Pendlingshoj för att snitta 160 km/h?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kan själv slå ett slag för tl1000 s pendlade en sommar med en sån. Inga vibrationer. Hyfsat med pulver . Inga problem hålla 200+ vad jag minns iaf. Hade nog haft kvar den om det inte var för att motorn havererade. Så ska man ha en sån bör man inspektera ventiltryckarna med jämna mellanrum eller byta till bättre
Chassit suger getpung ;)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Blackbird trivs som bäst kring 160 och uppåt. Jag hade originalrutan på min och den var helt fantastisk och gav ingen turbulens på mig som är 180 cm lång. Extremt välbyggd maskin.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Själva idén att motorvägspendla med MC för att spara tid är lite skevt tänkt.

Inse hur mycket tid man sparar i en bil med farthållaren inställd på 100:

På väg till jobbet kan man läsa in sig på nattens mail, och även svara på det som är akut, raka sig eller lägga make-up om man är lagd åt det hållet. Man hinner äta en ordentlig frukost, lösa lite bankärenden och kolla på morgonnyheterna.

På vägen hem kan klicka fram de matvaror butiken skall plocka ihop åt en, uppdatera sig på Facebook och dammtorka alla ytor man når utan att spänna av sig bältet. Kanske blir det lite spel med polarna också, om dom är online.

Inte om man ska in i trafikböset i stockholm, där kan det gå åt fåniga mängder tid med bil i jämförelse med mc.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har pendlat i några år (7 sådär) i 6-10 mil enkel väg, och kört Z1000SX, GSXR1000, RD350, GSX1250FA, CBR600F, Shiver 750 och säkert nåt mer jag glömt, hyfsat regelbundet.

Vill man marscha i 160 behöver man kåpa, annars blir det drygt. Kåpa hjälper dessutom till med fladdret i allvädersstället. Och med vit hjälm och varselfärg på överhalvan och vit, helkåpad hoj så flyttar folk på sig skitfort när man kommer i trafikstockningarna.

Valfri sporttourer duger utmärkt för det du vill göra. Ha med en liten burk kedjesmörja om du är petig att smörja efter regnkörning, annars är kedjan inget större problem.
Själv har jag skaffat Shivern för att det ska bli för jobbigt att marscha i 180 när motorvägen är tom. :hihi

Gixxern funkar också, men den är lite jobbigare än en sporttourer när bilarna står stilla inne i stan.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ledsen pojkar. Jag vågade inte prova något nytt. Jag bestämde mig för att återuppleva ungdomen (för 7 år sen) så här på livets höst efter småbarnsåren.

Så det blev en 990 Adv S. Brutal maskin, och billig var den också.

Får ta och be om ursäkt redan nu till alla fegisar och töntar som kommer att bli omkörda under förnedrande former av den och mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ledsen pojkar. Jag vågade inte prova något nytt. Jag bestämde mig för att återuppleva ungdomen (för 7 år sen) så här på livets höst efter småbarnsåren.

Så det blev en 990 Adv S. Brutal maskin, och billig var den också.

Får ta och be om ursäkt redan nu till alla fegisar och töntar som kommer att bli omkörda under förnedrande former av den och mig.

990 Adv S ger dessutom fin träning i förankring i 160km/h ! :)
Och backspeglarna är dina bästa vänner. Faran kommer ofta bakifrån.
Det du kanske tappar i fart jämfört med många förslag tjänar du in på smidigheten när det grötar ihop sig.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
990 Adv S ger dessutom fin träning i förankring i 160km/h ! :)
Och backspeglarna är dina bästa vänner. Faran kommer ofta bakifrån.
Det du kanske tappar i fart jämfört med många förslag tjänar du in på smidigheten när det grötar ihop sig.
990 adv är den enda hojen jag kört på autobahn så jag vet att 160 är ganska nära max. Får se hur jag gör med kåpan, kapa eller höja.

Men på autobahn passerade vi milslånga köer i vägrenen med full semesterpackning. Får hoppas att det är stopp på e4an ofta.
 
Last edited:

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
990 adv är den enda hojen jag kört på autobahn så jag vet att 160 är ganska nära max. Får se hur jag gör med kåpan, kapa eller höja.

Men på autobahn passerade vi milslånga köer i vägrenen med full semesterpackning. Får hoppas att det är stopp på e4an ofta.

Ja du, några kalla siffror om hastighetens inverkan kan vara på sin plats, siffrorna gäller bilar men du är inte ensam i trafiken och reaktionssträckan samt utvecklingen på stoppsträckan i procent är likvärdig för Mc. Om du sen är en lika alert förare på morgonen som efter jobbet vet du bäst själv. Ytterligare en tanke, när bilens bromsljus tänds har den klarat av sin reaktionssträcka men du har din kvar.

50km/h Stoppsträcka är 26.39m, bromssträcka är 12.5m och reaktion 13.89m
90km/h Stoppsträcka är 65.5m, bromssträcka är 40.5m och reaktion 25m
110km/h Stoppsträcka är 91.06m, bromssträcka är 60.5m och reaktion 30.56m
160km/h Stoppsträcka är 172.44m, bromssträcka är 128m och reaktion 44.44m
200km/h Stoppsträcka är 255.56m, bromssträcka är 200m och reaktion 55.56m
300km/h Stoppsträcka är 533.33m, bromssträcka är 450m och reaktion 83.33m
https://www.kalkyleramera.se/bilar-och-hastighet/stopp-och-bromsstracka

Din tidsvinst fram till målet kan du också beräkna, om än statiskt. Det finns även kalkyler för ägglossning, nedkomst osv. men med dina sannolikhetskalkyler spelar dessa antagligen mindre roll.
https://www.kalkyleramera.se/bilar-och-hastighet/tidsvinst-vid-okad-hastighet

Jag hade rekommenderat dig en cykel utan växlar och frigolit på sadeln. :D
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köpa hoj enbart för att på arbetsdagar pendla i 160... well, roligare kan man ha - på fritiden - i ett stycke - med körkort.

/snabbast i Uppsala Län 1981 /Snabbast med släpvagn i Dalarna 2005
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vad menar du egentligen med "snitta"

990 adv är den enda hojen jag kört på autobahn så jag vet att 160 är ganska nära max. Får se hur jag gör med kåpan, kapa eller höja.

Men på autobahn passerade vi milslånga köer i vägrenen med full semesterpackning. Får hoppas att det är stopp på e4an ofta.

Hur ska du kunna snitta 160 när "jag vet att 160 är ganska nära max"? Vet du något om snittfarter som vi andra inte vet?
Snittfart så nära maxhastighet blir gärna lite lätt intressant. Eller hur?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur ska du kunna snitta 160 när "jag vet att 160 är ganska nära max"? Vet du något om snittfarter som vi andra inte vet?
Snittfart så nära maxhastighet blir gärna lite lätt intressant. Eller hur?
Jag svek mitt eget krav.

Jag körde i stort sett hela tyskland med mätaren på 155. Då vägde hojen 270 kilo plus två pers på. Det var även annan drevning.

Så nog ska det gå att hålla 160 från påfarten till köerna i södertälje.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Köpa hoj enbart för att på arbetsdagar pendla i 160... well, roligare kan man ha - på fritiden - i ett stycke - med körkort.

/snabbast i Uppsala Län 1981 /Snabbast med släpvagn i Dalarna 2005
Den kommer nog gå lite i Jämtland i sommar. Och på ärenden i stan. Så har det bara varit pendling hade det kanske blivit något annat.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Var i Jönköping och tänkte att jag skulle testa hur det är att hålla 160 en längre sträcka på E4. Det gick rätt okej fram till polisen anslöt via påfarten och tyckte inte att jag skulle åka så fort... Ännu en anledning att inte åka motorväg helt enkelt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Låter som ett för jävla trist liv. Stackars alla er som måste klämma er in i sveriges sämsta stad fem dar i veckan.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Var i Jönköping och tänkte att jag skulle testa hur det är att hålla 160 en längre sträcka på E4. Det gick rätt okej fram till polisen anslöt via påfarten och tyckte inte att jag skulle åka så fort... Ännu en anledning att inte åka motorväg helt enkelt.

Det är därför man ska ha en hoj med 300ish i toppfart om man ska köra snabbt på motorväg. Om polisen raceblinkar så kan man välja att öka från 160 till 280 så de inte hänger med. Så gjorde i alla fall gösrider...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är det någon på forumet som ens tycker det är ok att åka gamla klassiska 139 km/t?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top