zilog
Mr. Hardtechno
Ska bygga ett par slutdämpare till ett helsystem till hojen. Jag vill ha ner ljudnivån så mycket som möjligt (så att inte db-killern behöver vara onödigt tät) - vad är det jag ska använda mig av för hålstorlek i plåten?
Inloppet är 60mm innerdiameter, men inget säger att utloppet måste vara så stort. Rent spontant som det är nu tänker jag mig att ha 60mm inlopp, som konar ner till 35mm utlopp. Några åsikter om detta ur decibel samt prestandasynpunkt? Åsikter om hålen i det perforerade röret ska vara stora eller små?
Inloppet är 60mm innerdiameter, men inget säger att utloppet måste vara så stort. Rent spontant som det är nu tänker jag mig att ha 60mm inlopp, som konar ner till 35mm utlopp. Några åsikter om detta ur decibel samt prestandasynpunkt? Åsikter om hålen i det perforerade röret ska vara stora eller små?
Då blir det lite krångligare, problemet med hemmabyggen är just vilken ljudnivå det blir.. Många faktorer spelar in, hålen blev stora just i detta fall då dämparen är så kort (ynka 250mm
) Kör med vanliga standard dämpar mattor,