Pendlingshoj för att snitta 160 km/h?

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
K1300S eller GT beroende på önskad bekvämlighetsnivå
Multistrada
Blackbird
Hayabusa
FJR

Jag hade nog satsat på en Blackbird, är ju endå en Honda, skottsäker och servar man själv billig i drift. Finns ju hyfsat fina för överskådliga pengar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En BMW RxxxxGS hade jag kunnat tänka mig av andra skäl. Men tycker det är dyra. Men visst, en sån eller KTM 1200 ADV hade jag kunnat köpa för att även ha till semester. Men är inte riktigt rätt tid i livet för MC-äventyr. Bättre att hålla på det några år och köpa en billig pendlingshoj så länge.

Nu låter det som att du vill ha en tråkig hoj, och då är nog detta förslaget fel, MEN, annars skulle jag faktiskt rekommendera den hoj jag själv kör, Ducati Supersport 939. Jag är också 40, fixar inte med för extrem sittställning etc och vill ha åtminstone lite mer skydd än en nakenhoj. Jag skulle säga att just 160 är en synnerligen naturlig fart för den hojen, när jag kör längre sträckor är det svårt att ligga under 150 åtminstone och den är så bekväm att 20-30 milaturer är som en fikatur på en mer extrem sportis. Den är också väldigt rolig att köra, så det ligger den väl i fatet i detta falllet, plus att den ev. är dyrare än din tänkta budget.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
K1300S eller GT beroende på önskad bekvämlighetsnivå
Multistrada
Blackbird
Hayabusa
FJR

Jag hade nog satsat på en Blackbird, är ju endå en Honda, skottsäker och servar man själv billig i drift. Finns ju hyfsat fina för överskådliga pengar.

Blackbird är klockren. Bra körställning (om man inte är för kort) samt kanon under 200km/h. Över det så börjar huvudet vobbla om man är lång och inte kryper ner bakom rutan.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är det budget som gäller, ZZR1100. Silkeslen fyra som går som tåget, eller vänta nu, snabbare än tåget vet vi ju sen gammalt!

Skämt åsido, en ok sådan får du för struntpengar, försäkras som klassiker. En -96 eller nyare ska du ha. På med värmehandtag, byt olja och filter, kolla däcken och var beredd på att bromsa med alla fingrarna. 160 gör den utan att knorra, 100 km/h kvar innan den tröttnar. Bekväm att sitta på med en stor limpa till sadel, och klassiskt snygg är den också. Äkta urmotorvägssmiskare! Faaaan jag saknar min gamla! :(
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu snackar vi. Tre tips på rad från riktiga sporthojare. Skönt att ni kom för det var några förnuftiga er-6 pojkar i början av tråden som tyckte det var läskigt med poliser och annat larv. Ä ju bah att skicka rullen fy fan. Hade jag begåvats med tre testiklar hade det blivit busa TURBO. Sen wheelierekord varje dag.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Varaderon var väl känd för att dricka mer soppa än en gammel volvo 740? Gäller detta även insprutarna? Kan ju vara relevant när man pendlar

Haha ja men det var dom med 5vxl och förgasare , pgmfi och 6vxl har jag kört på 0.38 i 70 - skiljer 1-2dl per mil mellan dom.
Nu kanse en Blackbird är bättre att pendla i +160 med.

Varaderon går fint och pendla med iaf nära det , fått upp en i nästan 240 mätarfart men 100 under går hur lungt som helst.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
En diesel bil blir nog billigare och bekvämare i längden än med en MC med dess underhållskostnader och bränsleeffektivitet om man skall långpendla. Slöseri med resurser, en mc skall man ha roligt på inte mala samma tråkiga vägar om och om igen till sitt kneg. Själv åker jag tåg och det är en befrielse att slippa konfronteras med dagliga frustrationer bland medtrafikanter som inte kan framföra ett fordon på ett säkert sätt runt storstadsregionerna där trafiken blir intensiv och hetsig.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
En diesel bil blir nog billigare och bekvämare i längden än med en MC med dess underhållskostnader och bränsleeffektivitet om man skall långpendla. Slöseri med resurser, en mc skall man ha roligt på inte mala samma tråkiga vägar om och om igen till sitt kneg. Själv åker jag tåg och det är en befrielse att slippa konfronteras med dagliga frustrationer bland medtrafikanter som inte kan framföra ett fordon på ett säkert sätt runt storstadsregionerna där trafiken blir intensiv och hetsig.

Vi är alla olika. Jag ogillar att köra mc på motorväg, men inte på långa vägar så mycket som jag ogillar att pendla i kollektivtrafiken. Varför? Ja jag älskar att köra hoj oavsett, plus att om tid ges kan jag ta en roligare väg.
Håller med dig om mottrafikanterna. Men irritationsmoment finns på tåget också. Går det i tid? Var tåget innan inställt så det är fullproppat på detta? Får jag sittplats? Jag blir alltid stressad av kollektivtrafiken, osäkerhetsfaktorn i tid och ankomst är ofta stor.

Kort och gott - vi har alla olika sätt att slappna av på och komma pigga och friska till jobbet. Jag vet vad som får mig mest harmonisk iaf. :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Själva idén att motorvägspendla med MC för att spara tid är lite skevt tänkt.

Inse hur mycket tid man sparar i en bil med farthållaren inställd på 100:

På väg till jobbet kan man läsa in sig på nattens mail, och även svara på det som är akut, raka sig eller lägga make-up om man är lagd åt det hållet. Man hinner äta en ordentlig frukost, lösa lite bankärenden och kolla på morgonnyheterna.

På vägen hem kan klicka fram de matvaror butiken skall plocka ihop åt en, uppdatera sig på Facebook och dammtorka alla ytor man når utan att spänna av sig bältet. Kanske blir det lite spel med polarna också, om dom är online.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu verkar det som att flera här tror att jag är en tönt som accepterar att ligga bakom en bil i en kö. Det är sannerligen inte fallet. Därför måste man köra hoj.

Jag har idag 2 mil bilkö till jobbet. På min 690 är det gjort på 20 min med en del lek på vägen. Med bil skulle det tagit en timme säkert. Med pendeltåg och cykel är det cirka 30 min. MC är helt enkelt snabbast. Det kommer även vara snabbare än tåg om man räknar dörr till dörr.

Just eftersom många kollar mobilen när de ligger i kö, så måste man passera så fort att de inte hinner upptäcka en. För då ska de alltid göra något, släppa fram eller blocka. Båda lika illa eftersom ens tänkta spårval går åt skogen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Själva idén att motorvägspendla med MC för att spara tid är lite skevt tänkt.

Inse hur mycket tid man sparar i en bil med farthållaren inställd på 100:

På väg till jobbet kan man läsa in sig på nattens mail, och även svara på det som är akut, raka sig eller lägga make-up om man är lagd åt det hållet. Man hinner äta en ordentlig frukost, lösa lite bankärenden och kolla på morgonnyheterna.

På vägen hem kan klicka fram de matvaror butiken skall plocka ihop åt en, uppdatera sig på Facebook och dammtorka alla ytor man når utan att spänna av sig bältet. Kanske blir det lite spel med polarna också, om dom är online.

It's funny because it's true. :D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Själva idén att motorvägspendla med MC för att spara tid är lite skevt tänkt.

Inse hur mycket tid man sparar i en bil med farthållaren inställd på 100:

På väg till jobbet kan man läsa in sig på nattens mail, och även svara på det som är akut, raka sig eller lägga make-up om man är lagd åt det hållet. Man hinner äta en ordentlig frukost, lösa lite bankärenden och kolla på morgonnyheterna.

På vägen hem kan klicka fram de matvaror butiken skall plocka ihop åt en, uppdatera sig på Facebook och dammtorka alla ytor man når utan att spänna av sig bältet. Kanske blir det lite spel med polarna också, om dom är online.

Det var det mest träffande jag läst idag. Skrattade så högt att föraren i bilen bredvid tittade konstigt på mig.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kan själv slå ett slag för tl1000 s pendlade en sommar med en sån. Inga vibrationer. Hyfsat med pulver . Inga problem hålla 200+ vad jag minns iaf. Hade nog haft kvar den om det inte var för att motorn havererade. Så ska man ha en sån bör man inspektera ventiltryckarna med jämna mellanrum eller byta till bättre
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Hayabusa varje gång. Snabb, bekväm och tillräckligt smidig för att smita emellan. Tror jag kör om 1000 stillastående bilar varje dag hela sommaren. Passa dig för idioter och poliser bara :tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Blackbird. Den gör 200 knutar hela dan utan att knorra. Eftersom det är en Honda så håller den också. Kostar inte många spänn längre heller.

Så, slutdiskuterat!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har kört över dan från Boden och ner till södra Sverige(+100 mil) ett antal gånger med sporthojar. Marschfarterna har då legat på ca 160 och ibland +200 oftast när man ska köra om en radda bilar vid 2+1 väg(vajrar).

Grymt sköna hojar att köra tycker jag. Bränslesnåla också. CBR1000-06 drog 0,55 milen. 08:an drog 0,65. Kört också ner med 600:eek:r, men då har jag marschat 130-140. Kändes dock fel att yla på i högre varv. Dessutom så drog 600:eek:rna mer soppa fast man körde eko.
Så, kanske en tusen Fireblade 04-07...…?


080607b4.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top