Pengar på fickan. Hojtips?

Ni med CBR1000rr från 06-07 och kört denna på bana, hur känns den mot en 600cc? jag uppskattade min lilla 600a och dess smidighet på bana. Kommer jag tycka att 1000rr är ett blysänke?

Jag har provat i princip "alla" hojar på bana...:banana

En väl inställd och drevad (det gäller ju egentligen all hojar) Cbr 1000 06-07 är grym - framförallt chassi och hanterbarhet...

Skulle snarare vilja påstå att du kommer att uppleva din "gamla" 600 som blysänke :tungan

Krydda sen Hondan med PC och Quickshifter så har du en riktigt busig hoj som du samtidigt lika gärna skulle kunna hänga väskor på och dra till kontinenten... :3freak

- Fast den spretar ju ändå inte ut speciellt mycket....

I din lista är det väl egentligen Kawa'n som uppfyller dina "krav" och sticker ut lite, OM du vill prova något nytt eller annorlunda :hihi

Aprilia RSV mille Factory är ju annars grymt mycket prylar för pengarna och helt "iskall" (och därmed billig)vid korvkiosken pga "brist på effekt" men faktum kvarstår - grymt chassi, "annorlunda karaktär" då det inte är en radfyra, lite "udda" och faktiskt rätt snygg...

/Micke

Jag kan nog pruta lite på min Kawa :D
 
Last edited:
Egentligen är du ju ute efter en bra, rolig och stabil allroundhoj..

Köp min (tjejens) SV650S. Rätt ny (-00), lågmilare (3000 mil) och helt sjyyyyyykt snyggo. Svart med helkåpor och, håll i dig nu...

AVGASBANDAGE!!!!!!! :EEK: Gör lätt 60 häst extra :yoparty

Du kan få kumpiz-pris. Krossar Achtungs 70´för en gammal -99a. Du kan få denna makalösa -00a för endast 65 lök.

Deal?
 
Egentligen är du ju ute efter en bra, rolig och stabil allroundhoj..

Köp min (tjejens) SV650S. Rätt ny (-00), lågmilare (3000 mil) och helt sjyyyyyykt snyggo. Svart med helkåpor och, håll i dig nu...

AVGASBANDAGE!!!!!!! :EEK: Gör lätt 60 häst extra :yoparty

Du kan få kumpiz-pris. Krossar Achtungs 70´för en gammal -99a. Du kan få denna makalösa -00a för endast 65 lök.

Deal?

Jo, fast allt faller på att ett av kriterierna var att den skulle se sportig ut... :fakta

/M
 
Egentligen är du ju ute efter en bra, rolig och stabil allroundhoj..

Köp min (tjejens) SV650S. Rätt ny (-00), lågmilare (3000 mil) och helt sjyyyyyykt snyggo. Svart med helkåpor och, håll i dig nu...

AVGASBANDAGE!!!!!!! :EEK: Gör lätt 60 häst extra :yoparty

Du kan få kumpiz-pris. Krossar Achtungs 70´för en gammal -99a. Du kan få denna makalösa -00a för endast 65 lök.

Deal?
men doh... Achpung har ju miniblinkers o tonat kåpglas, slå det om du kan!!:):)
 
Tl1000 , r eller s . Handlar du för ca 30tkr sen lägger du 20tkr på mod av bromsar o fjädring.
 
Inga tunga effektstinna literhojar, om du inte har provkört en daytona 675 gör det innan du köper någonting.
Senaste 675:an med öhlins är väldigt fin.
 
Jag börjar bli sugen på sv:n me avgasbandaget, fasen vilket drag det ska vara...

Faktum är att det är svårt att uppfylla alla kraven, men någon hoj måste ju ändå klara det bäst!? Faktiskt är jag mest sugen på cbr 1000 just nu, på delad andra plats daytona 675 och gixxer 750.

Apropå ducati 848 så har jag också funderat i de banorna, dock så blir de i regel dyrare än utsatt budget.

Allt för gamla hojar så som tl, osv går också bort direkt, oavsett modd...
 
Suget efter mer vrid & effekt brukar vara det som dominerar vid hojbyte :) Kör på en CBR1000, det är en grymt bra hoj och du gör knappast någon jätteförlust om du känner för att sälja den säsongen därpå och gå tillbaka till 600...
 
Jag hade tipsat om en twin (som du kanske noterat tidigare) eller triple runt 700 strecket.
I regel bättre botten och mellan än en radfyra och garanterat bättre på dom punkterna än din f sport.

På triple fronten är det bara triumph 675 som finns vad jag vet och den går att hitta i dina prisklasser.

http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675_44075473.htm?ca=11&w=2&last=1
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675___08_43188951.htm?ca=11&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675_43220912.htm?ca=11&w=2

På twin fronten är det Italienarna som gäller,
Ducce: 748, 749, 848.
Aprilia mille, RSV 1000 (vet dock inte om dom har modell under litern över 600 i raceutförande)

http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_748R_43973239.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ducati_749_Monoposto__Fri_hemleverans__44162751.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Ducati_749_Biposto_43996748.htm?ca=11&w=3
https://www.sporthoj.com/annonser/?id=66588

Finns ju också som någon nämt SV650 och jag har för mig att det finns en helkåps modell av den men kanske lite mer åt sport/touring hållet än race.

KTM RC8 annars men då är du uppe över litern men har för mig att de tidiga modellerna går att hitta runt 65-70.

Oavsett vad du väljer så kommer du märka skillnad mot din gamla hoj om du väljer en riktigt racer.

Men som tidigare nämnt så är italienska chassin något magiskt. Det är inte en slump att äldre Italienska racers 10-15 år senare fortfarande kan hålla många moderna hojar stången. Beror givetvis på föraren men dom är otroligt potenta och inger väldigt mycket tillit.
 
Last edited:
Jag hade tipsat om en twin (som du kanske noterat tidigare) eller triple runt 700 strecket.
I regel bättre botten och mellan än en radfyra och garanterat bättre på dom punkterna än din f sport.

På triple fronten är det bara triumph 675 som finns vad jag vet och den går att hitta i dina prisklasser.

http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675_44075473.htm?ca=11&w=2&last=1
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675___08_43188951.htm?ca=11&w=2
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675_43220912.htm?ca=11&w=2

På twin fronten är det Italienarna som gäller,
Ducce: 748, 749, 848.
Aprilia mille, RSV 1000 (vet dock inte om dom har modell under litern över 600 i raceutförande)

http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_748R_43973239.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ducati_749_Monoposto__Fri_hemleverans__44162751.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Ducati_749_Biposto_43996748.htm?ca=11&w=3
https://www.sporthoj.com/annonser/?id=66588

Finns ju också som någon nämt SV650 och jag har för mig att det finns en helkåps modell av den men kanske lite mer åt sport/touring hållet än race.

KTM RC8 annars men då är du uppe över litern men har för mig att de tidiga modellerna går att hitta runt 65-70.

Oavsett vad du väljer så kommer du märka skillnad mot din gamla hoj om du väljer en riktigt racer.

Men som tidigare nämnt så är italienska chassin något magiskt. Det är inte en slump att äldre Italienska racers 10-15 år senare fortfarande kan hålla många moderna hojar stången. Beror givetvis på föraren men dom är otroligt potenta och inger väldigt mycket tillit.

Håller inte med,
Inga hojar som är 10-15 år gamla hänger med nyare hojar från -04 och uppåt.
Om inte rossi håller i styret.
 
Håller inte med,
Inga hojar som är 10-15 år gamla hänger med nyare hojar från -04 och uppåt.
Om inte rossi håller i styret.

Hmmm, så med den beräkningen så skulle en tio år gammal Hayabusa inte hinna med t ex en tio år nyare Suzuki GSXR 1000.Ööhhh, det racet vill jag se. :crash

Här är två jämngamla racehojar av samma märken ...

http://www.youtube.com/watch?v=h7fXDHyXDTo
 
Last edited:
Hmmm, så med den beräkningen så skulle en tio år gammal Hayabusa inte hinna med t ex en tio år nyare Suzuki GSXR 1000.Ööhhh, det racet vill jag se. :crash

Här är två jämngamla racehojar av samma märken ...

Fast ibland kanske man vill svänga också. :va
 
Håller inte med,
Inga hojar som är 10-15 år gamla hänger med nyare hojar från -04 och uppåt.
Om inte rossi håller i styret.
Syftar nu pa vad jag ser pa bandagas statistik (typ ducceklubben) och chassin, INTE GP och dylik. Da skulle det ju inte finnas nagon vits med att utveckla nya hojar :). Motorerna är ju i regel mer krut i nu än da + massa elektroniska hjälpmedel hit och dit givetvis.
Men kika pa dom som kör sina 996/998 och presterar lika bra som snubbarna pa 1098/1198.
 
Last edited:
Bumpar tråden lite!

I höstas när jag sålde min gamla hoj, flödade fantasin och det fanns ett antal hojar som jag var intresserad av, i de flesta fall rena sporthojar av olika slag. Jag scannade blocket under lång tid men utbudet var rätt litet och den rätta hojen dök helt enkelt inte upp.

Jag började tänka i andra banor och vidgade mina vyer en aning och så en dag hittade jag en hoj som absolut inte fanns med på min ursprungliga önskelista.

Jag hoppas den ska uppfylla iaf några av mina grundläggande kriterier...

Det blev en KTM 690e plus en uppsättning motardfälgar! Helt enkelt för busfaktorn, och att den duger till att åka runt på lite knixkörning osv

tack för tips, råd och ideer!
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top