Perforerat eller icke perforerat skinn, det är frågan...

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jaha... Då står man i begrepp att ömsa skinn... Mitt största bekymmer är just nu om jag skall välja ett helt perforerat eller endast perforerad framsida. Med tanke på vårt klimat så undrar man ju hur många dagar man kommer frysa som en gris i ett helhålat.

Så, vad har svenska racingkåren för åsikter och vad kör ni själva med?

:hojsmilie

Jag är förvisso en klåpig noob som kör moped, men jag har ett helperforerat och har aldrig upplevt obehag av det. Varför köpa en halvmesyr?

Hehe... Nja, ställen är av samma kvalisort men med olika mycket hål så nån halvmeyr blir det inte hursom ;)

Men om det funkar för dig så borde det ju funka för mig med... Hade vart kul med lite mer input dock. :)

Helperforerat så man inte svettas ihjäl. Fryser man tar man på sig ett extra underställ.

:)
Hetta innanför overallen... Jag var lite inställd på perforerad framsida men tät rygg, fast nu lutar det kanske å hål överallt...

Så helperforerat det bara går, på bana svettas man ändå, och skulle det knipa så är det ett tjockare underställ som gäller. Jag presterar otroligt mycket sämre om jag blir för varm i stället, så jag riskerar hellre att frysta lite på första träningarna. Eller så köper man en billig jacka på ÖoB/Rusta/liknande "skräp" och har över.

Jepp, jag menar perforering på ryggen.

Det verkar ju faktiskt som att dom flesta kör med helperforerat. Men ärligt, fryser ni inte oftare än ni är för varma? Jag blir ju mer störd av att vara kall än varm. Man blir stel, musklerna (jag vill gärna tro att jag har några iaf :) ) spänner sig och det brukar resultera i dålig koncentration = ännu sugigare varvtider än normalt...

Om man kör med perforering på framsidan av stället men med tät baksida så kommer det ju iaf in lite frisk luft i stället. Har man helperforerat så blåser det ju rätt igenom... Fan vad jobbigt!

Det verkar ju faktiskt som att dom flesta kör med helperforerat. Men ärligt, fryser ni inte oftare än ni är för varma? Jag blir ju mer störd av att vara kall än varm. Man blir stel, musklerna (jag vill gärna tro att jag har några iaf :) ) spänner sig och det brukar resultera i dålig koncentration = ännu sugigare varvtider än normalt...

Om man kör med perforering på framsidan av stället men med tät baksida så kommer det ju iaf in lite frisk luft i stället. Har man helperforerat så blåser det ju rätt igenom... Fan vad jobbigt!
Mitt helställ, Spyke, är rejält perforerat på framsidan, på baksidan är det viss perforering och stora luftutsläpp. Jag har aldrig frusit i det, på bana. Det kan vara lite kallt första varvet/varven om det är riktigt kallt ute, men sen har man kommit igång. Det jobbiga är ju halsen, men det löser man med buff, halskrage från Handelsboden eller snusnäsduk :tummenupp

Tänk på att man alltid kan ta på sig extra kläder på vår/höst, men det blir svårt att få ett varmt ställ kallare på sommaren! :fakta

Enda gången jag förbannar mitt helperforerade ställ är när jag åker isbana...

Men va fasiken... köp ett av varje.

Vill ju inte se dig på rejsa med täckjacka a la Michelingubbe när det är under 20 grader ute.

Kör helt tätt skinn, samt långbenat och långärmat underställ även mitt i sommaren. När man börjar köra så kyler fartvinden helt ok ändå, och innan körning isolerar understället. Gränsfall på kallt vår/höst.

Kör helt tätt skinn, samt långbenat och långärmat underställ även mitt i sommaren. När man börjar köra så kyler fartvinden helt ok ändå, och innan körning isolerar understället. Gränsfall på kallt vår/höst.

Jo, mitt gamla ställ hade lite perforering här å där och man blev ju lite svettig men sällan "överhettad" och när man kom ut på banan så kändes det ibland kyligt pga att man var så svett... Men om man då har ett perforerat så kanske man håller sig torr och får ett litebehagligare klimat i stället. Och eftersom man kanske inte svettas lika mycket så blir man heller inte lika nerkyld när man kör?

Nu känns det nästan som att jag fällde min enda friska cell med en ful glidtackling... Vet knappt vad jag menar :va

Last edited:
När man läser den här tråden ser det ju ut som att det här med graden av perforering är det absolut viktigaste i valet av nytt skinnställ. Det finns ju en hel del andra aspekter att ta hänsyn till också, passform, skyddsegenskaper, smidighet att röra sig i, kvalitet, utseende mm.

Oron att frysa när du kör bana kan du släppa. Även om det bara är några få plusgrader räcker ett tunt underställ och något vindtätt och värmande i halsen så fryser man inte när man kör bana. Att köra på gatan däremot är skitkallt eftersom det inte erbjuder samma möjligheter till att "jobba" sig varm. Då är det en stor tröja eller jacka utanpå som gäller.

Regnar det så drar man på sig en regnjacka, på bana helst en som är gjord för att ha på race-ställ och köra racing med.

Vad är det för ställ du tänkt köpa?

http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=326548&lcid=1053#params:nid=396194&t=Info

Bifogat

• IMAG0827 [Skrivbordsupplösning].jpg
    IMAG0827 [Skrivbordsupplösning].jpg
    114.4 KB · Visningar: 272
Ursäkta Petter, men hur tänker du nu?
Åka i ett BMW-ställ, och Ruben´s dessutom hoppas inte det finns någon vurpfunktion i stället. Törs du ställa upp i VM i KM i år eller ska Fredde få glida runt ostört i år med:). Harebra mvh. Kjell

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon