Pendlingsbil?

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Behöver tips på lämpliga bilar, för snart ska det börja pendlas till jobbet. (10mil)

Vill ha:
- En bränslesnål kärra, ner mot 0,5/l mil. Helst så lite som möjligt.
- Hyfsad komfort. Behöver inte vara en massa onödigt lullull, men jag vill sitta bekvämt och höra så lite väg- och motorbuller som möjligt
- Krocksäker, kommer ligga på vägar som älgjävlarna gillar att springa över. Jag gillar att inte dö om jag krockar.
- Driftsäker, inga franska bilar med andra ord

Gärna också:
- Hyfsat ekonomisk i övrigt, försäkringar, service osv.
- Nyare bil, typ 2004 uppåt
- Snygg

Inte obligatoriskt:
- 1000 hästkrafter
- 20" fälgar

Budgeten ligger på 200.000 SEK. SHOOT!

Jag slår ett slag för toyota. Vet inte vilken modell jag ska rekomendera. Men toyota prius har jag haft som lånebil och tyckte den var skön att köra. Driftsäkra bilar gör dom i alla fall. Och dom flesta av deras modeller är bränslesnåla.

Jag slår ett slag för toyota. Vet inte vilken modell jag ska rekomendera. Men toyota prius har jag haft som lånebil och tyckte den var skön att köra. Driftsäkra bilar gör dom i alla fall. Och dom flesta av deras modeller är bränslesnåla.

Ja, det glömde jag tillägga, hur är hybriderna egentligen att köra? (Prius, Insight etc) Håller batterierna? Vad kostar de att köra per mil med dagens elpris?

Jag röstar som vanligt för BMW. Bekvämare bil hittar du inte, och driftsäker är den med.

BMW är ju dessutom det enda märket som lyckas öka kraften i motorerna men ändå minska bränsleförbrukningen. :fakta

En 520 D kanske. :)

Varför inte en Corsa Enjoy 1.3 CDTI ecoFLEX på 75 hk? 0,38 på landsväg, 0,57 i stan och 0,45 blandad! :Bugar

Ja, det glömde jag tillägga, hur är hybriderna egentligen att köra? (Prius, Insight etc) Håller batterierna? Vad kostar de att köra per mil med dagens elpris?
Det är ju hybrider, som på landsvägskörning drar lika mycket som en vanlig bil, nästan. Batterierna laddas ju av bilens bensinmotor och motorbromsningar, och hjälper ju bara till när det behövs, vid kökörning, parkeringar osv. Det går alltså inte att stoppa sladden i väggen och bara köra eldrift till jobbet :(

Last edited:
Varför inte en Corsa Enjoy 1.3 CDTI ecoFLEX på 75 hk? 0,38 på landsväg, 0,57 i stan och 0,45 blandad! :Bugar

Det är ju hybrider, som på landsvägskörning drar lika mycket som en vanlig bil, nästan. Batterierna laddas ju av bilens bensinmotor och motorbromsningar, och hjälper ju bara till när det behövs, vid kökörning, parkeringar osv. Det går alltså inte att stoppa sladden i väggen och bara köra eldrift till jobbet :(

Men hur går komfort och säkerhet ihop med Corsa?
Vilka bilar kan man plugga in i väggen (helst på jobbet)? Då skulle jag i princip köra gratis. :banana

Dom frågorna får någon annan svara på. Sen kom jag och tänka på volvo V50 som dom gjort reklam för att den skulle vara så himla snål. Vet inte vad den kostar dock.

Men hur går komfort och säkerhet ihop med Corsa?
Vilka bilar kan man plugga in i väggen (helst på jobbet)? Då skulle jag i princip köra gratis. :banana
Läser man lite om den så får den ju 5 stjärnor i Euro NCAP, kurvbelysning, smarta bromsljus, 1039248 krockkuddar, nå extra fiffigt chassi mm, så den ska nog va helt ok :)

Komforten är ju rätt individuell, och får säkert stryk av en X5'a eller nå annat med en nolla till på prislappen, men den ser ju helt ok ut iaf :tummenupp

Pappas Prius drar 0.50-0,55 blandat
Ingen farthållare, slö, vinglig, rätt plastig och inte jätteskön att köra långt med

Provåkte en golf 6:a idag, jäkla bekväm och trevlig bil att lalla omkring i, framförallt för sin storlek. Mycket mer bil än motsvarande jappsar/fordar/oplar. Blir väl en 5:a för dom pengarna dock. Inte för billiga att köra kanske... Corsan är inte i samma liga vad gäller bekvämlighet, tyvärr.

BMW, framförallt 5-serien, är VÄLDIGT fina bilar, men billiga att köra vette fasen. I finland där ts verkar bo är dom också rätt dyra, så man får nöja sig med en rätt gammal/taskigt utrustad.

Det är cirkus 220 arbetsdagar på ett år X 10 mil = 2200 mil i enbart pendling.

Behålla bilen i tre år så har du en total pendling på cirkus 6600 mil

6600 mil x 0,5 l/m a´ 12 pix per liter = 39900 kr på tre års ägande eller bränslekostnad per år på 13.300 kr.

Ifall vad som är bäst ekonomiskt, så är det inte fokus på bränslekostnaden som gäller, utan värdeminskningen...

Prius annat än den senaste suger totalt, även den senaste är inte direkt bra.

En annan toyota, BMW 120d eller Golf

Har själv pendlat de sträckorna en massa år och "småbil" går bort helt med tanke på komfort, säkerhet och vägljud. Mellanstor till stor bil är vad jag råder till.

I mitt fall har det senast varit BMW 530 och 330, och tidigare i livet just en Opel Corsa. Med tanke på bränsleförbrukning kan du istället sikta på en 520d/320d. 520d körde jag en vecka och snittade 0,56 jämfört med 0,92 och 0,93 för 530 resp. 330, klart godkänt i mina ögon.

Sen kan du vikta önskemålet på "tight" bil som 3-serien mot den tystare kupé du får i 5-serien (komforten som sådan är likvärdig i övrigt).

En större bil som 5-serien bör vara säkrare än en 3-serie men återigen är det smaken och lämpligt objekt som avgör.

Jag tog bmw som exempel här eftersom det är den bil jag kan bäst, men v50/v70 eller c/e-klass borde vara likvärdiga alternativ som i princip följer samma mall som bmw. Du har redan insett behovet av driftsäkerhet och förkastat franskt skit så du verkar ha koll på vilka märken du bör leta.

Last edited:
ska du pendla motorväg har du ingen nytta av 100 kg extra batteri (hybrid)

en 1.3 liter bensinmotor du måste tokvarva på motorvägen är inte heller bästa alternativet.

ska du satsa på att fronta älgar och även köra snålt får du nog satsa på nåt med dieselmotor. (diesel = dyrare i inköp men kör snålare, 10 mil per dag tror jag man tjänar på att investera diesel)

alternativt köpa en mindre lättare bil med större bensinmotor (1,6 liter och uppåt) och satsa på att köra under älgarna :)

Volvo V50 DrivE alla dagar i veckan..

OK det är ingen raket! men som hojåkare vet man att bilar är tråkiga oavsett 100 eller 400hk så wtf..

Polarn blev erbjuden en sprillans på volvo för 220k med "mellan paketet" vad det nu innebär i utrustningsväg!?

Liiite över den 200k budget men marginellt =)

bla körning 0.39l/m och 1300kr årsskatt har jag för mig (för modellen med start/stop teknik- vilket iofs är helt onödigt om du ska pendla)

Man åker riktigt bra i V50

En Skoda typ fabia kanske?

Vi hyrde en sådan på semestern sist. Den var fruktansvärd när det var motorvägspåfart i uppförsbacke utan accelerationsfält. Men i övrigt helt ok. Okej, ingen bmw 7-serie i komfortväg men...

Man blev dock lika lycklig varje gång man skulle tanka (även om soppan gick på 8:-/litern)

Edit:
Eller en octavia diesel. Du borde ju lätt få en 06a för halva budgeten nu?

Last edited:
Volvo V50 DrivE alla dagar i veckan..

bla körning 0.39l/m och 1300kr årsskatt har jag för mig (för modellen med start/stop teknik- vilket iofs är helt onödigt om du ska pendla)

Man åker riktigt bra i V50

0,39 är ju nån tokig schweizare som kört den på ja, i knappt 200 mil.
Han har enligt artikeln jag läste inte varit över 80km/h nån gång !!
I motorvägsfart så är D5 att rekomendera istället, går betydligt snålare i farter > 110km/h.

En Octavia diesel skulle jag satsa på. Går billigt, billig i inköp, ungefär lika driftsäker som alla andra VAG-bilar, bra komfort, krocksäker samt inte alltför ful.

Låg och pressade i 180km/h (toppar inte mer) med en stackars Octavia diesel för drygt en månad sedan, snittade 0.8l/mil då och den brukar snitta ca 0.55l/mil när jag kör motorväg med den i vanliga fall. Automat diesel, 24 000mil, 07:a uttagen slutet 06.

Jag har svårt att se mer bil för pengarna med dina kriterier. Annars är Astran en klar pendlingsfavorit men då får man tyvärr göra avkall på komforten en smula.
Visst åker man skönare i en Bmw men den kostar mer på alla sätt och vis, även om det inte är så stora pengar vi talar om då den tappar ungefär lika mycket i värde procentuellt sätt som övriga bilar.

Edit/ Volvos D5 är jag inte imponerad över direkt när det gäller förbrukning, men optimerar man den så bör den gå att få ner mot 0.6l/milen tycker man...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025