Pengar gör dig inte lycklig?

juha01 skrev:
När man haft alla bilar och hojar man vill ha, rest vart men vill, köpt vilket göka som helst, softat i flera år osv. Vad ska man längta till då? Man har ju gjort allt!

Det är lite det som är grejen varför man vill vinna pengar: Det är ouppnåerligt.

Klart att man inte skulle tacka nej till stålarna, men man skulle nog bara bli glad för stunden. Den äkta glädjen kommer inte med pengar.
Så tänker inte jag, kan inte i min vildaste fantasi se MIG bli trött på att vara rik. Men visst, antagligen kommer det inte vara lika kul som i början.

Jag blir olycklig utan pengar och överlycklig när jag har gott om dem.
En del dårar tycker det är fult med mycket pengar men oftast så är det ju ren och skär avundsjuka. Jag blir själv avundsjuk på lottomiljonärer etc men jag missunnar dem det knappast.
Om allt är fullkomligt normalt i mitt liv men jag är pank så nog fan är jag lite olycklig. Om det däremot är lite skit i mitt liv men jag har gott om pengar så känns det iaf lite bättre. Kapitalismen är min bäste vän.....

Pengar medför bekymmer också. Man blir snål och gniden :gnissla

Om man lever ett lyckligt liv innan stålarna så går det nog bra, bara man kan hålla sig lite med spenderande så att man inte tröttnar. Problemet är nog störst om man tror att pengarna kommer att lösa dom problem man har. Dom ekonomiska probsen försvinner ju, men alla andra bekymmer kan nog bli värre om man inte är medveten om det.

Som med folk som skönhetsopererar sig eller går ner kraftigt i vikt. Dom tror ofta att lyckan finns i förändringen, men när nya pattarna är på plats och det fortfarande är tråkigt att städa och jobba, så kan man bli ännu mer deppig än innan...

Det är farligt att tro att ens problem försvinner så fort man blir rik, smal, snygg osv.

Kleiv skrev:
Pengar som du själv arbetat dig till kommer du att vara rädd om och använda förnuftigt för du vet hur svårt det är att förtjäna dom.

Pengar som du fått, ärvt, vunnit o.s.v. (s.k. snabba pengar) kommer nog många att använda till att införskaffa sig saker och dyra nöjjen som dom tror kommer göra dom lyckligare.

Helt ratt!
Jag arvde lite slantar o stack ut o kopte hoj innan nagon ens hann uttala ordet Överföring. Hade det varit mina hårt inforskaffade slantar hade det kanske tagit lite langre tid....men inte mycket längre hihi.
Men jag måste säga att pengar är inte en biljett till lycka (nej jag är inte rik, så glöm den teorin) det är något man måste finna inom sig själv. Sen kan pengar hjälpa, utan tvekan.

S

Kleiv skrev:
Du har så rätt, så otroligt rätt :tummenupp

Underbart 2 st som har fattat det hela alldeles rätt!! Pengar e bara papper...en bytes vara...kan dock göra stor skada i fel händer o ge viss makt...blää...men vem e dum o väljer pengar framför hälsa, pengar framför kärlek, pengar framför vänner...listan kan göras hur låååång som helst..pengar gör dig ej lycklig men är ett medel som kan anv till goda ting. Pengar ger dig en kick en snabb tillfredställelse men inte sjutton bygger de lycka på längre sikt!!! :fatta!

The Fighter skrev:
Underbart 2 st som har fattat det hela alldeles rätt!! Pengar e bara papper...en bytes vara...kan dock göra stor skada i fel händer o ge viss makt...blää...men vem e dum o väljer pengar framför hälsa, pengar framför kärlek, pengar framför vänner...listan kan göras hur låååång som helst..pengar gör dig ej lycklig men är ett medel som kan anv till goda ting. Pengar ger dig en kick en snabb tillfredställelse men inte sjutton bygger de lycka på längre sikt!!! :fatta!

Jag säger det igen, "Du har så rätt, så otroligt rätt" :tummenupp

The Fighter skrev:

Vem säger att man måste välja? Man kan ha både hälsa, pengar, kärlek och vänner. Men saknas pengarna så är det lite tråkigare...

Jag vet inte vem jag ska svara på längre! Läste genom halva tråden nu...

Som jag förstått det nu så blir man inte lyckligare av pengar. Men man blir gladare av pengar, linjen verkar vara hårfin men glad blir man och förbannat roligt får man av pengar!
Lycka är något annat, det är att vara frisk, ha den man älskar, vänner som tycker om dig etc. Så det går alltså inte att säga att man blir lycklig av pengar!

Det är min sammanfattning av era och mina åsikter! Tycker det verkar väldigt logiskt!

pogo skrev:
Jag vet inte vem jag ska svara på längre! Läste genom halva tråden nu...

Som jag förstått det nu så blir man inte lyckligare av pengar. Men man blir gladare av pengar, linjen verkar vara hårfin men glad blir man och förbannat roligt får man av pengar!
Lycka är något annat, det är att vara frisk, ha den man älskar, vänner som tycker om dig etc. Så det går alltså inte att säga att man blir lycklig av pengar!

Det är min sammanfattning av era och mina åsikter! Tycker det verkar väldigt logiskt!

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back