Performance tuning of CV carbs

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
ulf_lundin skrev:
2679100
Är det nåt sånt du menar med 'max acc' ?
/u

Jepp.

D.v.s att man tar höjd i konstruktionsarbetet för de situationer då vakuumet är större än vid max effekt. Vilket ju kan ske, om än tillfälligtvis.

Vilket undertryck menar du ? Resp. vad är det som axar ? :va
(Misstänker du tänker på hastigt gaspåslag.)
/u

ulf_lundin skrev:
2679548 Vilket undertryck menar du ? Resp. vad är det som axar ? :va
(Misstänker du tänker på hastigt gaspåslag.)
/u

Ja vilket undertryck menar jag?
Jag tänkte mig nog vakuumet i insuget.

Vad som acc.ar?
Motorcykeln.

Tänkte möjligen du menade på kolvens ax uppåt. Hojens ax struntar vi i, påverkar inte fuggens
funktion. Får väl tänka oss en bänkkörning i stället.:)

Undertrycket i insuget (efter spjället) har man inte framför spjället (i förg) annat än vid fullgas.
Och då är det undertrycket litet, dvs. råder nästan atmosfärstryck där, iaf i genomsnitt.
(Att det är stora tryckvariationer pga motorn pulsvisa sätt att suga in, vet vi ju. :) )
Trycket framför spjället är i stort sett atmosfärtryck, det enda tryckfall man har är över/förbi
trotteln. Och det är litet.

Börjar bli lite desperat:skrämd jag halvgissar, tänker och tror hur cv-fuggen funkar; finns
det ingen här som VET hur den egentligen funkar ??
Eller är dom bortskrämda av 50 inlägg om fjäderkonstant ? :va
/u

ulf_lundin skrev:
2681741 Tänkte möjligen du menade på kolvens ax uppåt. Hojens ax struntar vi i, påverkar inte fuggens
funktion. Får väl tänka oss en bänkkörning i stället.:)

Undertrycket i insuget (efter spjället) har man inte framför spjället (i förg) annat än vid fullgas.
Och då är det undertrycket litet, dvs. råder nästan atmosfärstryck där, iaf i genomsnitt.
(Att det är stora tryckvariationer pga motorn pulsvisa sätt att suga in, vet vi ju. :) )
Trycket framför spjället är i stort sett atmosfärtryck, det enda tryckfall man har är över/förbi
trotteln. Och det är litet.

Börjar bli lite desperat:skrämd jag halvgissar, tänker och tror hur cv-fuggen funkar; finns
det ingen här som VET hur den egentligen funkar ??
Eller är dom bortskrämda av 50 inlägg om fjäderkonstant ? :va
/u

Jag tror nog att Drbike har rätt klart för sig hur en CV-förgasare principiellt fungerar. :hihi

CV står för Constant Velocity. (En del hävdar även Constant Vacuum)

Det är inte undertrycket i insugsröret nedströms spjället som öppnar trotteln i en CV-förgasare. Då skulle ju trottelrörelsen som sagt bli tvärtom vad man önskar.

Volymen ovanför membranet i trottelhuset (vars undertryck lyfter trotteln, och komprimerar fjädern) står i förbindelse med undersidan på trotteln. Volymen under membranet i trollelhuset kommunicerar med atmosfärstrycket via luftburken.

När man ger gas med en CV-förgasare så öppnar man spjället nedströms trotteln. Gashastigheten under trotteln kommer då att öka. Bernoullis princip ger då att trycket under trotteln minskar till följd av den ökade gashastigheten.

Trotteln (med nål) lyfts då eftersom undertrycket verkar på membranets ovansida i trottelhuset. Denna lyftrörelse pågår tills den ökade insugsarean under trotteln ånyo ger (approximativt) samma gashastighet som rådde innan spjällöppningen. Därav namnet CV= Constant Velocity.

Mvh
J

Jo, Jörgen, det är (såvitt jag fattar) principen. Men jag skulle vilja se en ekvation för jämviktstillståndet
till att börja med. Kolvens (stabila) höjd som funktion av flödet. Ungefär.

Är det kvoten mellan kolvyta och membranyta som ger lyftkraften ?
För nån tryckskillnad mellan under- o översida är det väl inte i stabila läget ?
Har alla cv-fuggar membran ? Finns det andra, liknande varianter ?
Som exempel på frågor jag inte har säkert svar på.

Sen kan man gå vidare med dynamiska egenskaper och/eller soppablandningen.
Som väl var frågan i tråden egentligen.

Men jag har tyvärr inte hittat nåt i den vägen. Måste ju finnas, det oxå.
/u

ulf_lundin skrev:
2683008 Jo, Jörgen, det är (såvitt jag fattar) principen. Men jag skulle vilja se en ekvation för jämviktstillståndet
till att börja med. Kolvens (stabila) höjd som funktion av flödet. Ungefär.

Är det kvoten mellan kolvyta och membranyta som ger lyftkraften ?
För nån tryckskillnad mellan under- o översida är det väl inte i stabila läget ?
Har alla cv-fuggar membran ? Finns det andra, liknande varianter ?
Som exempel på frågor jag inte har säkert svar på.

Sen kan man gå vidare med dynamiska egenskaper och/eller soppablandningen.
Som väl var frågan i tråden egentligen.

Men jag har tyvärr inte hittat nåt i den vägen. Måste ju finnas, det oxå.
/u

Aha. Det gick mig om intet. Designkriteria för respektive förgasare ligger nog i kassaskåpet hos resp tillverkare. Jag är inte spantad att ge mig på en sådan beräkning. Bara medströmsskiktets form, snedanströmning mm för alla olika delöppningar av trotteln (vilket påverkar undertrycket i den borrade undertryckskanalen från vacuumhuset till trottelns undersida) får mig att ge upp. Likaså referenstryckets (trycket på undersidan membranet) variation till följd av undertrycket i aktuell luftburk/belastning etc. Det där ska nog provas empiriskt. Precis som DrBike gör.

Annars är det nog ett semiempirisk förfarande: en matematisk modell av den valda förgasaren samt därefter ett tidsödande putsande på modellen efter cfd-körningar bollade mot verifierande prov i flödesbänk med den valda trottelhusdesignen.
Med rätt resurser: Ett lämplig exjobb på ett halvår skulle jag säga.

Nej det är tryckskillnaden mellan de två kamrarna åtskilda av membranet. Principiellt så är ju som sagt ovansidan av trotteln utformad som en pneumatisk cylinder.

Googla lite på "cv-carburettor" så hittar du strax genomskurna bilder till lite olika designer. Det går nog fortare än att jag förklarar.

Det finns CV-förgasare utan membran. Men det är mindre vanligt iaf på hojar.

Det är klart att det är en tryckskillnad i övre läget. Fjäderkraften och trottelvikten ska ju övervinnas. Men det det fordras ju alltid en liten hysteres för att mekaniska regulatorer ska kunna fungera. Tryckskillnaden är nödvändig pga av att det är en mekanisk regulator sas.

Mvh
J

Last edited:
Tack Blitzen, hojen på din bild ser lite, ja opraktisk ut.
Ja, hittade Su-varianten utan membran; blir stora och kräver dyr mekanisk precision.
Senare cv-versioner mindre, och ej runda kolvar; mindre o lättare kolv, borde vara mer praktiskt.

Skrev/tänkte fel; klart det är en tryckskillnad även i jämviktsläge. (Vitsen med ett forum, granskad o rättad. :) )

Jag tycker det borde finnas några någorlunda tumregelmässiga ekvationer för cv-fugge.
Som alltså tar med det viktigaste, om än inte det sista fysikaliska finliret runt t.ex. strömning.
Så gör man ju överallt annars, börjar med det viktigaste faktorerna och lägger sen bara till
sånt man behöver ta med. Inte mer komplicerat än nödvändigt mao.

Kanske är cv-fuggar iaf för komplicerade för hemmapul när det kommer till kritan.
Därför det inte verkar finnas så mycket om dom. Och numera går det ju mer åt sprut-hållet,
så intresset ökar väl inte direkt.

Kanske vad Dr.Bike oxå får göra. :D
/u

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back