positiv.. Så att du o andra arbetsgivare får in helt menlösa ansökningar är inte så konstigt.

Matulda skrev:
2650441 Det har arbetsgivare AF att tacka för.. du måste kunna bevisa att du aktivt söker jobb och arbetssökande uppmanas att söka tex ett sånt jobb med orden: Du har iaf en viss utbildning (som dom betalt) inom data så sök!! Försöker du då förklara att jag har inte kompetensen det står tydligt här.. då kan det tolkas som du vägra söka jobb och mister din ersättning.

Dom flesta jobbsökarkurser går oxå ut på att söka på allt med motivering: Dom kan gå på en personlighet trots du inte har den rätt kompetensen.. eller det kan vara få som söker och då kan du vara aktuell för den tjänsten.. Se positiv.. Så att du o andra arbetsgivare får in helt menlösa ansökningar är inte så konstigt.

Detta är den stora anledningen till att AF inte får in så mycket tjänster att dela ut. Man behöver anställa en perosn bara för att sålla ansökningarna.

loser skrev:
2650458 Detta är den stora anledningen till att AF inte får in så mycket tjänster att dela ut. Man behöver anställa en perosn bara för att sålla ansökningarna.
Testa ett bemanningsföretag. De vaskar fram några alternativ som du kan välja mellan. Hyr in den du tror passar bäst och är du sedan nöjd så anställer du denne. Är du missnöjd ber du om någon annan. "Transferavgiften" är ett par tre månadslöner. Kostar lite men kan snabba upp processen. Var dock tydlig mot bemanningsföretaget annars finns risken att de skickar någon som tog datakörkortet när han blev uppsagd från sin snickartjänst.

Det är ingen klockren lösning men har du råd och brådis kan det funka.

loser skrev:
2650392 Detta är en problematik med flera aspekter i det långa loppet. För egen vinning är det nog helt rätt att outsourca till låglöneländer. Däremot på lång sikt för Sverige i sig så blir det problem. Ingen har jobb = ingen har råd att betala för tjänster = ökad arbetslöshet = problemen kommer att bli än värre för Sveriges ekonomi.

Det beror ju helt på vilken sorts tjänst du outsourcar, och vart.
Jag är måttligt imponerad av helpdesktjänsterna i indien, de är ofta helt värdelösa med inkompetent personal. Programmering, tja, viss del, men när programvarorna ska anpassas till lokala företag här hemma, är kompetensen i fel tidzon. Outsorca drift, fungerar knappt här hemma, ju längre bort från firman, desto sämre kommunikation och förståelse.

Bingo skrev:
2650487 Testa ett bemanningsföretag. De vaskar fram några alternativ som du kan välja mellan. Hyr in den du tror passar bäst och är du sedan nöjd så anställer du denne. Är du missnöjd ber du om någon annan. "Transferavgiften" är ett par tre månadslöner. Kostar lite men kan snabba upp processen. Var dock tydlig mot bemanningsföretaget annars finns risken att de skickar någon som tog datakörkortet när han blev uppsagd från sin snickartjänst.

Det är ingen klockren lösning men har du råd och brådis kan det funka.

Vi har försökt med detta. Det verkar som om bemanningsföretagen också har utarmats på kompetent personal tyvärr.

loser skrev:
2650367 None of the above. Men att annonsera via t.ex AF ger oss tusentals svar med "Jag tog datakörkort efter mitt jobb som snickare". Då har vi på den siten varit extremt tydliga med vilka kompetenskrav den sökta tjänsten innebär. Så det går bort. Siter som Monster osv hittar inget folk som passar profilen.

Ah ok, det låter rimligt.
Känner igen det där första. Det händer att jag granskar ansökningar, och skräckexemplen inleder med "hej, jag blev tvingad av AF att söka detta jobb....."

duckie skrev:
2652774 Ah ok, det låter rimligt.
Känner igen det där första. Det händer att jag granskar ansökningar, och skräckexemplen inleder med "hej, jag blev tvingad av AF att söka detta jobb....."

det beror ju på att AF tvingar folk att söka jobb med motiveringen att det är bra för samhällsekonomin att man söker många jobb, de menar att folk att söka jobb som pilot, VD m.m. fast de inte har kompetensen.

Är det fel på dom som söker eller AF?

(på senare tid har dock chef för AF sagt att det är ett felaktigt sätt att jobba på men ovanstående har pågått ett tag)

Jag kan rekommendera dig att ta kontakt med www.madeo.se
Dom letar upp rätt profil åt dig sen kan du ta personen som try and hire, dvs först som konsult i X månader, lirar det inte så byter du, lirar det så anställer du.

Jag/vi har fått flera bra personer in i företaget på så sätt, inte hysteriskt dyrt och bra förmedlare som verkligen bryr sig om att det verkligen blir rätt person på rätt plats. Jag jobbar mot Jacob Cardell där, hälsa gärna från Dan på bwin :)

/Danne

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...