990 adv är den enda hojen jag kört på autobahn så jag vet att 160 är ganska nära max. Får se hur jag gör med kåpan, kapa eller höja.
Men på autobahn passerade vi milslånga köer i vägrenen med full semesterpackning. Får hoppas att det är stopp på e4an ofta.
Ja du, några kalla siffror om hastighetens inverkan kan vara på sin plats, siffrorna gäller bilar men du är inte ensam i trafiken och reaktionssträckan samt utvecklingen på stoppsträckan i procent är likvärdig för Mc. Om du sen är en lika alert förare på morgonen som efter jobbet vet du bäst själv. Ytterligare en tanke, när bilens bromsljus tänds har den klarat av sin reaktionssträcka men du har din kvar.
50km/h Stoppsträcka är 26.39m, bromssträcka är 12.5m och reaktion 13.89m
90km/h Stoppsträcka är 65.5m, bromssträcka är 40.5m och reaktion 25m
110km/h Stoppsträcka är 91.06m, bromssträcka är 60.5m och reaktion 30.56m
160km/h Stoppsträcka är 172.44m, bromssträcka är 128m och reaktion 44.44m
200km/h Stoppsträcka är 255.56m, bromssträcka är 200m och reaktion 55.56m
300km/h Stoppsträcka är 533.33m, bromssträcka är 450m och reaktion 83.33m
https://www.kalkyleramera.se/bilar-och-hastighet/stopp-och-bromsstracka
Din tidsvinst fram till målet kan du också beräkna, om än statiskt. Det finns även kalkyler för ägglossning, nedkomst osv. men med dina sannolikhetskalkyler spelar dessa antagligen mindre roll.
https://www.kalkyleramera.se/bilar-och-hastighet/tidsvinst-vid-okad-hastighet
Jag hade rekommenderat dig en cykel utan växlar och frigolit på sadeln.
