Perforerat eller icke perforerat skinn, det är frågan...

Har också funderat en hel del på det här med perforering..

Är det någon som vet om det finns VÄLperforerade helställ för tjejer??

Tycker överhettning är det största problemet, har ett dainese helställ (ska ju vara ett race-ställ eftersom det har knäpuckar etc) men det är inte alls perforerat :mad: Jag "kan" knappt köra bana om det blir över 23grader :( och värre lär det ju bli med åldern..
.. dessutom verkar passformen vara sydd för att man ska stå & se snygg ut, inte sitta lutad över hojen (då börjar skinnstället strama på diverse ställen)... och det är klart då blir man inte så svett..

Tja.. man kan ju faktiskt köra i ett herrställ också iofs.. och byta om till damstället när man ska spatsera i depån..

Någon som perforerat sitt skinnställ på egen hand?? (eller lämnat in till skomakare el dyl.)
 
..............
.. dessutom verkar passformen vara sydd för att man ska stå & se snygg ut, inte sitta lutad över hojen (då börjar skinnstället strama på diverse ställen)... och det är klart då blir man inte så svett..
..............

Säker på att det är ett Dainese?

Låter annars som ett Lindstrands eller annat Jofama-ställ.
Hela SMC-kåren gick omkring i sådana för några år sen och såg skitbra ut i depån men ingen kunde köra i det :huvet

Sälj ditt ställ på blocket och köp ett nytt är mitt tips, behöver inte bli så mycket pengar emellan.
 
När man läser den här tråden ser det ju ut som att det här med graden av perforering är det absolut viktigaste i valet av nytt skinnställ. Det finns ju en hel del andra aspekter att ta hänsyn till också, passform, skyddsegenskaper, smidighet att röra sig i, kvalitet, utseende mm.

Oron att frysa när du kör bana kan du släppa. Även om det bara är några få plusgrader räcker ett tunt underställ och något vindtätt och värmande i halsen så fryser man inte när man kör bana. Att köra på gatan däremot är skitkallt eftersom det inte erbjuder samma möjligheter till att "jobba" sig varm. Då är det en stor tröja eller jacka utanpå som gäller.


Vad är det för ställ du tänkt köpa?

Jag köper ett måttsytt så passformen blir :tummenupp. Skydden är det heller inget fel på ;)

Gatkörning har det inte blivit mycket med senaste åren men efter många år både på bana och gata i mitt toksköna men slitna skinnställ så måste jag köpa nytt.

Egentligen är det kanske inget stort problem men när man köper nytt och har möjlighet att välja vilka funktioner man vill ha så vill man ju gärna ha det som funkar bäst för ändamålet = Racing.

Och eftersom mitt gamla ställ endast hade några perforeringar på vissa ställen så har jag ingen erfarenhet av annat och då är det bäst att fråga och få så många åsikter som möjligt från folk med mer erfarenhet och ju fler som svarar desto större chans till ett bra val :tuttar

Så jag får :Bugar och tacka för svar och tips på mina frågor. Jag har "nästan" bestämt mig :tummenupp
 
Säker på att det är ett Dainese?

Låter annars som ett Lindstrands eller annat Jofama-ställ.[I[/I]
Hela SMC-kåren gick omkring i sådana för några år sen och såg skitbra ut i depån men ingen kunde köra i det :huvet

Sälj ditt ställ på blocket och köp ett nytt är mitt tips, behöver inte bli så mycket pengar emellan.

Ingen tvekan på att det är ett Dainese (står på typ fyra ställen på stället ;) )

Mjao... Saken är den att jag tycker det är väldigt snyggt ( snyggaste jag sett tror jag..?) och matchar hojen så väl.. (jo.. jag är väl lite fåfäng då..)
Jaja.. får väl softa de dagar det är "för varmt" helt enkelt.. (men förra sommaren blev det rätt många såna dagar..)

Har inte kläm på herr-storlekarna, skulle str 46 passa mig tro? (170cm).

Tips på ett mycket VÄL-perforerat helställ ?? (herrmodell alltså)
 
Finns verktyg för att perforera skinnställ i efterhand. Vet att Mitonga har ett sånt. Borde finnas fler i landet som har sånt verktyg med.
 
Ursäkta Petter, men hur tänker du nu?
Åka i ett BMW-ställ, och Ruben´s dessutom hoppas inte det finns någon vurpfunktion i stället.
Gissa om jag är glad för att jag avbeställde mitt Xaus-ställ! :D

Låter annars som ett Lindstrands eller annat Jofama-ställ. Hela SMC-kåren gick omkring i sådana för några år sen och såg skitbra ut i depån men ingen kunde köra i det :huvet
Det går utmärkt att tävla (och krascha) i Lindstrands, håller lika bra som Arlen Ness, Dainesse mfl som kostar det dubbla. Verkar som att folk tror att skinnställ och hjälmar skyddar i relation till vad de kostar.
 
Last edited:
och byta om till damstället när man ska spatsera i depån..

Enklare att ta av sig stället i stället :tummenupp

Skämt åsido.. Bortser man helt från passform och skyddsegenskaper (hur man nu kan göra det) och bara tänker på temperaturproblematiken så håller jag helt med dig. Värme är det enda problemet.

Blir det kallt så kan man alltid dra på sig nåt utanpå.
 
Men då kan du ju ha en sån där TUFF tröja på dig UTANPÅ skinnstället, med tribals å grejer som e tufft!:tummenupp
Det har jag sett många som har!:tummenupp

Stensmo blev svartflaggad direkt när han kört ut med en tröja utanpå skinnstället i Hollänska Mästerskapet. "Såg oproffsigt ut för deras Mästerskap och kunde vara svårt för funktionärerna att se om han hade skinnställ på sig eller inte" löd dommen när han kom in till bandepån. :D

45964_427807658669_623463669_4580594_3210929_n.jpg

Foto: Henk Terrink
 
Stensmo blev svartflaggad direkt när han kört ut med en tröja utanpå skinnstället i Hollänska Mästerskapet. "Såg oproffsigt ut för deras Mästerskap och kunde vara svårt för funktionärerna att se om han hade skinnställ på sig eller inte" löd dommen när han kom in till bandepån. :D

45964_427807658669_623463669_4580594_3210929_n.jpg

Foto: Henk Terrink

Första delen av domen köper jag (ser helt j-a fuckat ut att köra omkring i luvtröja (dock utan tribals tack och lov) i en vettlös fart), men inte andra halvan; blir alla som kör med regnjackor också svartflaggade då?
Tröja utanpå är nog bra, kanske, men fult!!!:fakta
 
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top