Pengar gör dig inte lycklig?

Jag läste på ett Amerikanskt Porscheforum där en kille skrev att han önskade att han vore rik och skickade med en säljes annons på en Carerra GT, han fick ett svar...

"Du sitter framför en dator med internet och du är frisk, gosse du är rik"

Detta fick mig att tänka till ganska mycket.

Lycka och pengar är relativa begrepp förstås.

1 mille kan va mycket för en person, men lite för en annan.

Som jag ser på saken är man lycklig så länge man kan göra det man vill göra här i livet. Klart att jag vill ha en ny Ducce 999R, men jag är i stort sett lika lycklig på en gammal GSXR1100 från tidigt 90-tal. Är jag däremot luspank och inte har råd med en gammal harv till hoj, kanske man blir olycklig. Klart att man hade varit lyckligare om man kunde förverkliga alla sina ultradrömmar, men jag tror att så länge man kan uppnå det mesta man strävar efter här i livet får man nog anse sig vara både rik och lycklig.

När det kommer till kritan är det enda som egentligen spelar roll är att ens familj har hälsan. Min farfar visste vad han snackade om när han sa så.

Jag tror man kan se det lite som 90/10-regeln. Kan jag uppfylla 90% av det jag eftersöker är jag lycklig och rik. De sista 10% är det inte så mycket mersmak på endå. Tror jag.

Inte fan blir man lycklig av pengar.

MEN:

Det är fan så mycket mindre pinsamt att gråta ensammen i baksätet på en limo, än i en fullsatt tunnelbanevagn...

Jag skulle inte ha något problem av att bli ekonomiskt oberoende, jag skulle säga upp mig, jobba ideellt så mycket/lite jag känner för och ägna min tid åt mina fritidsintressen.

Men till sist så får man ändå inte med sig mer än en omgång kläder och en snygg trälåda, så när man börjar närma sig den dagen spelar det nog mindre roll vad saldot är....

uj uj uj.
Cash is king.
Med så mycket pengar så skulle jag garanterat bli överlycklig.
Leva rockstar liv och köpa allt man vill ha och åka dit man vill,

Klart pengar gör en lycklig på samma sak som fattigdom gör en olycklig. Sen om det finns andra saker som också gör en lycklig har ju inte med saken att göra.

:lol :lol den som säger att pengar inte är allt, är :kocko i huvet.
med min lilla alfakassa kommer man inte långt med, ibland får man vända på den lilla 50öringen :(

men men...jag är glad ändå...får helt enkelt göra mig själv glad o syssla
med det jag vill hålla på med, som tex fotografering, hunden och downhill.
Någon mc kommer det inte att bli så länge jag inte har ett jobb. :)

Men hade man vunnit så mycket cash som 122mille, ja då hade jag stuckit
från blekinge o bosatt mig norrut...Skänkt pengar endast till mina bröder, mamma o pappa...och köpt hojar, Dodge Ram 1500 Hemi Pickup och en SL55 AMG...och en villa med fet tomt. :yoparty :yoparty

Fattigdom är inte att äga lite utan att sakna mycket :fakta

money,money,money...always fanny...

Pengar är bara ett medel för att man ska ha ett bekymmer mindre.
Om man använder sin ekonomi på det sätt man själv blir lycklig, då är det ok med mycket pengar. Det är lättare att vara lycklig om man har tillräckligt för att kunna bo bra, må bra, göra det man vill, utan att göra avkall på sitt välbefinnande. Blir det något över är det bara en bonus att lägga som buffert, man vet aldrig när man vill göra något nytt.
För mycket pengar kan göra fel person helt vilsen å göra det personen i fråga aldrig skulle göra utan att tänka efter.

Massor med pengar gör att man kan göra vad som helt, när som helst, hur som helst, utan att behöva ta konsekvenser av sitt handlande. När pengarna sedan är slut, då kommer verkligheten ifatt. Då börjar problemen på allvar...

Pengar är viktigt. Utan dem är det enormt svårt att fungera i den värld som erbjuds. Inte skulle jag tacka nej till mer pengar, mycket skulle förenklas om man inte behövde vända på korvören hela tiden. Dock kan aldrig pengar fylla det "verkliga" behovet hos mej..dvs att ha nån att tycka om och att uppleva saker med. Ska man välja väljer jag min gubbe framför pengar vilken dag som helst! Klarar sej gör man alltid och att "mätta mun efter plånbok" är ett bra ordspråk.. Men att säga det ena eller andra ifråga om pengar är svårt.. Det är svårt att ha ett bra liv utan pengar, även om man har världens bästa livskamrat, då det lätt blir slitningar om ekonomin ständigt ska vara ett hinder. Samtidigt tror jag att man faktiskt kan ha för mycket pengar också.. Balans är nyckeln.

Sen är ju allt relativt.... Jag kanske anser att jag har jätte dåligt med pengar, att det ständigt saknas ekonomiska medel, samtidigt kan det ju jämförelsevis med andra vara så att jag har helt tillräckligt av den varan. Dessutom, ju mer pengar man har ju fler hål finns att stoppa dem i..det är en sanning! Mer pengar ger dyrare vanor vilket resulterar i att man ändå inte har mer pengar över vilket i sin tur kan leda till att man känner sej "fattig", alla saker till trots!

Den som säger att pengar inte kan köpa dig lycka, han vet inte var han skall handla.

Skämt åsido. Min egen uppfattning är att oavsett hur mkt pengar du har så kommer du ändå ha ekonomiska problem. Enda sättet att inte ha några ekonomiska problem är att inte ha någon ekonomi.

Massvis av pengar gör en inte lycklig. Däremot kan man göra så mycket mer än många andra, vilket inte alltid är en fördel. Även om jag hade vunnit 100 miljoner t.ex. så hade jag fan inte gått och köpt allt jag drömt om. För vad ska man göra när man köpt allt? Sitta och vänta på något nytt man kan slösa pengar på? Ja kanske men det låter inte speciellt kul. När man väl köpt allt man vill så får man väl för sig att köpa månen eller en ö eller liknande. Lite galet...

Själv hade jag tagit det lugnt. Köpt saker jag velat ha länge och kanske köpt något onödigt bara för att ha. Däremot hade jag sparat undan 99% av pengarna för att kunna leva gott på räntan och ge mina framtida barn en trygg framtid i form av skola och resor dom vill göra. Det värsta man kan göra dock är att ge sina barn "allt man själv inte fick". Det är nonsens och barnen ska lära sig att dom inte får allt dom pekar på. För bortskämda snorungar är det värsta jag vet!

M.G.F skrev:
Massvis av pengar gör en inte lycklig. Däremot kan man göra så mycket mer än många andra, vilket inte alltid är en fördel. Även om jag hade vunnit 100 miljoner t.ex. så hade jag fan inte gått och köpt allt jag drömt om. För vad ska man göra när man köpt allt? Sitta och vänta på något nytt man kan slösa pengar på? Ja kanske men det låter inte speciellt kul. När man väl köpt allt man vill så får man väl för sig att köpa månen eller en ö eller liknande. Lite galet...

Det är lite som med fredagsölen. Om man tar en fredagsöl varje dag så är det längre ingen hit att det blir fredag.. Dessutom är man alkis efter en stund med, och jag känner ingen alkis som njuter av sina öl.

För att kunna njuta så måste man lida. Så ÄR det.

Man kan ju verkligen njuta när man sparat ihop till nåt, (eller lånat eftersom man tjänar ihop pengar genom att arbeta), men hur skulle det vara om man fick det utan att prestera?

Som med fattiga länder. Dom skulle nog njuta av att ha en standard som vi med mat för dagen, tak över huvudet och rinnande dricksvatten i kranen, men inte njuter vi av det så ofta! Vi reflekterar över det ibland, men vi njuter inte eftersom vi inte heller lidit av att vara utan det.

Finns hundratals exempel.

pogo skrev:
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni ser på pengar, gör de dig lycklig eller inte?

Jag lyssnade på P3 här om dagen och en fråga till lyssnarna var: "Tror du man blir lyckligare av pengar?".
Jag blev så arg på alla som ringde och in berättade vad de tyckte, att pengar gör dig oycklig och att de räcker å vinna 500 000 kr till 1,5 miljoner, mer är enligt många onödigt??!
Va tycker ni?

Personligen Vet jag att pengar inte gör mig olycklig. Ju mer pengar man har ju dyrare standard skaffar man sig. Med 122 mijloner kan det bli svårt att få pengarna att räcka till utan att bli affärsman. :) Tror jag...
Sen va det är för nötter som säger att de inte vill vinna 122 miljoner för att de är för mycket pengar? Ge bort till vänner å släktingar, de håller nog inte med.

Mvh // Peter

Orkar inte läsa hela tråden, men svaret är ju enkelt. Har man inga pengar, kan man inte ha någon hoj, alltså så blir man lycklig av dem. Mer pengar - fler och bättre hojjar - ännu lyckligare :banana

tassen skrev:
Pengar är bara ett medel för att man ska ha ett bekymmer mindre.
Om man använder sin ekonomi på det sätt man själv blir lycklig, då är det ok med mycket pengar. Det är lättare att vara lycklig om man har tillräckligt för att kunna bo bra, må bra, göra det man vill, utan att göra avkall på sitt välbefinnande. Blir det något över är det bara en bonus att lägga som buffert, man vet aldrig när man vill göra något nytt.
För mycket pengar kan göra fel person helt vilsen å göra det personen i fråga aldrig skulle göra utan att tänka efter.

Massor med pengar gör att man kan göra vad som helt, när som helst, hur som helst, utan att behöva ta konsekvenser av sitt handlande. När pengarna sedan är slut, då kommer verkligheten ifatt. Då börjar problemen på allvar...

:tummenupp

Det roliga är att en kommentar som man uteslutande får höra från människor med grismycket pengar är:

"Pengar betyder inget för mig..." :lol
I själva verket så är allt de gör och säger fokuserat på att visa att de har alla de här pengarna...
De jag tycker är coolast är de som oavsett mycket eller lite pengar under madrassen, fortsätter att vara sig själva och inte värderar andra efter hur mycket/lite pengar andra har.

Gula faran skrev:
No shit.....han verkar inte så lyckligt idag.... http://www.expressen.se/index.jsp?a=455576

pengar är väl inte allt men det kan ju hjälpa till en hel del..
Herregud.. "Nämen va synd om lilla Erik som vann 122 miljoner" :(
Hur jag än gör så kan jag inte tycka synd om honom :mad:

Jag vet att jag skulle bli mkt lyckligare av pengar! Då kan man göra (nästan) allt som man drömt om. Resa, inte jobba, jaa gud va skönt!

Bart skrev:
Herregud.. "Nämen va synd om lilla Erik som vann 122 miljoner" :(
Hur jag än gör så kan jag inte tycka synd om honom :mad:

Jag vet att jag skulle bli mkt lyckligare av pengar! Då kan man göra (nästan) allt som man drömt om. Resa, inte jobba, jaa gud va skönt!

Ja där ser man, en som inte är van med pengar, hamnade i psykos. En sådan mår bäst av att inte vinna...

De som är vana med pengar, mår bra av att ha mer, vet hur man ska hantera det. :tummenupp

Bart skrev:

När man haft alla bilar och hojar man vill ha, rest vart men vill, köpt vilket göka som helst, softat i flera år osv. Vad ska man längta till då? Man har ju gjort allt!

Det är lite det som är grejen varför man vill vinna pengar: Det är ouppnåerligt.

Klart att man inte skulle tacka nej till stålarna, men man skulle nog bara bli glad för stunden. Den äkta glädjen kommer inte med pengar.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back