Perforerat innerrör i slipon och ljudnivå

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ska bygga ett par slutdämpare till ett helsystem till hojen. Jag vill ha ner ljudnivån så mycket som möjligt (så att inte db-killern behöver vara onödigt tät) - vad är det jag ska använda mig av för hålstorlek i plåten?

Inloppet är 60mm innerdiameter, men inget säger att utloppet måste vara så stort. Rent spontant som det är nu tänker jag mig att ha 60mm inlopp, som konar ner till 35mm utlopp. Några åsikter om detta ur decibel samt prestandasynpunkt? Åsikter om hålen i det perforerade röret ska vara stora eller små?

Har byggt ett flertal dämpare, och har märkt att små hål brukar tendera till ytterst lite vassare ljud. Och större lite mer muller, dock brinner dämpningen upp fortare.. Men det beror på hur stor den är, ytter/inner mått, hur mycket isolering du har mm.. Bästa är att prova sig fram och se vad du gillar bäst.. I den senaste som jag gjorde till mcn blev hålen 9mm om jag inte missminner mig..

Har 63mm hela vägen igenom, men du tjänar på att gå ner lite den sista biten. Tex om nu har 60, prova 45.. Det brukar ta några försök att få det rätt..

Gick ut och tog en bild på mitt.. Ser lite skumt ut då det är taget med lite sne vinkel för att få med utblåset.

Bifogat

• DSC00152.JPG
    DSC00152.JPG
    85.8 KB · Visningar: 152
Last edited:
Har byggt ett flertal dämpare, och har märkt att små hål brukar tendera till ytterst lite vassare ljud. Och större lite mer muller, dock brinner dämpningen upp fortare.. Men det beror på hur stor den är, ytter/inner mått, hur mycket isolering du har mm.. Bästa är att prova sig fram och se vad du gillar bäst.. I den senaste som jag gjorde till mcn blev hålen 9mm om jag inte missminner mig..

Har 63mm hela vägen igenom, men du tjänar på att gå ner lite den sista biten. Tex om nu har 60, prova 45.. Det brukar ta några försök att få det rätt..

Gick ut och tog en bild på mitt.. Ser lite skumt ut då det är taget med lite sne vinkel för att få med utblåset.

Planerar att köra mestadels bana med hojen, så ljudnivå inom gränser är ett krav. Hur upplever du att hojen låter ljudtrycksmässigt med olika hålstorlekar? Lägger du stålull under glasull?

Hojen det ska sitta på är en 1000cc twin med dubbla burkar och 60mm helsystem.

Planerar att köra mestadels bana med hojen, så ljudnivå inom gränser är ett krav. Hur upplever du att hojen låter ljudtrycksmässigt med olika hålstorlekar? Lägger du stålull under glasull?

Hojen det ska sitta på är en 1000cc twin med dubbla burkar och 60mm helsystem.

Bana:va Då blir det lite krångligare, problemet med hemmabyggen är just vilken ljudnivå det blir.. Många faktorer spelar in, hålen blev stora just i detta fall då dämparen är så kort (ynka 250mm:yoparty) Kör med vanliga standard dämpar mattor,

Nu vet jag inte hur mycket material/tid du har tillgång till för olika tester.. Men gör dem så stora som du anser är rimligt (yttermått) likaså med längden.. Hålen är så svårt att säga, men vanlig standard hålplåt. Tror dem är 4mm, inte säker dock..

"Endcap/db-killer" Gör kanske 3, 30/35/40 och prova dig fram..

Finns många sätt att göra dem på, även material spelar stor roll.. Kan du göra ytterhöljet i 2-3mm aluminium så dämpar det lite till då det inte ger "klang" som tex rostfritt..

Boken är oändlig, och det blir sällan fel om man nu inte gör det medvetet så att säga:D

Last edited:
Det är innehållsrensade originalpipor i (om inte minnet sviker mig) runt 1.0mm rostfri plåt som ska få innehåll. Hur grova de är minns jag inte, men säkert 150mm diameter samt 560mm längd, så det finns volym att packa med dämpmaterial.

Det är innehållsrensade originalpipor i (om inte minnet sviker mig) runt 1.0mm rostfri plåt som ska få innehåll. Hur grova de är minns jag inte, men säkert 150mm diameter samt 560mm längd, så det finns volym att packa med dämpmaterial.

Ja med tanke på att jag tävlat med dem så håller de kravet för ljudnivån! :tummenupp

Skall nog inte laborera med just dem... finns liksom inte mer att hämta än en svartflagg...

/ Kowe

Gör inte misstaget som många gör att packa det för hårt bara..:tummenupp

Gashastighet genom dämparen och volymen är viktigast i "raka rör" typ av dämpare. Se till att de stora och att avgaserna tar tid på sig att flöda igenom. Ett koniskt innerör är vanligt, på EVO6 tror jag det är 65mm in och 55mm ut, kan ha fel på ut men det är mindre iaf.

/J

Jag har testat bygga en krök vilket gjorde lite skillnad men inte mycket. Även provat med träskruv kors och tvärs. Men båda lösningarna gjorde ingen större skillnad.

Sista försöket så byggde jag en kammare som avgaserna kommer in i som är 4-5cm djup och sen gick tillbaka till vanligt rör igen. Det gjorde att hojen blev tyst i klass med original eller tystare. För att vara mer exakt kom det ett rör in i kammaren och två rör ut som inte satt i linje med det ingående röret, men styrdes emot utblåset av kammaren med hjälp av plåtar.

Effektminskningen var lika med noll. Har bänkat både innan och efter. Detta var också på en twin.

Jag har testat bygga en krök vilket gjorde lite skillnad men inte mycket. Även provat med träskruv kors och tvärs. Men båda lösningarna gjorde ingen större skillnad.

Sista försöket så byggde jag en kammare som avgaserna kommer in i som är 4-5cm djup och sen gick tillbaka till vanligt rör igen. Det gjorde att hojen blev tyst i klass med original eller tystare. För att vara mer exakt kom det ett rör in i kammaren och två rör ut som inte satt i linje med det ingående röret, men styrdes emot utblåset av kammaren med hjälp av plåtar.

Effektminskningen var lika med noll. Har bänkat både innan och efter. Detta var också på en twin.

Du har inte en skiss att visa?

Ja med tanke på att jag tävlat med dem så håller de kravet för ljudnivån! :tummenupp

Skall nog inte laborera med just dem... finns liksom inte mer att hämta än en svartflagg...

/ Kowe

Problemet är att jag måste arra större hål för att matcha ett system som är grövre än ett EVO6, och jag tror att en diameterminskning i dämparna kontra systemet blir helt fel.

Last edited:
Jag har hittat detta i gömmorna: http://www.sintab.se/pict/metclo/evs.jpg

Duken är byggd av 0.5mm tråddiameter med 1.5mm c-c spacing mellan trådarna. Materialet är rostfritt. Detta har jag flera kvm av, så min fråga är ifall denna duk är stark nog att bygga innerröret av, om det blir vettig dämpning med så små öppningar (1.0x1.0mm kvadrater), samt om det kommer att vibrera sönder eller ej.

Jag har hittat detta i gömmorna: http://www.sintab.se/pict/metclo/evs.jpg

Duken är byggd av 0.5mm tråddiameter med 1.5mm c-c spacing mellan trådarna. Materialet är rostfritt. Detta har jag flera kvm av, så min fråga är ifall denna duk är stark nog att bygga innerröret av, om det blir vettig dämpning med så små öppningar (1.0x1.0mm kvadrater), samt om det kommer att vibrera sönder eller ej.

Jag tror att du kommer elda upp stoppningen väldans fort men testa...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard