Pergola - Stadig konstruktion?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Någon som vet ifall detta blir stadigt?
Träkonstruktionen sitter fast i bärlina mot fasaden så den är stadig utåt men i sidled skulle det kunna bli ostadigt?
Den kommer garanterat stå på plats men det är inte kul om det svajar om man stöter till pergolan. Stolparna är 145 mm breda och resten är 45x170.

Jag har tillverkat egna stolpskor och vill ha dem till höger och vänster på stolparna vilket tydligen inte är optimalt (utåt är rekommenderat har jag läst) men jag tänkte att det duger men nu börjar jag fundera. Stolpskor överhuvudtaget kanske inte är så stabilt. De liknar Benders justerbara och är i samma tjocklek, de kommer också att ligga direkt på plintarna vilket borde ge extra stöd. Normalt är de upphöjda ett par cm över plinten.

DV_220x214_7391927_Anwendung_01_SE_20170907165042.jpg IMG_3208.jpgIMG_3209.jpg



stadig.png
 
Last edited:
@Ivil det blir stadigt men jag tycker inte om det ? Funderar dock på om det är ett måste eller om det duger som det är. I annat fall får man se..

Det blir även en mindre stolpe samt plank/staket på ena sidan och det borde också göra allt något stadigare. Jag har inte byggt i trä tidigare så jag har ingen aning om vad jag kan vänta mig.
 
Tror det kommer bli stabilt. Fäll in hammarbanfet i stolparna och dra med genomgående skruvar så kommer det bli kanon. Släng på lite lim ochså så är du hemma.
 
När du sätter upp dom dubbla hanbjälkarna i framkant så sätter du en taggbricka för träkonstruktioner på varje sida o i bägge ändar sedan en genomgående m20 med mutter o planbricka så rör det sig inte om du nu inte kör på det med bilen.

Taggbrickorna skär in ca 15mm i både stolpe o hanbjälken när du drar ihop det med m20.

Finns på Biltema.
 
Tack för tipsen.. (y)

Funderar även på om tryckimpregnerade virket kan stå direkt i stolpskon?
Jag har läst att man ska ha ett avstånd men och andra sidan är det tryckt virke samt att stolpskon i stål inte drar åt sig fukt. Fast det är bara NTR AB (ej för markkontakt som NTR A)
Fukten kommer väl inte ut lika lätt under stolpen. Jag har grundoljat botten på stolpen som extra skydd men funderar på om jag ska lägga en 50x50 mm och 3 mm tjock fyrkantig bricka mellan stolpsko och stolpe för luftspalt. Nackdelen då kanske är att den inte får samma kontakt med botten men det kanske spelar mindre roll.


Denna?
 
Last edited:
@lvil jag har hört att man kan göra det men kanske främst behövs mellan fuktig betong och trä tex. Kanske pappens ojämna yta skapar luft men det blir nog platt med åren. Grannen har så på sin carport och dom är ruttna ändå samt att pappen verkar flyttar på sig med åren men han har inte tryckt virke som jag heller. I hans fall skulle han ha höjt upp virket i stolpskon så endast genomgående skruv/stång håller upp stolparna.
 
Tack för tipsen.. (y)

Funderar även på om tryckimpregnerade virket kan stå direkt i stolpskon?
Jag har läst att man ska ha ett avstånd men och andra sidan är det tryckt virke samt att stolpskon i stål inte drar åt sig fukt. Fast det är bara NTR AB (ej för markkontakt som NTR A)
Fukten kommer väl inte ut lika lätt under stolpen. Jag har grundoljat botten på stolpen som extra skydd men funderar på om jag ska lägga en 50x50 mm och 3 mm tjock fyrkantig bricka mellan stolpsko och stolpe för luftspalt. Nackdelen då kanske är att den inte får samma kontakt med botten men det kanske spelar mindre roll.


Denna?
Japp den tandbrickan 4 st du lägger en plast pall bricka under stolpen i stolpskon den bär o då luftar det vi spikar alltid på en 5mm under reglar där det finns risk för fukt.Screenshot_20220715_161014_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg

Nu var Första träffen en 10mm men det räcker med 5mm
 
@moddlaren grymt, synd att man aldrig kan köpa något från Ahlsell men Byggmax har en variant. Ser dock inga mått förutom tjocklek men de ska väl duga https://www.byggmax.se/pallningsbricka-p21506

Jag har 16 mm skruv som går igenom stolpskorna ned i plinten vilket kan hålla fast en pallbricka men hur gör ni annars. Limmas eller skruvas fast under stolpen?
Om man vågar skruva i botten eller limma kan jag lägga två bredvid varandra.

Edit: 50x80 enligt XLbygg som har samma. Man hade ju velat ha större men det får duga.
 
Last edited:
@moddlaren grymt, synd att man aldrig kan köpa något från Ahlsell men Byggmax har en variant. Ser dock inga mått förutom tjocklek men de ska väl duga https://www.byggmax.se/pallningsbricka-p21506

Jag har 16 mm skruv som går igenom stolpskorna ned i plinten vilket kan hålla fast en pallbricka men hur gör ni annars. Limmas eller skruvas fast under stolpen?
Om man vågar skruva i botten eller limma kan jag lägga två bredvid varandra.

Edit: 50x80 enligt XLbygg som har samma. Man hade ju velat ha större men det får duga.
Skruvar med ex trallskruv raktgenom pallbrickan. Går fint att ha 2 bredvid varandra.
 
@moddlaren
Update: det var inget! :)
En fråga. Jag ska sätta upp de dubbla bjälkarna i framkant och jag har satt en helt vågrät linje på varje stolpe där de ska skruvas fast (använde laser) . Jag testade igår kväll att temporärt ställa dit stolpar och en av bjälkarna med tving och då stämde inte den vågräta linjen eftersom virke oftast är lite skevt. Lägger jag ett vattenpass på bjälken ska den ned ca 7 mm. Är det vad jag ska gå på?

Jag ska borra allt för gängstång liggandes på marken och då måste jag se till att virket är vänt åt samma håll som när jag mätte på plats. Tror jag är skadad över att ha arbetat i stål med exakt precision när jag byggde om motorcykel. Trä är en annan sak då allt är skevt och ändå kommer att röra på sig men jag vill göra på snickaren vis.
 
Last edited:
@moddlaren
En fråga. Jag ska sätta upp de dubbla bjälkarna i framkant och jag har satt en helt vågrät linje på varje stolpe där de ska skruvas fast (använde laser) . Jag testade igår kväll att temporärt ställa dit stolpar och en av bjälkarna med tving och då stämde inte den vågräta linjen eftersom virke oftast är lite skevt. Lägger jag ett vattenpass på bjälken ska den ned ca 7 mm. Är det vad jag ska gå på?

Jag ska borra allt för gängstång liggandes på marken och då måste jag se till att virket är vänt åt samma håll som när jag mätte på plats. Tror jag är skadad över att ha arbetat i stål med exakt precision när jag byggde om motorcykel. Trä är en annan sak då allt är skevt och ändå kommer att röra på sig men jag vill göra på snickaren vis.
Är inte riktigt med på hur det ser ut, men har du markerat en vågrät linje så är den rätt, vad händer med bjälkarna om du tvingar in dem efter linjen? Svackar de på mitten eller går de uppåt - hur mycket??
Skulle nog ändå försöka hålla mig till markeringen som du vet är rätt - 7mm är ganska lite fel i husbyggnad, men jag förstår problemet - är själv konstruktör från fordonsbranchen och vill hålla mig inom +- 0,5
 
@Surtees du kan se konstruktionen i mitt första inlägg. Det är de dubbla bjälkarna i framkant som ska sättas fast i stolparna.

Edit:
Just det.. detta är svårt att greppa efter min beskrivning och nu vet jag. Anledningen till att laserlinjen inte stämmer är för att jag "ställde" dit bjälken på linjen. Om jag istället hade haft laserlinjen i övre kant på bjälken skulle det blir vågrätt i just den övre kanten på bjälken. Att övre kant är vågrätt är väl det som är viktigt och då ställer jag antingen ett vattenpass ovanpå och rättar in som jag gjort eller så markerar jag en laserlinje högre upp och "hänger" bjälken efter linjen.
 
Last edited:
@moddlaren
Update: det var inget! :)
En fråga. Jag ska sätta upp de dubbla bjälkarna i framkant och jag har satt en helt vågrät linje på varje stolpe där de ska skruvas fast (använde laser) . Jag testade igår kväll att temporärt ställa dit stolpar och en av bjälkarna med tving och då stämde inte den vågräta linjen eftersom virke oftast är lite skevt. Lägger jag ett vattenpass på bjälken ska den ned ca 7 mm. Är det vad jag ska gå på?

Jag ska borra allt för gängstång liggandes på marken och då måste jag se till att virket är vänt åt samma håll som när jag mätte på plats. Tror jag är skadad över att ha arbetat i stål med exakt precision när jag byggde om motorcykel. Trä är en annan sak då allt är skevt och ändå kommer att röra på sig men jag vill göra på snickaren vis.
Personligen hade jag satt upp en knap på var sida stolpe antingen med tving eller med ett par skruvar i plan linje.
Lagt upp bjälkarna på knaparna/kolssarna

Kontroll mätt o klämt ihop bjälkarna runt stolpen med 2 tvingar. Kontroll mätt lod linjen på stolpar o sedan borrat hålen på plats.

Ta väck ena tvingen i en ända i med gängstång Taggbrickorna planbrickor dra till lite. Samma i andra ändan.
Tänk på när du drar in Taggbrickorna att dessa kan gå väldigt tungt o då trycka in plan brickan i yttersidorna.

Hjälp gärna till med tvingar samtidigt som du drar ihop det blir snyggare så.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top